تحقق شهر اسلامی مبتنی بر چارچوب فکری منطبق بر نگاه دینی

یک کارشناس شهرسازی گفت: کالبد و فضای هر شهر نشان‌دهنده نوع فرهنگ، ارزش و اعتقادات جامعه است؛ لذا به منظور تحقق شهر اسلامی، نمی‌توان از پارادایم‌های رایج در علوم انسانی به دلیل تفاوت‌های بنیادی که با نگاه اسلام دارد استفاده کرد و لازم است به چارچوب فکری منطبق بر نگاه دینی در تحقق شهر اسلامی توجه شود.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دولت‌ها بیشترین تلاش را می‌کنند تا با تکیه بر اصول و مبانی مهندسی شهرهای زیبایی را به نمایش بگذارند، اظهار کرد: بعضی دولت‌ها خود را ملزم به رعایت هنجارها، ارزش‌ها و اصول دینی می‌دانند و بر این باور هستند که این اصول در حوزه شهرسازی باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا در حوزه شهرسازی، اصول و ارزش‌های اسلامی را مدنظر قرار دهد، از این رو به دنبال تبیین اصول و هنجارهای شهرسازی الزامی است تا با روش اجتهادی اصول مدنظر اسلام در حوزه شهرسازی از منابع معتبر اسلامی استخراج کند و در اختیار مجریان قرار دهد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: از منظر فقه اسلامی، اصول و قواعدی مانند لزوم عمران و آبادی زمین، مصلحت، ضرر رساندن به انسان‌ها و محیط زیست بر شهرسازی حکم‌فرما است.

حسینی ادامه داد: تأثیر شهر اسلامی بر انسان بر پایه نگرش فلسفی و اعتقادی است، اندیشمندان به عنوان یک اصل به آن باور دارند و فرآیند تولید علم را هدایت می‌کنند، علوم دانشگاه‌ها به ویژه در حوزه علوم انسانی، محصول تفکر و ترجمه تمدن غربی است.

وی تصریح کرد: شهر بر ابعاد روحی، روانی، فکری و جسمی شهروندان اثرگذار است و کالبد و فضای هر شهر نشان‌دهنده نوع فرهنگ، ارزش و اعتقادات جامعه است، به منظور تحقق شهر اسلامی نمی‌توان از پارادایم‌های رایج در علوم انسانی به دلیل تفاوت‌های بنیادی که با نگاه اسلام دارد، استفاده کرد؛ لذا باید چارچوب فکری منطبق بر نگاه دینی در تحقق شهر اسلامی مورد توجه باشد.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: انسان به میزانی که در ساماندهی مکان زندگی خود از آموزه‌های اسلامی بهره ببرد، آن مکان زمینه‌ساز رشد و کمال او خواهد شد؛ این تعبیری از معماری و شهرسازی اسلامی است، لذا انتظار می‌رود شهر اسلامی به عنوان شهری که تمام ویژگی‌های کالبدی و عملکردی آن از اسلام نشئت گرفته است، مامن امنی برای شهروندان جهت تعالی و عبودیت خداوند باشد و این مهم محقق نمی‌شود مگر تمام مؤلفه‌های شهرهای اسلامی در شهرهای ایران متجلی شود و زمینه را برای تعالی شهروندان فراهم کند.

حسینی گفت: فضای شهری از جمله مفاهیمی است که در رشته‌های مختلف مانند علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، معماری و شهرسازی دارای تعاریف و حوزه‌های متفاوت کاربردی است، در یک تقسیم‌بندی از ابعاد، معیارها و اصول فضای شهری می‌توان ابعاد عملکردی، معنایی و اجتماعی برای فضای شهر قائل شد.

کد خبر 645242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.