نیکوکاری، شاخص همبستگی اجتماعی است

یک جامعه‌شناس گفت: احسان و نیکوکاری، شاخص همبستگی اجتماعی و همدلی است. با توجه به این امر، افراد در جامعه احساس می‌کنند که در روزهای خاص، دیگران به کمک آن‌ها می‌آیند.

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت موضوع احسان و نیکوکاری و ترویج آن در جامعه، اظهار کرد: مسئله نیکوکاری در تمام دنیا به گونه‌های مختلف وجود دارد که به‌صورت ساخت مدارس، درمانگاه‌ها، دانشگاه و موارد بسیار دیگری نمود می‌یابد.

وی درباره نیکوکاری و احسان به دیگران و فرهنگ‌سازی در این زمینه، افزود: در کشور ما هم براساس سنت‌های ملی و میهنی ایرانیان و اعتقادات مذهبی، نیکوکاری بسیار مورد توجه بوده و سفارش شده است.

این جامعه‌شناس پیرامون تأثیر نیکوکاری بر ایجاد همدلی در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ادامه داد: احسان و نیکوکاری، شاخص همبستگی اجتماعی و همدلی است و با توجه به این امر افراد در جامعه مطمئن هستند که در روزهای سخت، دیگران به کمک آن‌ها می‌آیند.

وی با اشاره به جایگاه همدلی و نیکوکاری در فرهنگ کهن ایرانی، اضافه کرد: مددکاری و کمک به دیگران جزو فرهنگ و سنت ایرانیان است و هرکدام از ما با هر بضاعتی که داریم، باید به هم‌نوعان خود کمک کنیم تا افراد در روزهای دشواری که برایشان رقم می‌خورد، احساس تنهایی نداشته باشند.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه نیکوکاری و کمک به هم‌نوع از بروز آسیب‌های بسیاری از جمله خودکشی جلوگیری می‌کند، گفت: هنگامی فرد اقدام به خودکشی می‌کند که احساس تنهایی کند و فکر کند که هیچ‌کس نیست که به کمکش بیاید؛ به همین دلیل با احسان به دیگران می‌توان از بروز آسیب‌های اجتماعی بسیاری جلوگیری کرد، البته در طرف مقابل فردی که به دیگران کمک می‌کند، به طور قطع از ثمرات این عمل نیکو بهره‌مند می‌شوند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: تشویق به احسان و نیکوکاری باید بیش از پیش در رسانه مطرح و در کتاب‌های درسی نیز گنجانده شود تا این ارزش به نسل‌های بعد منتقل شود.

وی درباره وظیفه اجتماعی افراد در مسیر احسان و نیکوکاری، گفت: تلاش برای خدمت‌رسانی به مردم باید در وجود تمام افراد نهادینه شود و افراد جامعه باید از نظر اجتماعی این مهم را در زمینه‌های مختلف گسترش دهند، جامعه‌ای می‌تواند موفق باشد که توجه به موضوع احسان و نیکوکاری را از کودکی به افراد آموزش دهد و آن را به یک رفتار جمعی و فردی در شرایطی که نیاز است، بدل کند.

کد خبر 645535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.