مالیات خانه‌های خالی ابتدا از دانه‌درشت‌ها اخذ می‌شود

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی گفت: شناسایی خانه‌های خالی در حال افزایش است و با اولویت دانه‌درشت‌ها، این مالیات اخذ خواهد شد. این وزارت طی نامه‌ای، فهرست اشخاص حقوقی و حقیقی دارای بیش از ۱۰۰ و بین ۵۰ تا ۱۰۰ واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، ابوالفضل نوروزی اظهار کرد: شناسایی خانه‌های خالی در حال افزایش است و با اولویت دانه‌درشت‌ها، این مالیات اخذ خواهد شد. به همین منظور وزارت راه‌وشهرسازی طی نامه‌ای، فهرست اشخاص حقوقی و حقیقی دارای بیش از ۱۰۰ و بین ۵۰ تا ۱۰۰ واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است.

وی با اعلام اینکه پیش از ارسال این فهرست با ارسال پیامک و نامه اخطار، مهلت یک‌هفته‌ای برای مشخص کردن وضعیت واحدهای مسکونی، به اشخاص داده شد، گفت: برخی با خوداظهاری، ساکن را معرفی یا ملک را برای فروش و اجاره به بازار عرضه کردند. پس از اتمام مهلت فهرست اشخاصی که تمکین نکردند به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات ارسال شد.

مشاور وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه در فهرست ارائه شده به سازمان امور مالیاتی درباره خانه‌های خالی ۱۰ شخص حقوقی وجود داشت، توضیح داد: به اشخاص دارای واحدهای مسکونی خالی بین ۲۰ تا ۵۰ طی نامه‌ای اخطار داده شده و در مرحله تعیین تکلیف برای ارسال فهرست به سازمان امور مالیاتی قرار دارد.

نوروزی درباره همکاری دستگاه‌ها برای تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان، گفت: با پیگیری مستمر، بیش از ۳۵۰ میلیون رکورد اطلاعاتی از دستگاه‌های اجرایی مختلف دریافت شده و پس از کیفیت‌سنجی و استخراج اطلاعات محل سکونت اشخاص، همچنین اطلاعات مرتبط با مالکیت واحدهای مسکونی، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در این راستا اطلاعات موجود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور شامل اقامت‌گاه‌های مسکونی بیش از ۷۳ میلیون شخص حقیقی و حقوقی است.

وی با بیان اینکه برای به‌روزرسانی اطلاعات برخی دستگاه‌ها نیاز است که همکاری لازم را انجام دهند، افزود: به عنوان نمونه سازمان ثبت اسناد و املاک از پنج سرویس مورد نیاز سامانه، سه سرویس را در اختیار وزارت راه قرار داده و دو سرویس مهم دیگر مانند دفتر املاک الکترونیک را در اختیار سامانه قرار نداده است. برخی از شهرداری‌های کلان‌شهرها مانند تهران اطلاعات بروز و برخط صدور پروانه ساختمانی و پایان‌کار را تاکنون به این وزارت‌خانه ارائه نکرده است.

مشاور وزیر راه‌وشهرسازی درمورد لزوم خوداظهاری مردم و تکمیل اطلاعات مالکیت و سکونت اشخاص گفت: تکمیل سامانه املاک و اسکان مزایای بسیاری در برنامه‌ریزی بازار مسکن، سهولت در امور عموم مردم و جلوگیری از کلاه‌برداری دارد که باید در اسرع زمان به بهره‌برداری برسد.

نوروزی ادامه داد: قانون برای جلوگیری از ثبت خوداظهاری اشتباه یا عدم خوداظهاری سه ضمانت در نظر گرفته است. بدین ترتیب که باید تمام خدمات عمومی دستگاه‌ها با استعلام از سامانه املاک و اسکان انجام گیرد؛ شخاصی که خوداظهاری نکردند تعرفه برق واحد مسکونی آن‌ها با بالاترین پلکان محاسبه و ملک مذکور به عنوان خانه خالی محسوب و مالیات اخذ شود، بنابراین از مردم درخواست می‌شود تا هر چه سریع‌تر به سامانه املاک و اسکان به نشانی (amlak.mrud.ir) مراجعه و برای خوداظهاری اقدام کنند.

کد خبر 644886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.