لزوم حرکت از بروکراسی به سمت تمدن اسلامی

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: بروکراسی انسان‌ها را از هم جدا می‌کند، پس باید از بروکراسی فاصله گرفت و به سمت تمدن عظیم اسلامی گام برداشت، زیرا در جامعه شیعی سند گرفتن مومن از مومن اشتباه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در همایش استانی «جهاد تبیین و جشنواره ملی شهید چمران» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان و با همکاری دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه وجود بسیج بها دادن به مردم است.

وی افزود: بسیج یعنی مردم جمع شده دور هم با اراده خودشان که سبک جدیدی از تمدن است و باید به این سمت و به تمدن عظیم اسلامی در جامعه حرکت کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بروکراسی انسان‌ها را از هم جدا می‌کند، پس باید از بروکراسی فاصله گرفت و به سمت تمدن عظیم اسلامی گام برداشت، زیرا در جامعه شیعی سند گرفتن مؤمن از مؤمن اشتباه است.

وی تصریح کرد: اساتید باید حرف از تمدن اسلامی بزنند و آثار سو بروکراسی را بررسی کنند تا جامعه اسلامی باشد زیرا جامعه اسلامی به این موارد است.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: تا وقتی زندگی اجتماعی روستایی محدود به چند نفره است شیوه اداره آن ابتدایی خواهد بود اما با افزایش جمعیت و بزرگ شدن روستا نیاز به قانون و پدید آمدن شهر می‌شود و همینطور با ارتباط روستاها با یکدیگر مقوله قدرت در نظام تسخیری پررنگ می‌شود و باید همه در قبال خدمات یکدیگر با هم منصفانه رفتار کنند زیرا وقتی جوامع بزرگ می‌شوند نیاز به مقرراتی برای تنظیم است.

راحت‌ترین وضع قوانین دیکتاتوری است

وی ادامه داد: راحت‌ترین وضع قوانین دیکتاتوری است و بعد روش بروکراسی یا دموکراسی است هم اکنون در چنین وضعیتی زندگی می‌کنیم و روح حاکم بر قوانینی که به تنظیم قوانین می‌پردازد تمدن است و مهمترین عامل تأثیرگذار در انسان‌ها وضع تمدنی است.

این سخنران گفت: قانون گذاری کلان نگری و نگاه به روح حاکم بر قانون است که این کلان نگری را از انسان مؤمن انتظار داریم.

وی افزود: این عارضه شناختی است که فرد کلان نگر نیست و از آن کور باطن‌تر فردی است که مسئول تکنولوژی غرب می‌شود و متوجه نمی‌شود که اگر تمدن دیگری جای تمدن فعلی غرب در جهان حاکم شود این تکنولوژی‌ها اسباب بازی در قبال آن تکنولوژی‌هایی که در غرب تولید می‌شود نیست.

غیر متدینین وقتی کلان‌نگر نیستند، علامت بی‌شعوری است

حجت الاسلام پناهیان اظهار کرد: غیر متدینین وقتی کلان‌نگر نیستند، علامت بی‌شعوری است و اشکال در غرق شدن در جزئی نگری است و از غیر مذهبی‌ها که اسیر جزئیات مثبتی که در تمدن غرب است، گلایه ندارم اما سوالم از مذهبی‌ها است که چرا نگاه تمدنی ندارند؟

وی خاطرنشان کرد: برخی مذهبی‌ها گاهی اوقات در جزئیات دین می‌مانند و نمی‌دانند روح حاکم بر قوانین دین چیست و کلیات را فدای جزئیات می‌کنند و نگاه تمدنی ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در روان شناسی اثبات شده امتحان عامل از بین رفتن خلاقیت در دانشجو ها است. دانشگاه‌ها با بروکراسی موجب می‌شوند دانشجویان ۹۰ درصد دانشمند نشوند باید به کسی اجازه داد تا پنج جلسه غیبت کند و به بعضیا یک غیبت هم نباید اجازه داد.

وی افزود: اساتید می‌دانند کدام دانشجو لایق ارتقا است چرا بروکراسی ارزش انسانی استاد را کم کرده باید از استاد پرسید و دانشجو و اساتید را باید با بروکراسی اداره کرد و با مظاهر حماقت باید مبارزه کرد تا زندگی ما بوی حماقت ندهد.

مجلسی پرقانون تر از دنیا داریم

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: نگاه تمدنی داشتن کلان‌نگری است معتقدم طی ۴۰ سال در مجلس شورای اسلامی آنچنان نگاهی به تمدن عظیم اسلامی نبوده است برای همین مجلسی پرقانون تر از دنیا داریم.

وی گفت: اگر نگاه تمدنی کنیم با مظاهر نگاه غیر انسانی مقابله می‌کنیم و بروکراسی آموزش و پرورش هم عوض می‌شود، پس باید تمدنی به دین پیامبر نگاه کنیم و روح حاکم بر تمدن اسلامی را باید بدانیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بی‌حجابی اظهار کرد: برخی‌ها از حجاب تمدنی دفاع نمی‌کنند قسمت پرجاذبه دین تمدن آن است و بی‌حجابی نداشتن مسئولیت اجتماعی است.

وی اضافه کرد: وقتی بروکراسی به اداره آنقدر بها داده که مردم درس می‌خوانند که در اداره استخدام شوند در حالی که تمدن اسلامی می‌گوید خلاقانه باشید، زیرا نیروی خلاق نیاز به استخدام ندارد دولت باید آن‌ها را دعوت کند.

کد خبر 645685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.