«شیمی» مسیر پیشرفت استارت‌آپ‌های نوین است

برترین شرکت‌های استارت‌آپی دنیا که برمبنای شیمی شروع به فعالیت کرده‌اند در زمینه پلیمر، پلی‌اتیلن، پلاستیک، نفت و رنگ فعالیت می‌کنند، اما به‌طورکلی هر شاخه‌ای از علم شیمی می‌تواند مسیری برای توسعه استارت‌آپ‌های نوین باشد، زیرا این دانش بسیار کاربردی و حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشورهای توسعه‌یافته و شرکت‌های برتر جهان همواره به‌دنبال ایده‌ها و روش‌های جدیدی برای کسب درآمد و بازدهی بالا هستند، از همین جهت واژه‌ای تحت عنوان «استارت‌آپ‌» شکل گرفت. استارت‌آپ نوعی از کسب‌وکار نوین است که صنایع بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند و ازجمله علومی که نقش ویژه‌ای در توسعه آن دارد، علم شیمی است.

علم شیمی از شاخه‌ها و مطالب بسیار متنوع و کاربردی تشکیل‌شده است که هر کدام از این مباحث می‌تواند جرقه‌ای برای شکل‌گیری استارت‌آپی بسیار گسترده و سودآور باشد به همین دلیل شرکت‌های بسیاری در حوزه علم شیمی فعالیت می‌کنند. شیمی یکی از علوم پایه به‌شمار می‌رود که در رشد کشورهای صنعتی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و این مسئله نیز موجب توجه استارت‌آپ‌های نوین شده است.

برای شناخت بیشتر معنا و جایگاه فعلی استارت‌آپ در دنیا و بررسی استارت‌آپ‌های برتر علم شیمی با حمیدرضا یوسفی، دکترای شیمی آلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

«استارت‌آپ‌» چیست؟

به طورکلی در تمام دنیا کسب‌وکارهای نوینی مورد توجه قرار گرفته که معمولاً نیز مبتنی بر فضای دیجیتال است، این نوع از کسب‌وکارها تحت عنوان استارت‌آپ شناخته می‌شود و معمولاً به هیچ فضای فیزیکی محدود نیست. استارت‌آپ می‌تواند تنها در فضای مجازی شکل گیرد همچنین امکان شکل‌گیری استارت‌آپ در فضای فیزیکی و گسترش آن در بستر مجازی نیز وجود دارد. به‌طورکلی استارت‌آپ ایده و خلاقیتی است که براساس پارامترهای مختلف راه‌اندازی می‌شود.

جایگاه «استارت‌آپ» در دنیا چگونه است؟

امروزه استارت‌آپ‌ها در جوامع صنعتی از جمله علوم مرتبط با شیمی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. استارت‌آپ‌، کسب‌وکار و درآمدزایی به سبک نوین است که مباحث مرتبط با الکترونیک نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه این نوع از کسب‌وکار اعمال کند. درحال‌حاضر آمازون یکی از استارتاپ‌های برتر دنیا به‌شمار می‌رود همچنین در ایران نیز شرکت‌های بسیاری وجود دارد که بر پایه استارت‌آپ فعالیت می‌کنند.

استارت‌آپ چه جایگاهی در علم شیمی دارد؟

در حوزه‌های مرتبط با علم شیمی از گذشته تاکنون شرکت‌ها و صنایع بسیاری در دنیا به‌خصوص ایران فعالیت داشته‌اند، اما استارت‌آپ برای آن‌ها معنای مشخصی نداشت. امروزه استارت‌آپ در کشور توسعه یافته و بسیاری از افراد بر پایه استارت‌آپ‌های نوین شروع به دو سبک نوین و سنتی فعالیت می‌کنند.

تفاوت استارت‌آپ با شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟

به طورکلی فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی مشابه عملکرد مراکز دانش‌بنیان است، اما معمولاً شرکت‌های دانش‌بنیان محدود به فضای فیزیکی هستند درصورتی‌که استارت‌آپ محدودیتی از نظر مکان ندارد و می‌تواند براساس پلتفرم خود حتی در فضای مجازی رونق بگیرد.

استارتاپ چه حوزه‌هایی از علم شیمی را در بر می‌گیرد؟

تاکنون بیشتر استارتاپ‌هایی که در ایران و سایر کشورهای دنیا شکل گرفته است در زمینه پلیمرها فعالیت داشته‌اند. برترین شرکت‌های استارت‌آپی دنیا که برمبنای شیمی شروع به کار کرده‌اند در زمینه پلیمر، پلی‌اتیلن، پلاستیک، نفت و رنگ فعالیت می‌کنند، اما به طور کلی هر شاخه‌ای از علم شیمی می‌تواند مسیری برای توسعه استارت‌آپ‌های نوین باشد، زیرا این دانش بسیار کاربردی و حائز اهمیت است.

گسترش «استارت‌آپ» چه تأثیراتی برای صنایع سنتی دارد؟

به‌طورکلی در شرایط کنونی شرکت‌ها و صنایعی که می‌توانند وضعیت خود را ارتقا دهند و عملکرد به‌روزی داشته‌باشند بیشتر از پتانسیل‌های خود استفاده می‌کنند و به موجب این مسئله تبدیل به برترین شرکت‌ها می‌شوند.

از طرفی تاکنون شرکت‌ها و صنایع بسیاری در حوزه شیمی فعالیت داشته‌اند که روند سنتی را در پیش گرفته بودند و این مسئله باعث شد که نتوانند انتظارات را برآورده کنند و عملاً با شکست مواجه شدند. درواقع با توسعه استارت‌آپ شرکت‌هایی که توانستند تغییری در خود ایجاد کنند موفقیت بسیاری دست‌یافتند و حتی در برخی از مواقع بسیاری از شرکت‌ها در مدت کوتاهی توانسته‌اند به شدت رشد کنند.

به طور کلی کدام استارت‌آپ‌ها در علم شیمی موفق خواهند بود؟

معمولاً شرکت‌ها و ایده‌های استارت‌آپی که مبتنی بر نیاز کشور یا منطقه باشد، همیشه موفق خواهد بود. به طور مثال در دوران همه‌گیری ویروس کرونا شرکت‌هایی که توانستند در زمینه آموزش یا تولید محصولات مرتبط با شرایط جامعه فعالیت کنند، موفقیت بیشتری داشته‌اند.

درواقع طی دوران همه‌گیری ویروس کرونا شرکت‌هایی که در زمینه تولید الکل و سایر مواد ضدعفونی‌کننده فعالیت می‌کردند، بسیار موفق بودند و حتی پیش از شیوع این بیماری استارت‌آپ‌های مبتنی بر تولید لباس‌های کادر درمان یا تولید ماسک بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت.

سخن آخر…

به‌طورکلی «نیاز» عامل اصلی شکل‌گیری استارت‌آپ است و همین عامل می‌تواند منجربه شکست یا موفقیت یک استارت‌آپ شود، البته برخی از شرکت‌های دنیا در حوزه‌هایی مانند صنایع غذایی و پوشاک فعالیت می‌کنند که همواره جزو نیازهای اصلی بشر محسوب می‌شود و به موجب این مسئله همیشه موفق بوده‌اند.

با توجه به این مسئله می‌توان شرکت‌های استارت‌آپی را به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. برخی از استارت‌آپ‌ها براساس شرایط حاکم بر جامعه رونق می‌گیرد، اما برخی از ایده‌ها همواره نیاز جامعه است، از طرفی بسیاری از شرکت‌ها و ایده‌های قدیمی نیز دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

کد خبر 645133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.