دیدار وزرای خارجه چین و روسیه / جنگ اوکراین محور گفت‌ وگوها

وزیر امور خارجه چین پنجشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ که در دهلی‌نو برگزار شد، با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره روابط دو جانبه و حل و فصل سیاسی بحران اوکراین دیدار و گفت‌ وگو کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری شینهوا، چین گانگ در این دیدار اظهار کرد: تحت هدایت راهبردی روسای جمهور دو کشور، روابط چین و روسیه توسعه سالم و پایداری را حفظ کرده و الگوی جدیدی را برای نوع جدیدی از روابط بین کشورهای ابرقدرت ایجاد و نقش مهمی در ارتقای همبستگی و همکاری میان بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه ایفا کرده است.

وی افزود: دو طرف باید تبادلات خود را در همه سطوح حفظ کنند و ارتباطات و هماهنگی بین وزارتخانه‌های خارجه خود را افزایش دهند.

چین تاکید کرد: در مواجهه با وضعیت پیچیده و وخیم بین‌المللی، چین آماده همکاری با روسیه و سایر اعضای جامعه بین‌المللی برای حفظ صلح، امنیت، توسعه و رفاه است تا برای ساختن جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشر دست به دست هم دهند.

وزیر امور خارجه چین در این دیدار همچنین به بحران اوکراین اشاره کرد و با تشریح موضع اساسی کشورش در این باره، خواستار تلاش‌های مشترک برای حفظ اهداف و اصول منشور سازمان ملل، حمایت از راه‌حل سیاسی برای این بحران، مخالفت با برافروختن آتش و برهم زدن مذاکرات صلح و مخالفت با استانداردهای دوگانه، تحریم‌ها و فشارها شد.

وی تاکید کرد: چین از همه تلاش‌ها برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران حمایت می‌کند و به ایفای نقش سازنده در این زمینه ادامه خواهد داد.

لاوروف نیز در این دیدار گفت: مایل به همکاری با طرف چینی برای اجرای دستورهای سران دو کشور، تشدید تبادلات در سطوح بالا و برنامه‌ریزی برای همکاری در زمینه‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه روسیه و چین هر دو عضو «گروه دوستان» در دفاع از منشور سازمان ملل هستند، افزود: روسیه مایل است ارتباطات راهبردی با چین را تقویت کرده تا ثبات بیشتری را به سیستم بین‌المللی تزریق کند.

لاوروف خاطرنشان کرد: روسیه از ابتکار توسعه و امنیت جهانی حمایت می‌کند و فعالانه در آن شرکت خواهد کرد و به تقویت هماهنگی و همکاری بین دو طرف در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، بریکس و سایر سازمان‌های چندجانبه ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه روسیه نیز در این دیدار به موضوع بحران اوکراین اشاره کرد و با تقدیر از موضع بی‌طرفانه و نقش سازنده چین در این باره، گفت: طرف روسی همیشه آماده مذاکره و گفت وگو است.

دو طرف در این دیدار همچنین یک طرح مشورتی برای سال ۲۰۲۳ بین وزارتخانه‌های خارجه دو کشور امضا کردند.

کد خبر 645025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.