«مناپ» شهرداری در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی می‌شود / تقویت صنایع دانش‌بنیان در مدیریت شهری

رئیس اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان گفت: طبق تفاهم با دانشگاه اصفهان، فضایی دریافت خواهیم کرد تا برای مرکز نوآوری اصفهان پیشرو (مناپ) تجهیز شود و محلی برای استقرار افراد دارای ایده در حوزه مدیریت شهری باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حوالی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ بود که مرکز فناوری‌های نوین در شهرداری اصفهان تشکیل شد و وظیفه آن وارد کردن فناوری‌ها به این نهاد شهری بود؛ در دوره پنجم مدیریت شهری، مرکز فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان به اداره‌ای تحت عنوان «اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان» تبدیل شد و با توجه به تغییرات این بخش از شهرداری، در واقع حدود چهار سال است که فعالیت جدی خود را آغاز کرده است.

در این مدت سعی شده است شبکه‌سازی مناسبی و شناختی نسبت به اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان در زیست‌بوم کارآفرینی کشور ایجاد شود و فعالان این حوزه، این اداره را به‌عنوان یک هاب و درگاه ورود فناوری در کشور بشناسند؛ یکی از مواردی که از سوی اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر آغاز شده است، مدیریت فناوری در شهرداری است که سازمان آتش‌نشانی به‌عنوان پایلوت برای آن انتخاب شد.

مدیریت فناوری، طرحی است که طبق آن مشخص می‌شود سازمان آتش‌نشانی (به‌عنوان پایلوت) باید چه اقدامی انجام دهد تا به یک سازمان پیشرو تبدیل شود؛ این اقدام با شناسایی لبه فناوری جهان در این حوزه و سبد فناوری‌های موجود در آتش‌نشانی آغاز شد و خروجی آن تحت عنوان یک نقشه راه فناوری برای سازمان آتش‌نشانی در نظر گرفته شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مهدی شایق، رئیس اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان از اقدامات و فعالیت‌های مهم این اداره در راستای انجام رسالت‌های خود در سال گذشته و برنامه و اقدامات سال جاری است.

«مناپ» شهرداری در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی می‌شود/ تقویت صنایع دانش‌بنیان در مدیریت شهری

اداره ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان، هاب فناوری در شهرداری اصفهان

ایمنا: طی سال گذشته که با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده بود، چه اقداماتی در زمینه توجه به حوزه‌های دانش‌بنیان انجام شد؟

شایق: خردادماه سال گذشته با توجه به شعار سال، در تعامل با شورای اسلامی شهر طرحی با عنوان «تقویت صنایع دانش‌بنیان در مدیریت شهری» تصویب و ابلاغ شد تا بتوانیم موارد قانونی در این طرح بگنجانیم و امکانات شهرداری را در اختیار صنایع دانش‌بنیان قرار دهیم.

اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان به‌طور کلی در دو فاز شامل شناسایی نیازهای فناورانه و شناسایی فناوری‌های دانش‌بنیان فعالیت و با ایجاد ارتباط این دو فاز، مانند هاب فناوری و دانش‌بنیان در شهرداری عمل می‌کند.

طبق هماهنگی‌های انجام شده، با حضور مدیران شهری جلساتی در شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد که تعداد آن به حدود ۷۰ مورد می‌رسد و این شرکت‌ها در این بازدید و جلسات توانمندی‌های خود را ارائه کردند.

بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، شهردار اصفهان و سایر مدیران شهری از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کردند و تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین این شهرک، شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان منعقد و منجر به اجرای پروژه‌هایی با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی شد.

ایمنا: چه رویدادهایی در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان برگزار شده است؟

شایق: برگزاری رویدادهای فناورانه نیز در دستور کار اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان بود که در راستای اطلاع‌رسانی نیازهای شهرداری به صنایع دانش‌بنیان، سال گذشته رویدادهای «پنجشنبه‌های فناور» و «هفته اصفهان هوشمند» اجرا شد.

سه رویداد پنجشنبه‌های فناور در سال گذشته برگزار شد و موضوعات خدمات ایمنی و مدیریت بحران، آب و پساب و حمل‌ونقل پاک شهری را دنبال کرد؛ همچنین در رویداد هفته اصفهان هوشمند که سطح بالاتری نسبت به آن رویداد دارد، شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور در فضاهای شهری، چالش‌های مدیریت شهری را می‌بینند و در مهلت مقرر طرح‌هایی پیشنهاد می‌کنند که طرح‌های پذیرفته شده به انعقاد قرارداد منجر می‌شود.

هفته اصفهان هوشمند سال گذشته یک مرتبه با همکاری شرکت توسعه سیاحتی سپاهان برگزار شد و حدود ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در این رویداد حضور یافتند و از ۱۱ طرح پیشنهادی، چهار طرح به قرارداد منجر شد.

در رویداد پنجشنبه‌های فناور نیز یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه تصفیه آب با روش نانو ازن شناسایی و منجر به عقد قرارداد شد که امیدواریم این طرح تا مردادماه امسال به بهره‌برداری برسد.

در زمینه حمل‌ونقل پاک حدود ۴۰ شرکت در رویداد حمل‌ونقل شهری حضور داشتند و تفاهم‌نامه‌هایی با حوزه‌های مختلف در سال گذشته منعقد شد؛ به‌عنوان مثال تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه آزاد اصفهان برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از سرای آی‌تی هوشمندسازی منعقد شد و در حال حاضر نیز رویداد «هفته اصفهان هوشمند» در این مرکز برگزار می‌شود.

فهرستی از تجهیزات مورد نیاز شهرداری اصفهان که حدود ۳۰۰ عنوان دارد را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دادیم که تعدادی از آن‌ها از جمله کلاه هوشمند آتش‌نشان به سرانجام رسید.

یکی از فعالیت‌هایی که در زمینه ارتباط با دانش‌بنیان‌ها تأثیرگذار بود، تخصیص جایزه مدیریت شهری بود؛ هفدهمین دوره جشنواره فناوری شیخ‌بهایی در اصفهان برگزار شد و در هماهنگی با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان متولی برگزاری این دوره از جشنواره، جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه مدیریت شهری» تعریف و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای آن در شورای اسلامی شهر تصویب شد.

با اطلاع‌رسانی گسترده در سطح کشور، حدود ۱۲۷ طرح در جایزه مدیریت شهری ثبت‌نام شد و پس از دو مرحله داوری، چهار طرح برگزیده شد که طرح رتبه اول ۳۰۰ میلیون تومان، طرح رتبه دوم ۱۵۰ میلیون تومان و دو طرح برگزیده دیگر به‌صورت مشترک در رده سوم، ۵۰ میلیون تومان جایزه دریافت کردند.

رفع چالش‌های مدیریت شهری با توان دانش‌بنیان‌ها

ایمنا: در سال جاری چه اقداماتی در زمینه دانش‌بنیان‌ها انجام شده است؟

شایق: سال گذشته پایه‌ای گذاشتیم که امیدواریم تداوم داشته باشد، زیرا معتقدیم رفع چالش‌های مدیریت شهری با توان دانش‌بنیان‌ها میسر است؛ در این راستا تقویم رویدادی تدوین شد که طبق آن رویداد «پنجشنبه‌های فناور» حداقل ۱۰ مرتبه در سال برگزار می‌شود و سعی داریم برای هفته اصفهان هوشمند نیز شش جلسه رویداد برگزار شود.

امسال برگزاری شش تور فناوری در دستور کار داریم؛ یک تور فناوری در سال گذشته با همکاری سازمان عمران برگزار شد که روال آن این‌گونه است که به کمک یک مشاور، نیازهای فناوری سازمان به‌صورت کامل احصا و با تبدیل به «RFP»، مخاطب‌یابی می‌شود که این رویداد، برخلاف پنجشنبه‌های فناور و هفته اصفهان هوشمند، مخاطب‌یابی خاص خود را دارد.

با توجه به اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شریک خوبی در حوزه فناوری است و بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در این شهرک مستقر هستند، برای نخستین‌بار در حال انعقاد قرارداد باز با شهرک علمی و تحقیقاتی هستیم و امیدواریم بتوانیم در قالب این قرارداد، از خدمات این شرکت‌ها استفاده کنیم.

نمایشگاه نوآوری و فناوری اصفهان تحت عنوان «اینوتک» مهرماه امسال همزمان با هفته وحدت و ایام ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و جشنواره جایزه مصطفی (ص) برگزار خواهد شد تا دانش‌بنیان‌ها مجالی برای ارائه دستاوردهای خود داشته باشند.

در حال حاضر حدود ۲۰ پروژه در اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان در حال پیگیری است و در مرحله هماهنگی برای اجرای فازهای پایلوت آن هستیم؛ همچنین فهرست نیازهای فناورانه شهرداری را تکمیل کردیم و جلسات مستمری با دانش‌بنیان‌ها برگزار می‌شود.

ایمنا: شهرداری اصفهان برای کمک به دانش‌بنیان‌ها چه برنامه‌ای دارد؟

شایق: یکی از نگاه‌های اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان که به توصیه شورای اسلامی شهر اصفهان شکل گرفته است، ایجاد «میز ایران‌ساخت» است که فعالیت آن در سال گذشته آغاز شد و برای سال جاری نیز ادامه دارد، همچنین در حوزه‌های مختلف در رویدادهای پنجشنبه‌های فناور برقرار است.

این میز به این منظور است که نیازهای شهرداری که به‌صورت واردات تأمین می‌شود را به اطلاع شرکت‌های دانش‌بنیان می‌رسانیم تا این شرکت‌ها بتوانند متناسب با نیاز این نهاد شهری، محصول را تولید کنند.

یک شرکت دانش‌بنیان در ارتباط با تأمین تجهیزات لازم شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام آمادگی کرده است، این در حالی است که در گذشته تجهیزات مورد نظر به‌صورت خارجی تأمین می‌شد؛ در این راستا جلسات مربوطه در حال برگزاری است.

رویکرد مشارکتی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و با توجه به اینکه محصولات مشتری خاص دارد و این شرکت‌ها اغلب از نظر مالی قوی نیستند و ممکن است فقط شهرداری مشتری محصول نباشد، در قالب قراردادهای مشارکتی، شهرداری هزینه‌ای را پرداخت می‌کند و پس از ساخت پایلوت محصول و فراهم شدن امکان تولید انبوه، این نهاد شهری در مالکیت محصول مشارکت می‌کند که این موضوع موجب تأمین منبع مالی پاک برای شهرداری و فراهم شدن سرمایه‌گذار اولیه برای شرکت می‌شود.

در زمینه توسعه کالبدی زیست‌بوم دانش‌بنیان تلاش‌هایی انجام شد تا معاونت فرهنگی شهرداری ظرفیتی از فرهنگسراها را در اختیار فضاهای دانش‌بنیان قرار دهند؛ واگذاری فضاهای ایستگاه‌های مترو در هماهنگی با شرکت متروی منطقه اصفهان توسط این شرکت در قالب مناقصه نیز به این اکوسیستم اطلاع‌رسانی شده است.

همچنین توانستیم با دانشگاه اصفهان به‌عنوان یک دانشگاه جامع، قراردادی منعقد کنیم که طبق آن در ناحیه ویژه فناوری و نوآوری این دانشگاه، فضایی دریافت خواهیم کرد تا برای مرکز نوآوری اصفهان پیشرو (مناپ) تجهیز شود؛ این مرکز محلی برای استقرار افراد دارای ایده در حوزه مدیریت شهری از زمان ارائه ایده تا تولید محصول و تبدیل شدن به شرکت است و در قالب‌های مختلف خدماتی به این افراد و شرکت‌ها ارائه می‌شود.

در سال جاری طرح مدیریت فناوری برای کل مجموعه شهرداری اصفهان تعریف شده است و پس از تأمین اعتبار، فراخوان آن ارسال خواهد شد که مشخص می‌کند در چه مسیری باید حرکت کنیم.

کد خبر 645411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.