تیرهای معارض آبستن حوادث/ افتتاح ۳ طرح بزرگ حمل‌ونقل در اصفهان

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «شهر چناران زیر سایه سودجویان»، «افتتاح ۳ طرح بزرگ حمل‌ونقلی در اصفهان»، «تیرهای معارض آبستن حوادث»، «افتتاح ۳ طرح بزرگ حمل‌ونقلی در اصفهان»، «تخلفات ساخت‌وساز در تعارض با طرح‌های توسعه است / ناهماهنگی میان سازمان‌های مرتبط با ماده ۱۰۰»؛ «از ۸۱ دستگاه اتوبوس جدید شهری رونمایی شد»، «افتتاح دفتر خبرگزاری ایمنا در کرمانشاه»؛ «افتتاح ۳ طرح بزرگ حمل‌ونقلی در اصفهان»، «اصلاح قانون ماده ۱۰۰ با نظر کارشناسان شهرداری باشد / ضرورت تطبیق اصلاحات با طرح‌های شهری»، «باغ فدک از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهروکلانشهر ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

شهر چناران زیر سایه سودجویان

شهر چناران زیر سایه سودجویان یکی از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

خرم‌آباد از جمله شهرهای کشور است که سرانه فضای سبز آن بالا است، اما این میراث ارزشمند همچون بسیاری از شهرها مورد بی‌توجهی و دست‌درازی قرار گرفته و زمینه را برای نابودی محیط زیست شهری فراهم کرده است؛ حرص و طمع بعضی از ساکنان شهر برای دریافت سود بیشتر و نبود قانون مدون در این زمینه موجب شده است تا درختان این شهر سرسبز در معرض تهدید جدی قرار بگیرند.

احد بیرانوند، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خرم‌آباد گفت: برای قطع هر سانتی‌متر درخت یک میلیون و دویست میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به فرآیند ثبت ملی درختان در شهر خرم‌آباد، هرگونه آسیب به درخت پیگرد قانونی دارد؛ لذا از همشهریان خرم‌آبادی تقاضا داریم مثل همیشه شهرداری خرم‌آباد را در این زمینه یاری دهند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خرم‌آباد خاطرنشان کرد: آسیب رساندن به درختان شهر خرم‌آباد پیگرد قانونی دارد، در خرم‌آباد باب شده است هرکسی که می‌خواهد ساختمان بسازد در نخستین گام اقدام به خشک کردن درختان در ورودی پارکینگ ساختمان می‌کند، اما با توجه به عوامل بازدارنده که سازمان سیما و منظر شهرداری در نظر گرفته است هرکس به هر دلیلی اقدام به قطع درخت کند به مراجع قضائی معرفی خواهد شد و سازمان مجدد اقدام به کاشت درخت در همان نقطه خواهد کرد.

تیرهای معارض آبستن حوادث

تیرهای معارض آبستن حوادث یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

طی سال‌های اخیر ساختمان‌هایی در سطح شهر گلپایگان در طرح تعریض عقب‌نشینی شده است، اما تیرهای برق در میانه مسیر جا مانده و مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان گفت: با توجه به ماده ۲ قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها مسئولیت جابه‌جایی تیرهای برق با اداره برق است و شهرداری نیز هر جا نیاز باشد، همکاری و کمک می‌کند.

وی افزود: طبق قانون که با صراحت می‌گوید اداره برق باید کار جابه‌جایی را انجام دهد، اعلام آمادگی شده است که هر جا نیاز به کمک شهرداری باشد، همکاری خواهیم کرد.

شهردار گلپایگان خاطرنشان کرد: در گذشته در قانون جابه‌جایی ابهام وجود داشت؛ لذا بخشی از کار را شهرداری و بخش دیگری را اداره برق انجام می‌داد که با توجه به دستور رئیس‌جمهور در نهم مردادماه ۱۴۰۱ این قانون رفع ابهام و مشخص شده است کار جابه‌جایی تیرهای برق مربوط به اداره برق است، بنابراین هرکجا که نیاز باشد به اداره برق کمک خواهیم کرد.

شکرزاده تصریح کرد: فرآیند زمانی جابه‌جایی تیر برق در تخصص اداره برق است و از مدت زمان انجام آن اطلاعی نداریم، در گذشته نیز جابه‌جایی تیرهای برق را اداره برق انجام می‌داد و هزینه آن را شهرداری متقبل می‌کرد؛ به عنوان نمونه در عملیات آزادسازی مسیر ورودی شهر گلپایگان واقع در خیابان آیت‌الله محمودی، اداره برق کار جابه‌جایی تیرهای برق را انجام داد و شهرداری هزینه را پرداخت کرد.

تخلفات ساخت‌وساز در تعارض با طرح‌های توسعه است / ناهماهنگی میان سازمان‌های مرتبط با ماده ۱۰۰

تخلفات ساختمانی یکی از معضلات جدی امروز شهرها به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه است که رفع آن در سیستم مدیریتی ناکارآمد به آسانی امکان‌پذیر نیست.

زهرا مهدوی، کارشناس شهرسازی در این خصوص گفت: تخلفات ساختمانی در ایران همان تخلفات مربوط به قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها است، تخلفات ساختمانی نقض قوانین و ضوابط شهرسازی، فنی، ایمنی و بهداشتی در احداث یک دستگاه ساختمان است و انواع مختلفی از جمله ساختمان بدون پروانه، اضافه تراکم، کاربری و مواردی از این دست را شامل می‌شود.

وی افزود: در نظام حقوقی ایران، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان نظام مهندسی و مهندس ناظر، نظارت بر ساخت‌وساز در محدوده شهری را برعهده دارند. مسئله مهمی که در این زمینه باید مورد بررسی قرار بگیرد، شرایط تحقق و مبانی مسئولیت مدنی ناظران ساختمانی در ساخت‌وساز غیرمجاز در محدوده شهرها، مراجع رسیدگی‌کننده به تخلفات و پرداخت خسارت است.

کارشناس شهرسازی گفت: تخلفات ساخت‌وساز در تعارض با طرح‌های توسعه شهری است و تأثیر منفی بر ابعاد مختلف شهر دارد. بررسی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ و تدوین راهبردهایی به منظور تأثیرات مثبت عملکردی کمیسیون مزبور بر روند شهرنشینی و شهرسازی‌ها ضروری است؛ تعداد پرونده‌های ساختمانی ارجاع‌شده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برابر آمار و ارقام کم نیست.

از ۸۱ دستگاه اتوبوس جدید شهری رونمایی شد

از ۸۱ دستگاه اتوبوس جدید شهری رونمایی شد یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

در دوازدهمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» امروز (چهارشنبه) از ۸۱ دستگاه اتوبوس جدید شهری با اعتبار ۳,۵۰۰ میلیارد ریال رونمایی شد تا شهروندان شاهد سومین افتتاح در ناوگان اتوبوسرانی طی فعالیت این دوره مدیریت شهری اصفهان باشند.

افتتاح ۳ طرح بزرگ حمل‌ونقلی در اصفهان

در دوازدهمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» امروز (چهارشنبه) نخستین مرکز مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت و خودروهای سبک با حضور مدیران شهری افتتاح شد.

افتتاح دفتر خبرگزاری ایمنا در کرمانشاه

مراسم افتتاح دفتر نمایندگی خبرگزاری ایمنا در کرمانشاه با حضور شهردار کرمانشاه، فرماندار کرمانشاه، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیرمسئول خبرگزاری ایمنا برگزار شد.

نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه در مراسم افتتاح دفتر نمایندگی خبرگزاری ایمنا در کرمانشاه، اظهار کرد: موضوعات شهری در کرمانشاه باید از طریق تریبون خبرگزاری ایمنا، بی‌طرفانه و صادقانه و نه به عنوان تبلیغات، بلکه به عنوان رسالت یک رسانه خبری حتی با وجود نقد صحیح انجام شود.

اصلاح قانون ماده ۱۰۰ با نظر کارشناسان شهرداری باشد / ضرورت تطبیق اصلاحات با طرح‌های شهری

اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها که مدتی است در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، قرار است پایانی بر روند نادرست ساخت‌وسازهای غیرمجاز و دریافت جریمه پس از آن باشد که نظام شهرسازی شهرهای ما را طی چند دهه اخیر با چالش مواجه کرده، با این وجود انجام این اصلاحات خود با موانعی روبه‌رو است.

مجتبی جوانمردی، دبیر کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری گلپایگان و سرپرست اداره نظارت بر تخلفات شهری در این خصوص گفت: اگر این قانون بخواهد اصلاح شود باید توسط حقوقدانان و با نظر کارشناسی اداره حقوقی سازمان شهرداری‌ها که تسلط کافی دارد، نوشته و در نهایت در مجلس شورای اسلامی مصوب شود. مدتی قبل پیش‌نویس قانونی نوشته شده بود که بیشتر مفاد آن مربوط به تخریب بود، یعنی به صراحت اختیار به شهرداری داده شده بود تا به دستور دادستان‌ها شهرداری خود نسبت به تخریب اقدام کند.

وی افزود: در هر صورت ماده صد قانون شهرداری نیاز به اصلاح دارد، اما روند این اصلاحات و وضع این قانون باید به طور کامل کارشناسی شده و با در نظر گرفتن طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها انجام شود، چراکه امروزه با توجه به قیمت گزاف ملک، برخی اشخاص مجبور می‌شوند برخلاف پروانه صادره از شهرداری تخلفاتی را انجام دهند، به عنوان نمونه مطابق ضوابط طرح جامع برای هر ۲۴ متر مغازه تجاری باید یک پارکینگ با مساحت ۱۵ متر مربع تعبیه شود، که از طرفی برای شخص سازنده چنین امری باعث ضرر مالی می‌شود و از طرفی شهرداری با اخذ جریمه کسری پارکینگ می‌تواند نسبت به ساخت پارکینگ‌های عمومی اقدام کند.

خرید ۲۸۵ اتوبوس برای اصفهان / شرمنده مردم نیستیم

سیدعباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: در دوره مدیریت شهری ششم طی یک‌سال‌ونیم گذشته ۲۸۵ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است و با توجه به اقدامات انجام شده دیگر از رویارویی با مردم شرمنده نیستیم.

باغ فدک از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

علی‌اصغر شاطوری، مسئول ستاد تسهیلات سفر منطقه هفت شهرداری اصفهان گفت: درهای باغ فدک به عنوان تنها مرکز اقامت موقت روباز اصفهان از روز بیست‌وپنجم اسفند ‏سال جاری برای بهره‌برداری مسافران نوروزی و شهروندان اصفهانی باز خواهد شد.

ناوگان اتوبوسرانی اصفهان جوان می‌شود / بهره‌برداری از کمربندی شمال خوراسگان در سال آینده

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان گفت: با ورود ۸۱ دستگاه اتوبوس جدید شهری، سن ناوگان اتوبوسرانی اصفهان از بیش از ۹ سال به حدود ۳.۵ تا چهار سال خواهد رسید.

افتتاح ۳ طرح بزرگ حمل‌ونقلی در اصفهان

افتتاح ۳ طرح بزرگ حمل‌ونقلی در اصفهان یکی از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

در دوازدهمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» امروز (چهارشنبه) نخستین مرکز مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت و خودروهای سبک با حضور مدیران شهری افتتاح شد.

کد خبر 644956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.