عمان و دیپلماسی میانجی‌گری

یک کارشناس مسائل بین‌الملل عمان را یک نمونه و الگوی مناسب برای روابط ایران با دیگر کشورها دانست و گفت: رفت و آمدهای بین دو کشور در عرصه تجاری از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است، همانگونه که این روابط اقتصادی برقرار شده است و برای گسترش همکاری‌ها و کیفیت آن باید ادامه پیدا کند.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سفر نماینده ویژه پادشاه عمان به تهران اظهار کرد: در میان کشورهای حوزه خلیج فارس و از بین شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، عمان همواره سیاست منطقی‌تر و اصولی‌تری را دنبال کرده و در شرایط مختلف از همراهی با سیاست‌های افراطی مورد تأیید غرب خودداری کرده است.

وی این نوع رفتار را سبب ایجاد یک تفاوت آشکار میان عمان و کشورهای خلیج فارس دانست و افزود: چنین سیاستی موجب بالا رفتن اعتبار عمان در میان کشورها شده و دیپلماسی این کشور نیز این شیوه برخورد با کشورها را تقویت کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عمان را یک نمونه و الگوی مناسب برای روابط ایران با دیگر کشورها دانست و گفت: رفت و آمدهای بین دو کشور در عرصه تجاری نیز از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است، همانگونه که این روابط اقتصادی برقرار شده است و برای گسترش همکاری‌ها و کیفیت آن باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه این‌گونه همکاری‌ها را وابسته به مسائل دوجانبه دانست و یادآور شد: در بعضی از مسائل از جمله موضوع هسته‌ای کشور ما، مقامات عمان سعی کردند نقش‌آفرینی مؤثری در منطقه داشته باشند البته در شرایط کنونی بحث میانجی‌گری مطرح نیست بلکه موضوع آن است که ایران دارای موقعیت برتر در منطقه است و این موقعیت ایجاب می‌کند که کشورهای منطقه با ما رابطه داشته باشند.

قنادباشی پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را یکی از گزینه‌ها و مباحث قابل طرح بین مقامات عمان و تهران برشمرد و افزود: موقعیت برتر جمهوری اسلامی ایران از نظر سیاسی و اقتصادی، کشورهای منطقه را متقاعد می‌کند که با ما رابطه داشته باشند، بنابراین مذاکرات هسته‌ای یکی از گزینه‌ها و مباحثی است که بین مقامات عمان و تهران قابل مطرح شدن است.

وی با اشاره به ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و طرف‌های غربی گفت: این مذاکرات یک‌سویه نیست بلکه در سوی دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا قرار دارد، همچنین هر یک از کشورهای اروپایی به طور جداگانه علاوه بر مواضع مشترک، دیدگاه‌های خاصی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، سفر سلطان عمان به ایران را بسیار محتمل دانست و ادامه داد: مقامات عمان نظر مثبتی به ایران دارند که این دیدگاه متقابل است، همچنین بحث‌های زیادی برای تبادل نظر بین دو طرف وجود دارد از جمله موضوع یمن که از جمله موضوعات بسیار مهم منطقه به شمار می‌آید.

قنادباشی حل مشکل یمن را یکی دیگر از موضوعات مورد علاقه دو طرف ایران و عمان برشمرد و گفت: این موضوع نیز می‌تواند در مذاکرات سیاسیون عمان با مقامات ایرانی مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

کد خبر 645726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.