۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
ترافیک، چند روز مانده به عید

چالش ترافیک مدیران شهری و شهروندان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است، تاکنون راهکارهای متعددی برای رهایی از معضلات ترافیکی توسط برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان شهری مطرح شده اما کارایی لازم را نداشته است، لذا می‌طلبد شهروندان نیز سهم خود را در کاهش ترافیک با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ادا کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به افزایش جمعیت شهرنشینی و تعداد روزافزون خودروها در سطح شهرها، شاهد رشد تصاعدی ترافیک در سطح خیابان‌های شهرهای کشور هستیم که این معضل در کلان‌شهر اراک به مسئله اصلی مدیران شهری تبدیل شده است چراکه این روزها با توجه به پیش‌ِرو بودن سال جدید، شهروندان با مشکل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنند تا جایی که معابر اصلی و فرعی شهر تبدیل به پارکینگ شده است.

معضل ترافیک در اراک نفس‌گیر شده است، چراکه مدل شهرسازی این شهر، تک‌هسته‌ای است و تمام مراکز تجاری و رفاهی در هسته مرکزی شهر تجمیع شده است. هر ساله در اسفندماه با افزایش سفرهای درون‌شهری به مرکز شهر، کلافگی مسافران از انتظار در خیابان‌های پردود و گلایه‌مندی شهروندان از شلوغی و صدای بوق ماشین‌ها نیز به‌طور محسوس مشاهده می‌شود.

به گفته مدیران و کارشناسان شهری اگر چه ترافیک شهری، مقطعی است، اما بررسی آن ما را به معضلات اصلی ترافیکی در شهر می‌رساند که چه بسا افزایش جمعیت در سال‌های نه چندان دور، شهر را با چالش‌های اساسی مواجه سازد.

هر چند این روزها مراجعه مردم به بازار و مراکز تجاری مرکز شهر افزایش یافته است اما مواردی همچون تک‌هسته‌ای بودن شهر اراک، کمبود وسایل نقلیه عمومی، استاندارد نبودن عرض معابر، کمبود پارکینگ شهری و توزیع نامناسب آن و کاهش استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی همه و همه در افزایش ترافیک شب عید مؤثر است، البته استفاده از وسایل حمل‌ونقل همگانی نیازمند تقویت زیرساخت‌های این حوزه است، زیرا در صورتی که افراد برای استفاده از اتوبوس یا تاکسی با مشکل مواجه باشند و با تأخیر به مقصد مورد نظر خود برسند، ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی استفاده کنند.

پارک کردن خودروهای شخصی در کنار خیابان و استفاده نکردن از پارکینگ‌های عمومی به‌خصوص در خیابان‌های کم‌عرض، ترافیک شهری را تشدید می‌کند و افزایش تعداد خودروها و ترددها بر این معضل شهری می‌افزاید، این مسئله در نهایت منتج به ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح گسترده می‌شود که آرامش شهروندان را سلب می‌کند و موجب اتلاف وقت آنها می‌شود.

برگزاری نمایشگاه نوروزی، راه‌حلی برای کنترل ترافیک شب عید

مسعود آبائی، یک کارشناس ترافیک شهری اظهار می‌کند: ایجاد ترافیک در آستانه نوروز از یک بُعد، طبیعی است و در تمام شهرهای بزرگ و حتی کوچک که مردم برای خرید شب عید به بازارهای سطح شهر مراجعه می‌کنند، حجم رفت و آمد خودروها در خیابان‌ها افزایش پیدا می‌کند که خود را به شکل معضل ترافیک نشان می‌دهد و می‌توان آن را ناشی از عوامل متعددی دانست.

وی می‌افزاید: ظرفیت خیابان‌های شهر اراک متناسب با افزایش تعداد خودروها افزایش نیافته است و از طرفی به علت کمبود وسایل نقلیه عمومی مردم بیشتر سفرهای درون‌شهری خود را با وسیله نقلیه شخصی انجام می‌دهند و از آنجا که توزیع پارکینگ‌های شهری در شهر به شکل مناسبی انجام نشده است، در روزهای پایانی اسفند شاهد ترافیک سنگینی در خیابان‌های شهر هستیم.

این کارشناس ترافیک شهری ادامه می‌دهد: از دیگر مشکلاتی که باعث تشدید معضل ترافیک می‌شود، تجمع مراکز تجاری در هسته مرکزی شهر است که سبب هجوم شهروندان به این نقطه از شهر در ایام پایانی سال می‌شود که در این زمینه می‌توان با پیش‌بینی بازارهای فصلی در اقصی نقاط شهر این مشکل را تا حد زیادی رفع کرد، البته در این زمینه برگزاری نمایشگاه نوروزی در محل نمایشگاه بزرگ شهر می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

وی معتقد است: کاهش یک مسیر ترافیکی و جایگزین کردن آن با پیاده‌راه امیرکبیر در هسته مرکزی شهر که به موجب اجرای ناقص پروژه پیاده‌راه‌سازی در هسته مرکزی شهر اراک به یک پارک و ایستگاه مکث تبدیل شده است نیز از جمله عوامل تشدید ترافیک در خیابان‌های اراک است.

ترافیک، چند روز مانده به عید

آبائی می‌افزاید: حل معضلات ترافیکی شهر اراک در قالب یک برنامه جامع و بلندمدت امکان‌پذیر خواهد بود و تمهیدات کوتاه‌مدت تنها به عنوان یک مسکن عمل خواهد کرد، لذا سیاست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که شهر مرکززدایی شود؛ هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی و توزیع کارشناسانه پارکینگ در سطح شهر نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بازگرداندن انحراف ترافیکی پروژه‌های در حال احداث برای تسهیل تردد در ایام پایانی سال

علی چگینی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: ترافیکی که در آستانه نوروز در شهر مشاهده می‌کنیم، مناسبتی است و برای کنترل آن باید به‌گونه‌ای عمل کرد که با توجه به نتیجه‌ای که به دنبال خواهد داشت، توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی، نصب علائم ترافیکی در اولویت مدیریت شهری قرار گرفته است، چراکه ما در کریدور شمال به جنوب کشور قرار گرفته‌ایم و باید برای هدایت مسافرانی که به شکل گذری از شهر عبور می‌کنند یا اقامت کوتاهی در شهر دارند این تمهیدات اندیشیده شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک می‌افزاید: به معاون امور زیربنایی تاکید کرده‌ایم تا قسمت بالای میدان امام حسین (ع) برای ایام نوروز به بهره‌برداری برسد و زیر بار ترافیکی قرار گیرد تا ترافیک در این قسمت کاهش پیدا کند، همچنین در میدان امام خمینی (ره) بهره‌برداری از عرشه شرقی می‌تواند در کاهش بار ترافیک در ساعات پیک مؤثر باشد.

وی تاکید می‌کند: در نظر داشتیم با ساماندهی فعالیت‌های عمرانی در تقاطع‌های ترافیکی شهر انحراف ترافیکی ایجاد شده را بازگردانیم تا در عبور و مرور شهروندان و مسافران در این ایام تسهیل شود.

چگینی با اشاره به روند تأیید طرح جامع ترافیکی شهر اراک می‌افزاید: جزئیات طرح جامع در طرح تفصیلی نوشته می‌شود و در بخش سامانه‌های انبوه‌بر، راهکارها و روش‌هایی که می‌توانیم از طریق آن ترافیک را کنترل داشته باشیم مورد توجه قرار می‌گیرد؛ بی‌شک نقاط ضعف ترافیکی شناسایی می‌شود و اعضای شورا راهکارهای مناسب را در این زمینه سیاست‌گذاری خواهند کرد.

کد خبر 645828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.