اسلامی:غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشتیم/ گروسی: آماده‌ایم کار را پیش ببریم

رییس سازمان انرژی اتمی گفت:آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بتواند وظایف خود را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط پادمان پابرجا و اطمینان بخش نگه دارد.

به گزارش ایمنا، نشست خبری مشترک رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی دقایقی پیش در سازمان انرژی اتمی آغاز شد.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در آغاز نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: دیدار اخیر آقای گروسی که از دیروز بعدازظهر آغاز شد، پیام‌آور برقراری ارتباطات بر روابط کاری به صورت حرفه‌ای با سازمان انرژی اتمی ایران است. نکته‌ای که برای ما حائز اهمیت است اینکه ارتباطات و رفت و آمدها و گزارش‌ها باید به گونه‌ای باشد که همواره اعتماد آفرین باشد.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم به صورت اطمینان‌بخش برای حل و فصل مسائل با پرهیز از ورود دادن، نفوذ دادن عناصر و عواملی که امنیت و هدف آن‌ها بر هم زدن یک روابط عادی و حرفه‌ای است را به وجود بیاوریم. به گونه‌ای که این شیوه تعامل پایدار بماند و همواره آژانس بتواند وظایف خود را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط پادمان پابرجا و اطمینان بخش نگه دارد.

امیدواریم که ارتباطات با آژانس اطمینان بخش باشد

وی ادامه داد: موارد در قالب گفتگوهای دوجانبه و مشترک میان ما و همکاران آژانس و همکاران آقای گروسی انجام شده است و اطمینان دارم که به صورت پایداری تاثیرگذار خواهد شد.

اسلامی گفت: در هفته‌ای که گذشت ۲۹ کنفرانس هسته‌ای ملی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و کنفرانس سی ام بین المللی بین المللی با همکاری آژانس خواهد بود.

طبق توافقات صورت گرفته کنفرانس‌های آینده ما بین‌المللی خواهد بود

رئیس سازمان انرژی تاکید کرد: موضوع مهمی که شب گذشته تفاهم کردیم این بود که در هفته‌ای که گذشت ما بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را که به صورت ملی برگزار شد در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرده و توافق کردیم که از کنفرانس سی‌ام به بعد کنفرانس ما بین المللی خواهد بود که با مشارکت آژانس بین‌المللی انجام خواهد شد که روایتگری از برنامه هسته‌ای ایران از یک سو و از سمت دیگر ارائه ظرفیت قابل ملاحظه دانشمندان و مراکز علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران نیز تاثیرگذار است و می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای به آژانس بین‌المللی برای ارائه به سایر کشورها کمک کند، برگزار شود و این کنفرانس از سال آینده با مشارکت آژانس به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد که مورد موافقت و حمایت آقای گروسی هم قرار گرفت.

سهم بانوان ایرانی دانشمند هسته‌ای موجب شگفتی آقای گروسی شد

اسلامی تاکید کرد: شب گذشته سهمیه بانوان ایرانی در ضیافت شام سهم فوق العاده‌ای بود که موجب شگفتی برای آقای گروسی و همکارانشان بود که این همه تعداد بانوان فرهیخته تأثیرگذار در حوزه هسته‌ای فعالیت می‌کنند و همچنین چند نفر از همسران شهدای هسته‌ای که خودشان هم از اساتید هستند و هم در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند و در زمان ترور همسرانشان در صحنه حادثه حضور داشتند هم در جلسه حضور داشتند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

ایران آماده است که دستاوردهای هسته‌ای خود را با سایر ملت‌ها به اشتراک بگذارد

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در همایش دیشب مشخص شد که جریان علمی پژوهشی و فناوری هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران یک جریان قدرتمند است و خانم‌ها و آقایان در سنین مختلف به ویژه با جوانانی که حضور داشتند بیانگر این حقیقت بود که این دانش، دانشی درون زا است که با عشق و ایمان رو به گسترش بوده و پیام آور صلح و مودت و دوستی است. جمهوری اسلامی ایران همواره آماده است که دستاوردهای خود را با سایر ملت‌ها هم به اشتراک بگذارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای پیشبرد اهداف توسعه خود که تماماً واضح و روشن است مصمم بوده و منافع ملی خود و امنیت ملی خود را با هیچ چیز جابجا نمی‌کند. قطعنامه‌ای صادر شود حتماً مراجع زیر ذیربط تصمیم‌گیری خواهند کرد و به موجب همان تصمیمات عمل خواهیم کرد. نکته مهم برای ما یعنی بین شخص من و شخص آقای گروسی در این مقطع زمانی این است که آنچه را که در چهارچوب پادمان است برای اطمینان بخشی به آژانس انرژی اتمی دقیقاً اجرا کنیم که به آن پایبند بوده و خواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم عناصر و عواملی و یا نوع اقداماتی که این ارتباط و این انطباق با ضوابط را زیر سوال ببرند به وجود بیاید و به همین دلیل به طور مستمر کار خواهیم کرد و تداوم خواهد داشت و اجازه نمی‌دهیم که هیچ‌گونه عدم انطباقی به وجود بیاید که موجب عدم اطمینان شود.

در قالب الگوی تعاملی، سه موضوع مکان را به سمت حل و فصل می‌بریم / غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشتیم

اسلامی دراینکه آیا توافقی درباره مسائل پادمانی و بیانیه مشترک خواهیم داشت، گفت: در گزارش آقای گروسی شناسایی ذره ۸۴ درصد آماده بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد. در مخازنی که تولید در ان ذخیره می‌شود، غنای بالای ۶۰ درصد وجود نداشت و لذا این ابهام حل و فصل شده است. درباره سه مکان، الگویی را در سفرم به آژانس با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می‌کنیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگوی تعاملی آن را به سمت حل‌وفصل می‌بریم و الان همکاران در حال گفت‌وگو هستند.

گروسی: آماده‌ایم کار را پیش ببریم

رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی، اظهار کرد: جای خوشحالی دارد که من برگشتم به تهران و در این دیدار بسیار بسیار مهم آماده‌ایم کار را پیش ببریم. دیشب در جلسه‌ای با حضور دانشمندان نخبه ایرانی بودم و جای خوشحالی برای من داشت.

وی ادامه داد: ما دیروز مذاکراتمان را شروع کردیم و امروز ادامه یافت.

گروسی افزود: دو مساله مهم هستند که وجود دارد اول اینکه توقعات بالا هستند و حضور شما از مطبوعات نشان می‌دهد چقدر مساله مهم است. البته این سطح توقعات در سطح جهانی هم درباره کاری که ما با ایران پیش می بریم وجود دارد و همچنین درباره شفاف سازی و دسترسی‌هایی که باید از سوی ایران داده شود.

مدیرکل آژانس گفت: بخش دوم که مهم است مربوط به همکاری‌های فنی و علمی با ایران است. شب گذشته در این باره بحث کردم و قرار است رویدادی که سال‌ها انجام می شده وجهه بین المللی پیدا کند و این رویداد قرار است سال آینده برگزار شود و ما از برگزاری آن حمایت می‌کنیم.

در ادامه مدیرکل آژانس درباره تهدیدات مکرر رژیم اسراییل و آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و سکوت متقابل آژانس در این باره گفت: ارجاع و اشاره به حمله به نیروگاه‌های اتمی شاید الان رایج شده و آن هم به خاطر حملاتی است که به تاسیسات اتمی اوکراین انجام می‌شود که می‌تواند خاطراتی را برای ما از گذشته زنده کند. طی کنفرانس‌های عمومی آژانس حملات و تهدید به حمله به تاسیسات اتمی و نیروگاه‌های اتمی محکوم شده است. هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی کاملاً محکوم و غیرقانونی است و خارج از نرم‌های بین المللی است و امیدواریم همه بتوانیم از نیروگاه‌های اتمی به ویژه در اوکراین محافظت کنیم.

گروسی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه از سفر و دیدار با مقامات ایران رضایت دارید؟ گفت: من همیشه از دیدار با همکارم آقای اسلامی استقبال می‌کنم و برای من شخصاً رضایت بخش است. در عین حال بحث ما بحث کاری و ضرورت است. ما می‌خواهم با ایران دیالوگ جدی و سیستماتیک داشته باشیم و البته از سفر قبلی من مدتی گذشته بود در حالی که مسایلی بود که باید با هم صحبت کنیم و خوشحالم که به ایران آمدم ولی هنوز کار ما تمام نشده و همکاران ما دارند هنوز کار می‌کنند تا مسایل را حل و فصل کنند و قرار است من با مقامات دیگر دیدار داشته باشم و در پایان روز می‌توانم قضاوت بیشتری داشته باشم از میزان رضایت خودم اما جو، کاری و مبتنی بر صداقت و همکاری است و کار با ایران ادامه دارد.

کد خبر 645310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.