ناامنی در مدارس در راستای جنگ ترکیبی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، سیزدهم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ناامنی در مدارس در راستای جنگ ترکیبی» نوشت: آیت‌الله رئیسی با اشاره به پروژه دشمن برای ناامنی در مدارس گفت: یک روز آشوب و اغتشاش خیابانی، یک روز اغتشاش در حوزه مالی و ارزی و اقتصادی و یک روز مسأله‌سازی امنیتی در حوزه تحصیل و مدارس، اینها ترفندهایی است که دشمنان برای ناامید کردن مردم طراحی و اجرا می‌کنند.

افتتاح‌ها و طرح‌های بهره‌برداری شده در دور دوم سفر استانی آیت‌الله رئیسی به استان بوشهر، نشان دهنده ادامه راه، مسیر و هدف دولت سیزدهم برای کشور است. در این سفر، طرح‌های متعددی افتتاح شد که یا مشکلات راهبردی استان را رفع می‌کند، مانند پروژه‌های آب شیرین کن و برق رسانی، یا گامی راهبردی برای توسعه کشور محسوب می‌شود؛ مانند افتتاح فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی.

به این ترتیب، انبوه طرح‌های بهره‌برداری شده در این سفر دو روزه، دو منظوره بوده است؛ هم نگاهی به توسعه استانی داشته است و هم توسعه ملی. علاوه بر افتتاح فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی که یک پروژه تمام ایرانی خوانده می‌شود، آیت‌الله رئیسی از ۱۵ طرح بزرگ آب‌شیرین‌کن، خط آبرسانی، آبگیری سد و انتقال برق در استان بوشهر هم به صورت رسمی بهره‌برداری کرد.

افتتاح طرح‌های آب شیرین کن از این جهت مهم است که تنش آبی این استان را در آینده رفع کرده و به جیره‌بندی آب در استان پایان می‌دهد. آب شیرین‌کن گروه مپنا در شهرستان بوشهر با ظرفیت ۳۵۰۰ متر مکعب، آب شیرین‌کن وحدتیه و دالکی شهرستان دشتستان با ظرفیت ۶۵۰۰ متر مکعب و فاز اول طرح آب‌رسانی به شهرستان جم با خط انتقالی به طول ۴۲ کیلومتر از جمله این طرح‌ها است.

در کنار این طرح‌ها، با حضور رئیس‌جمهور از ۲۲۲۱ واحد مسکونی بهره‌برداری و عملیات اجرایی ساخت ۴۷۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن هم در بوشهر آغاز شد. مجموعه این طرح‌های افتتاح شده، نشانه مهمی از توقف ناپذیری دولت و کشور در مسیر پیشرفت بود.

به ویژه اینکه آیت‌الله رئیسی در دیدارهای مردمی خود در شهرهای بوشهر و خورموج که با اجتماع باشکوه مردم این استان برگزار شد، بر این نکته تأکید کرد چه اقدامات دولت و چه هوشیاری و کنش‌های مردم، حاکی از شکست توطئه‌ها و جنگ ترکیبی دشمنان برای توقف کشور است.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه دشمن پس از جنگ ترکیبی و تلاش برای ایجاد التهابات ارزی و اقتصادی به سراغ پروژه امنیتی در مدارس رفته است، گفت: دشمن می‌خواهد برای فرزندان ما در مدارس دلهره، ناامنی و فضای ترس و ناامیدی ایجاد کرده و از این طریق ایجاد آشوب کند.

وی افزود: یک روز آشوب و اغتشاش خیابانی، یک روز اغتشاش در حوزه مالی و ارزی و اقتصادی و یک روز مسأله‌سازی امنیتی در حوزه تحصیل و مدارس، اینها ترفندهایی است که دشمنان برای ناامید کردن مردم طراحی و اجرا می‌کنند، چون می‌بینند به‌رغم همه این تهدیدها و تحریم‌ها و به‌رغم همه این نقشه‌ها روز ۲۲ بهمن در سراسر کشور مردم با بصیرت، آگاهانه، مقتدرانه و عزتمندانه حضور پیدا کردند و دشمن را شکست دادند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: دشمن خود اعتراف کرد که ۲۲ بهمن امسال با همه سال‌های قبل متفاوت بود. تفاوت آن برای آن است که مردم احساس کردند دشمن می‌خواهد به اهداف پلید خود برسد و تصمیم گرفتند دشمن را ناکام کنند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به مسائل اخیر پیش آمده در ارتباط با برخی مدارس تصریح کرد: در جلسه اخیر دولت، وزیر کشور و وزیر اطلاعات را مأمور کردم تا هرچه سریع‌تر این موضوع را ریشه‌یابی و بررسی و اطلاعات آن را هم به سرعت به مردم عزیزمان اعلام کنند تا توطئه دشمن برای ایجاد دلهره و ناامیدی در مردم خنثی شود.

ناامنی در مدارس در راستای جنگ ترکیبی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رافائل بهونه‌گیر در تهران» نوشت: با وجود اینکه ایران بارها اعلام کرده که در برنامه هسته‌ای خود هیچ‌گونه اقدامی برخلاف تعهداتش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام نداده است، جنجال کشورهای غربی در ماه‌های اخیر سبب شده برای رفع این نگرانی‌های ادعایی، رافائل گروسی، دبیرکل آژانس برای چهارمین بار به تهران سفر کند.

گروسی که دیروز به تهران وارد شد قرار است با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کند.

گروسی که همواره با طرح ادعاهایی جدید در راستای سیاست غربی‌ها کوشیده تنور اختلافات هسته‌ای با ایران را گرم نگه دارد، دیروز با بیان این ادعا که آژانس اتمی در حال ثبت تغییرات نگران‌کننده در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برخی نقاط است، مدعی شد: «باید برای بررسی وضعیت از نزدیک و رفع تردیدهایی که گسترش یافته، دسترسی مستقیم به این نقاط داشته باشیم.»

مدیرکل آژانس افزود: «در دیدار با همکاران ایرانی نیز بر این موضوع تأکید شده است.»

همزمان با گفت‌وگوهای گروسی با مقامات هسته‌ای ایران که نتایج آن در نحوه واکنش غربی‌ها به مسئله برجام روشن‌تر خواهد شد، گویا بین غربی‌ها اختلافاتی در این زمینه به وجود آمده است.

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، روز پنجشنبه طی گزارشی از ایجاد اختلاف میان دولت آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر سر واکنش به تولید ادعایی اورانیوم ۸۴ درصدی در ایران خبر داد.

نورمن به نقل از چند دیپلمات غربی گزارش داده که کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان خواهان صدور قطعنامه انتقادی علیه تهران طی نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دو شنبه برگزار خواهد شد، هستند، اما در مقابل دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به این مسئله تمایل چندانی ندارد.

دیپلمات‌ها به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند که تصمیم‌گیری نهایی درباره نحوه پاسخ به غنی‌سازی ادعایی در ایران، بعد از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اتخاذ می‌شود، هرچند آن زمان برای ارائه قطعنامه علیه ایران بسیار دیر خواهد بود. تلاش اروپایی‌ها برای تصویب قطعنامه در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نسبت به احتمال هرگونه تحرک منفی در چارچوب نشست آتی شورای حکام هشدار داد و گفت: «ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا پاسخ متقابل نسبت به آن بدهد.»

آمریکا منتظر سفر گروسی با وجود تعجیل اروپایی‌ها برای مقابله جدی با ایران، وال‌استریت ژورنال گفته که به‌رغم مخالفت اولیه با صدور قطعنامه علیه تهران، واشنگتن هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته و در انتظار اعلام نتیجه آژانس در این زمینه است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد که ایالات متحده قبل از تصمیم‌گیری درباره اقدامات و گام‌های بعدی درباره ایران منتظر نتایج سفر رافائل گروسی به ایران خواهد ماند.

رابرت مالی ادعا کرد: «صرف‌نظر از هر اقدامی که انجام دهیم نگرانی‌های ما در خصوص ایران وجود دارند و مرتفع نخواهند شد. ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند و هنوز سوالاتی وجود دارند که ایران پاسخ نداده است.»

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا هم در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های ادعایی درباره غنی‌سازی حدود ۸۴ درصدی ایران گفت: «در موقعیتی نیستم که این گزارش‌ها را تأیید کنم.»

خبر تولید اورانیوم ۸۴ درصدی اخیراً توسط شبکه بلومبرگ و به نقل از کارشناسان آژانس اتمی منتشر شد، اما مقامات ایرانی آن را به شدت رد کردند و پس از یک هفته جنجال‌آفرینی، محمد اسلامی روز چهارشنبه گذشته در سخنانی گفت که با همکاری‌های لازم با کارشناسان آژانس این پرونده نهایی و مختومه شد و هیچ‌گونه ذراتی درباره تولید اورانیوم ۸۴ درصدی یافت نشده است.

اختلاف‌نظر آمریکا و تروئیکای اروپا بر سر تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام در حالی است که در ۲۶ آبان غربی‌ها در اقدامی هماهنگ در حمایت از اغتشاشات قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کردند.

ناامنی در مدارس در راستای جنگ ترکیبی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کام شیرین بوشهر از نبرد علیه تنش آبی» نوشت: افتتاح طرح‌های بزرگ صنعت آب و برق در استان بوشهر با ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی، خبر شیرین بهره‌برداری از دو پروژه آب شیرین‌کن جدید را هم با خود به همراه داشت؛ دو پروژه‌ای که می‌تواند آب آشامیدنی مورد نیاز ۲۵۰ هزار نفر از مردم بوشهر و دشتستان را تأمین کند.

دیروز، در دومین روز سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به استان بوشهر، ۱۵ طرح حوزه آب و برق به بهره‌برداری رسید؛ از جمله کارخانه آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر و کارخانه آب‌شیرین‌کن ۶۵۰۰ مترمکعبی وحدتیه دشتستان که بیش از باقی آن‌ها برای مردم ملموس است، چرا که آب شور دریا را شیرین‌سازی و کام ساحل‌نشینان را شیرین می‌کند.

طبق گزارش وزرات نیرو، هم‌اکنون ۹۵ پروژه آب شیرین‌کن با ظرفیت ۶۳۸ هزار مترمکعب در شبانه‌روز وجود دارد که ۷۵ پروژه با ظرفیت ۴۴۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حال بهره‌برداری و ۲۰ پروژه با ظرفیت ۱۹۴ هزار و ۷۰۰ مترمکعب در حال ساخت است.

صحبت‌های دیروز وزیر نیرو در مراسم افتتاح دو آب شیرین‌کن جدید بوشهر هم رویکرد دولت سیزدهم در این زمینه را به خوبی نشان می‌دهد: «حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان در سواحل مستقر هستند و استفاده از آب دریا برای مصارف شرب، بهداشتی و صنعتی به عنوان یکی از روش‌های تأمین منابع آبی در جهان مرسوم است.

بنابراین استفاده از آب‌های غیرمتعارف از جمله بهره‌مندی از آب دریا جزو برنامه‌های وزارت نیرو است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از نیمی از این ظرفیت در شهرها و مناطق ساحلی و از نیمی دیگر برای انتقال به داخل سرزمین به ویژه فلات مرکزی استفاده خواهد شد.»

اشاره محرابیان به طرح‌های انتقال آب از دریای جنوب است؛ به گفته او «خط انتقال آب به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، عملیات اجرایی خط دوم برای انتقال آب به استان‌های کرمان و یزد هم در دی ماه امسال آغاز شد و خط سوم برای انتقال آب به استان اصفهان نیز پیشرفت چشمگیری داشته است».

دو پروژه جدیدی که دیروز در استان بوشهر افتتاح شد نیز تعداد آب شیرین‌کن‌های این استان را به عدد ۹ و ظرفیت ۹۲ هزار مترمکعب رساند؛ خدمتی که به گفته «ابوالحسن عالی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر، آب دریا را با آب شبکه آب‌رسانی ترکیب و نیاز حدود ۲۵۰ هزار نفر از مردم شهر بوشهر، دالکی، وحدتیه و روستاهای اطراف را تأمین می‌کند.

همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده، پروژه‌های مشابهی با ظرفیت ۱۴۰ هزار مترمکعب در دست احداث یا امضای قرارداد است که ظرفیت نهایی بهره‌مندی این استان را به ۲۴۲ هزار مترمکعب آب شیرین‌شده خواهد رساند و می‌تواند تا سه سال آینده، با تأمین آب مورد نیاز ۵۰ درصد جمعیت این استان، وضعیت آب آشامیدنی بوشهر را به پایداری کامل برساند و تاب‌آوری جمعیت در برابر خشکسالی را افزایش دهد.

طبق گزارش وزارت نیرو، پروژه‌های آب شیرین‌کن بوشهر با بهترین و ارزان‌ترین فناوری روز دنیا احداث شده و میزان املاح آب را از ۴۴ هزار Ec به ۴۰۰ می‌رساند که کاملاً گوارا خواهد بود و ارزش غذایی آن نیز حفظ می‌شود.

رئیس‌جمهور هم دیروز، در مراسم بهره‌برداری از این پروژه‌ها گفت: این طرح‌های چندساله که با همت وزارت نیرو و متخصصان توانمند داخلی، طی چند ماه به سرانجام رسیده است، از جمله کارهای بسیار بزرگ و افتخارآمیز درجهت گره‌گشایی از مشکلات مردم است.

آیت‌الله رئیسی اجرای پروژه‌های آب‌رسانی برای رفع تنش‌های آبی در استان‌های کم‌آب را از برنامه‌های محوری دولت برشمرد و افزود: رفع مشکل آب شرب مردم بوشهر و پایان جیره‌بندی آب در این استان از نتایج توجه دولت به رفع مشکلات ناشی از تنش آبی در کشور است.

ناامنی در مدارس در راستای جنگ ترکیبی

کد خبر 645181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.