۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
میزان پیشروی دریاها غیرعادی است

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در طول تاریخ همواره شاهد پیشروی اقیانوس‌ها و غرق شدن مناطقی از سطح زمین بوده‌ایم، اما میزان پیشروی دریاها در شرایط کنونی غیرعادی است.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تبعات گرمایش زمین طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: به طور کلی فرآیند افزایش دمای کره زمین از قرن ۱۹ میلادی تا به امروز ادامه داشته است.

وی افزود: این فرآیند دقیقاً از زمان اوج توسعه و پیشرفت صنایع شکل گرفت و باعث شد که بسیاری از منابع یخچالی کره زمین به حالت مایع تغییر شکل دهد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در حال حاضر یخچال‌های قطبی شمال و جنوب کره زمین در حال ذوب شدن است و این مسئله موجب افزایش سطح آب موجود در اقیانوس‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش دمای کره زمین به مرور شاهد ذوب یخچال‌های طبیعی، افزایش سطح آب اقیانوس‌ها و در نتیجه غرق شدن زمین‌های حاصل‌خیز موجود در حاشیه اقیانوس‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به پیشروی دریاها در طول تاریخ گفت: در طول تاریخ همواره شاهد پیشروی اقیانوس‌ها و غرق شدن مناطقی از سطح زمین بوده‌ایم، اما میزان پیشروی دریاها در شرایط کنونی غیرعادی است.

نصراصفهانی افزود: علاوه بر غرق شدن زمین‌های کشاورزی، گرمایش زمین آسیب‌های دیگری نیز به دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آتش‌سوزی جنگل‌ها، خشکسالی و تغییرات اقلیمی اشاره کرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: با ایجاد اختلال در سیستم انتقال گرمای کره زمین تغییرات اقلیمی نادرستی نیز شکل گرفته است که تأثیرات نامطلوبی به دنبال دارد و وجود چنین مسائلی باعث شکل‌گیری پیمان کیوتو در بین کشورهای توسعه‌یافته جهان شد.

کد خبر 645409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.