گردشگری؛ حلقه مفقوده کتاب‌های درسی

«چه باور داشته باشیم و چه با این موضوع مخالفت ورزیم، کتاب تأثیرات شگرف فرهنگی_اجتماعی زیادی بر جامعه دارد، به همین دلیل است که بیش‌ازپیش پرداختن به موضوع گردشگری در کتاب‌ها به‌ویژه کتب درسی از اهمیت بالایی برخوردار است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در سراسر جهان تلقی می‌شود و یکی از زمینه‌های حرکت از اقتصاد متکی به نفت به اقتصاد غیرنفتی، تغییر ساختار اقتصادی کشور است.

برای چنین تغییری، نگرش یکپارچه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و مدیریتی ضروری به نظر می‌رسد تا با شناخت عمیق امکانات و تنگناهای کشور از یک‌سو و شناخت تجربیات جهان درباره شیوه‌های تنوع‌بخشی اقتصادی و روابط بین‌الملل، بتواند با تصمیم‌گیری‌های خردمندانه در چارچوب قانون اساسی، موجب توسعه و پیشرفت کشور شود.

گردشگری به‌عنوان یکی از فرصت‌های توسعه، بخشی از شاخص‌های رشد کشورها محسوب می‌شود؛ بنابراین کشورهایی که در این زمینه از برنامه‌ریزی مدرن و آموزش‌های عالی مناسب در راستای اهداف تعیین‌شده خود، بهره می‌جویند از رشد فزاینده‌ای برخوردار خواهند بود.

در اغلب کشورهای جهان به‌ویژه جهان سوم، گردشگری کلید اقتصاد به شمار می‌رود تاجایی‌که این صنعت، بیش از سایر برنامه‌های توسعه در اولویت قرار گرفته و به‌عنوان عاملی پیشران در بسیاری از کشورهای دارای منابع یا حتی فاقد آن، همواره به‌عنوان استراتژی مؤثر نسبت به سایر صنایع مورد توجه تصمیم‌گیران و متخصصان بوده است.

در توصیف این فعالیت مهم اقتصادی و اجتماعی، مقالات و کتب زیادی به انتشار رسیده اما نکته حائز اهمیت، درک واقع‌بینانه نقش فعالیت گردشگری در تغییرات جامعه و منطقه میزبان و چگونگی بهینه‌سازی این نقش در راستای توسعه‌ای درخور و پایدار است؛ توسعه‌ای که با کمترین اثر منفی، منافع میزبان را در بلندمدت تضمین کند، تجربه‌ای غنی برای گردشگر به همراه داشته باشد و نسبت به منابع طبیعی و انسانی مقصد مسئولانه رفتار کنند.

اما نکته مهم در این مقوله، پرداختن به موضوع گردشگری در کتاب‌ها است. چه باور داشته باشیم و چه با این موضوع مخالفت ورزیم، کتاب تأثیرات شگرف فرهنگی_اجتماعی زیادی بر جامعه دارد، به همین دلیل است که بیش‌ازپیش پرداختن به موضوع گردشگری در کتاب‌ها به‌ویژه کتب درسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رضا تهامی، پژوهشگر، مؤلف و مدیر کتاب‌های دبستانک درباره مجموعه کتاب‌های «گردشگری؛ آموزش مفاهیم زیست‌بوم‌گردی» که مباحث مختلف گردشگری را به پایه‌های اول تا ششم ابتدایی آموزش می‌دهد، اظهار کرد: در این مجموعه، موضوعات مختلف گردشگری را هم‌زمان با بحث‌های کتاب‌های درسی بچه‌های پیش برده‌ایم. گردشگری یکی از چهار کتاب اصلی برای کلاس اولی‌هاست که علاوه بر اهداف، نظرات و خط فکری‌ای که دارد، پایه محکمی برای آموزش خواندن و نوشتن برای بچه‌های کلاس اول است، زیرا مفاهیم را نشانه به نشانه در نظر گرفته است.

وی افزود: مبحث‌های کتاب هم‌زمان با کتاب‌های درسی جلو می‌رود و کودک همان کلماتی را که در کتاب‌های درسی خوانده و یادگرفته در متن‌های گردشگری هم می‌خواند. کودک به‌تنهایی می‌تواند متن را بخواند و روی آن‌ها فکر کند، این موضوع باعث می‌شود تا خواندن و نوشتنِ او بسیار کاربردی و عملی انجام شود و کاری که می‌کند از یادش نرود و مفاهیم گردشگری را فراموش نکند.

این پژوهشگر تصریح کرد: گردشگری چند نوع دارد؛ نوعی از گردشگری که زیان‌بار است و باید جلوی آن را بگیریم، زمانی است که انبوهی از مردم به گردش می‌روند و زباله زیادی به‌جای می‌گذارند یا شاخه درختان را می‌شکنند! گردشگری دیگر که قابل‌قبول و در جهان تشویق می‌شود، گردشگری همخوان با محیط‌زیست است. این گردشگری نه‌تنها به محیط لطمه نمی‌زند بلکه به آن کمک می‌کند که به آن زیست‌بوم‌گردی می‌گویند. مجموعه یادشده، آموزش زیست‌بوم‌گردی بوده و مباحث کتاب، منطبق با مباحث کتاب‌های درسی است؛ به‌عنوان‌مثال اگر درس علوم مربوط به آشیانه پرندگان است در کتاب نیز چنین موضوعی داریم.

وی خاطرنشان کرد: همخوانی مباحث درسی با مباحث کتاب، یک رابطه دو جانبه است؛ یعنی مباحث درسی کمک می‌کند گردشگری بهتر فهمیده شود و آموزش گردشگری باعث می‌شود، یادگیری مباحث درسی عمیق و داوطلبانه باشد. در انتهای هر مبحث هم بخش «جست‌وجو کنید» وجود دارد که می‌خواهد فرهنگ تحقیق کردن و یادگرفتن را جا بیندازد. این موضوع، تأثیر قابل ملاحظه‌ای در یادگیری مباحث درسی و گردشگری خواهد داشت و باعث کشف منابع جدید گردشگری می‌شود. درواقع بچه‌ها چشمشان به دیدن چیزهای جدید عادت می‌کند که می‌تواند یکی از گزینه‌های غیرقابل‌رقابت در فرصت شغلی آینده‌شان باشد.

کد خبر 645796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.