«استیل» بهشتی در جهنم کامیون‌ها

روزانه تعداد زیادی کامیون‌های تزانزیتی ایرانی و خارجی در حاشیه تالاب استیل آستارا توقف می‌کنند و آلودگی این کامیون‌ها و انبوهی از زباله‌های رها شده توسط رانندگان، گردشگران و شهروندان، اکوسیستم و محیط زیست تالاب را به شدت تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تالاب‌ها عملکردها و خدماتی را فراهم می‌کنند که در نوع خود بی‌نظیر است؛ تصفیه و پاکسازی آب از هر نوع ناخالصی شامل آلاینده‌های شیمیایی، سمی و رسوبات، ذخیره آب، ادامه روند چرخه هوا، کنترل سیلاب، حفاظت در برابر طوفان و فرسایش و در نهایت پناهگاهی برای انواع گیاهان، پرندگان، آبزیان و جانوران که نظیر آن را در هیچ‌یک از اکوسیستم‌های کره زمین به صورت یکپارچه نمی‌توان یافت، از ویژگی‌های تالاب‌ها است. بنابراین باید از تالاب‌ها به عنوان محیط زیست طبیعی و حیاتی بسیاری از گیاهان و موجودات زنده و تداوم حیات بشر به‌صورت جدی حفاظت کرد.

با وجود اهمیتی که تالاب‌ها در محیط زیست دارد، حال تالاب‌های ایران خوب نیست و عواملی از جمله رهاسازی انواع زباله‌ها، ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، ورود گونه‌های مهاجم، زهکشی، کاهش بارش‌ها و آلودگی‌های صوتی این اکوسیستم باارزش را تهدید می‌کند.

تالاب استیل عباس‌آباد بندر آستارا با ۱۳۸ هکتار در هفت کیلومتری این شهر مرزی و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد، این تالاب که زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر بوده، مدتی است که به‌طور کامل به حال خود رها شده است و روزانه تعداد زیادی کامیون‌های ترانزیتی ایرانی و خارجی در حاشیه آن توقف می‌کنند و انبوهی از زباله‌های رها شده توسط رانندگان تریلی‌ها، گردشگران و شهروندان، چهره طبیعت تالاب را مخدوش کرده است.

آلودگی کامیون‌ها و زباله‌های رها شده اکوسیستم و محیط زیست تالاب استیل را به شدت تهدید می‌کند، به‌نحوی که طی سال‌های اخیر تعداد پرندگان مهاجر در تالاب تا حد زیادی کاهش یافته و تاکنون برای رفع این معضل از سوی مسئولان متولی اقدامی انجام نشده است.

نعمت‌های الهی را با سوءمدیریت به نقمت تبدیل می‌کنیم

سروش وظیفه، عضو شورای اسلامی شهر آستارا اظهار می‌کند: در حال حاضر توقف کامیون‌های ترانزیتی و زباله‌های رها شده در حاشیه تالاب استیل، محیط زیست آن را به شدت تهدید می‌کند.

وی می‌افزاید: آلودگی‌های سوختی و صوتی و انعکاس نور کامیون‌ها در شب‌ها برای زیستگاه پرندگان و آبزیان تالاب استیل بسیار مضر است و در صورت ادامه تردد کامیون در حریم تالاب، در آینده نزدیک، شاهد از بین رفتن محیط زیست آن خواهیم بود.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا خاطرنشان می‌کند: طبق قانون، رانندگان کامیون‌ها و خودروهای سنگین باید وسایل نقلیه خود را در خارج از شهر و پارکینگ مناسب و مجهز پارک کنند تا تعدد وسایل نقلیه سنگین، سیما و منظر شهری را نازیبا و حقوق شهروندی را پایمال نکند.

«استیل» بهشتی در جهنم کامیون‌ها

وظیفه تصریح می‌کند: کشورهای توسعه یافته برای احداث تالاب و دریاچه مصنوعی میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند تا برای استراحت و تفریح شهروندان خود محیط طبیعی ایجاد کنند، در حالی که در مناطق مختلف ایران خداوند تعداد زیادی تالاب طبیعی زیبا و بکر را به ما عنایت کرده است اما با سوءمدیریت و بی‌توجهی این نعمت‌های الهی را تبدیل به نقمت می‌کنیم.

وی تاکید می‌کند: میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا یک میلی‌متر از اکوسیستم محیط زیست تالاب ایجاد شود، اما ما با بی‌توجهی به این مسئله مهم، منابع طبیعی را از بین می‌بریم.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا تصریح می‌کند: تالاب‌های طبیعی آق به وسعت ۱۰۰ هکتار در حریم ساحلی پناهگاه حیات وحش لوندویل و شیلاب به عنوان تنها تالاب آب شیرین درون‌شهری شمال کشور که در حاشیه بلوار ترانزیتی سفیر امید و نزدیکی دریای خزر آستارا قرار دارند، سالانه محل فرود و زیستگاه تعداد بسیار زیادی از پرندگان مهاجر بودند که طی ۳۰ سال اخیر با سوءمدیریت و بی‌تفاوتی مسئولان نابود شدند و بخش بسیار اندکی از آنها باقی مانده است.

وی می‌گوید: تالاب استیل نبض تپنده و شاهرگ محیط زیست این شهر محسوب می‌شود که امیدواریم با همت مسئولان شهرستان و همکاری و کمک شهروندان و دوستداران محیط زیست این تالاب طبیعی را برای آیندگان حفظ کنیم.

ورود کامیون به تالاب استیل ممنوع است

وحید مصطفی‌دوست، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا اظهار می‌کند: تعداد کامیون‌های ترانزیتی در آستارا بسیار افزایش یافته است و به دلیل اینکه جای پارک مناسبی ندارند، با توقف در حاشیه خیابان‌ها و حریم تالاب استیل مشکلاتی را برای شهر، شهروندان و محیط زیست ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حضور کامیون‌های ترانزیتی در حریم تالاب استیل موجب از بین رفتن اکوسیستم تالاب می‌شود، می‌افزاید: ورود کامیون‌های ترانزیتی به حریم تالاب استیل ممنوع است و این اداره برای توقف کامیون در حاشیه تالاب هیچ مجوزی نداده است.

رئیس حفاظت محیط زیست آستارا خاطرنشان می‌کند: مأموران این اداره در شهر به صورت مستمر در حال گشت‌زنی هستند و بارها از ورود کامیون‌های ترانزیتی به حریم تالاب استیل جلوگیری کرده‌اند، اما پس از ترک محل، رانندگان تریلی‌ها دوباره اقدام به توقف در حریم تالاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت صف طولانی و توقف کامیون‌های ترانزیتی در معابر آستارا بحرانی شده است، ادامه می‌دهد: فرماندار و مسئولان متولی شهرستان به دنبال یافتن محل مناسبی برای پارک کامیون‌ها هستند تا این مشکل را هرچه سریع‌تر رفع کنند.

«استیل» بهشتی در جهنم کامیون‌ها

مصطفی‌دوست درباره انباشت زباله در تالاب استیل می‌گوید: تعیین مختصات تالاب با استفاده از GPS به منظور پاک‌سازی حریم تالاب با همکاری شرکت امیران پاک ایرانیان، سازمان‌های مردم‌نهاد و دوستداران محیط زیست پیش از پایان سال جاری در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی درباره مرگ تعدادی از پرندگان باکلان در حاشیه تالاب استیل خاطرنشان می‌کند: تاکنون درباره مرگ گونه‌ای از پرندگان به اداره حفاظت محیط زیست گزارشی نشده است و این اداره با همکاری دامپزشکی هفته یک بار علت مرگ‌ومیر گونه‌های مختلف پرندگان و پستانداران در محیط زیست را مورد بررسی قرار می‌دهد، بنابراین علت مرگ پرندگان باکلان نیز پیگیری خواهد شد.

رئیس حفاظت محیط زیست آستارا با بیان اینکه با مخلان محیط زیست تالاب استیل، در چارچوب قانون برخورد می‌شود، تاکید می‌کند: در حال حاضر پل چوبی تالاب استیل ایمنی لازم را ندارد، بنابراین به شهروندان و مسافران توصیه می‌شود به‌منظور حفظ محیط زیست و جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی، از ورود و گرفتن عکس یادگاری روی پل چوبی و رها کردن زباله در تالاب استیل خودداری کنند.

گزارش از: محمدرضا رشیدی، خبرنگار سرویس پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا

کد خبر 645719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.