۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
چرایی کاهش قیمت دلار در بازار

پس از افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی، اقداماتی از جانب تصمیم گیران ارزی کشور انجام شد، این اقدامات در نهایت نرخ ارز را در بازار غیررسمی کاهش داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار غیررسمی ارز که در روزهای اخیر روند نزولی خود را شروع کرده بود، روز _چهارشنبه دهم اسفندماه_ نیز به این روند ادامه داد تا جایی که نرخ دلار در این بازار به کانال ۵۵ هزار تومان کاهش یافت و قیمت سکه نیز در کانال ۳۰ میلیون تومانی قرار گرفت.

هفته دوم اسفندماه، هفته پرالتهابی برای بازار سکه و طلا بود و این التهابات به گفته کارشناسان و فعالان بازار هیچ دلیل منطقی و اقتصادی نداشت.

البته همانطور که صاحبنظران و فعالان پیش‌بینی کرده بودند، ریزش قیمت‌ها شروع شد و سکه دو تا سه میلیون ارزان شد و دلار نیز افت قیمت سه تا چهار هزار تومانی را شاهد بود.

امروز در شروع معاملات بازار ارز و سکه شاهد تداوم ریزش قیمت‌ها بودیم و دلار که در آخرین معاملات بازار فردایی هرات، قیمت هر دلار با حدود ۵۰۰ تومان کاهش به ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

در لحظه مخابره خبر دلار فردایی هرات ۵۵ هزارتومان، قیمت هر اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۳ هزار و ۸۱۵ تومان و سکه نیز در کانال ۳۰ میلیون تومان است.

بر اساس این گزارش برخی کارشناسان پیش‌بینی کردند امروز هم روند کاهش قیمت ادامه داشته باشد.

نرخ ارز کاهش بیشتری خواهد داشت

کامران سلطانی‌زاده، عضو شورای‌عالی کانون صرافان درباره بازار ارز، اظهار کرد: با افزایش عرضه ارز از طریق ورود صرافی‌ها به معاملات ارز، شاهد کاهش قیمت ارز در بازار هستیم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنم با افزایش عرضه ارز و حمایت بانک مرکزی، ریزش قیمت انواع ارز با سرعت بیشتری انجام شود و ارز با قیمت مناسب به همه گروه‌های متقاضی پرداخت خواهد شد.

عضو شورای‌عالی کانون صرافان تاکید کرد: علت ریزش قیمت ارز، افزایش تعداد صرافی‌هایی است که در حال معامله ارز هستند و آغاز طرح ارائه ارز توسط صرافی‌های سراسر کشور با حمایت بانک مرکزی بوده است.

سلطانی‌زاده با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار، افزود: به عنوان کارشناس و فعال بازار ارز توصیه می‌کنم که افراد از ورود به بازار ارز و بازارهای مالی متشنج که با صعود ناگهانی همراه بوده‌اند، خودداری کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به ادامه ریزش قیمت ارز در بازار، ممکن است با ضرر بیشتری مواجه شوند.

سیاست‌هایی که کم‌کم اثر می‌گذارد

به نظر می‌رسد دلایل مختلفی بر کاهش نرخ ارز تأثیر داشته ولی در این بین، تدابیر بانک مرکزی و اختیارات ویژه‌ای که این بانک در یک هفته گذشته برای مدیریت بازار ارز از شورای اقتصادی سران قوا اخذ کرده است، دلیل اصلی افت قیمت دلار در روزهای گذشته مطرح می‌شود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد در روزهای آینده و با تداوم کاهش قیمت دلار، بازار ارز دوباره به کانال ۴۰ هزار تومان نزدیک شود و رفته‌رفته سوداگران در معرض ضرر و زیان بیشتری قرار بگیرند.

تزریق ارز پتروشیمی‌ها به بازار مبادله

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت تنظیم‌گری بانک مرکزی پس از مجوز سران سه قوه، اشراف بر شرکت‌های صادرات‌محور در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و غول‌های بزرگ صنعتی و معدنی است.

در همین راستا طی یک هفته اخیر وزیر صمت با شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی و وزیر نفت با شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی نشست‌هایی برگزار و بر سیاست دولت برای حمایت از بازار مبادله ارز و طلا و ضرورت عرضه همه ارزهای صادراتی در این بازار تأکید کردند.

در این بین پتروشیمی‌ها از همان روزهای نخست افتتاح بازار مبادله، عرضه را شروع کردند و به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی پتروشیمی‌ها در دو روز نخست بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار ارز به این بازار تزریق شد.

نامه‌ای از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس منتشر شده است که نشان دهنده استمرار و تقویت عرضه‌ها است. در نامه مدیرعامل این شرکت خطاب به نهاد ناظر بازار سرمایه آمده است که با توجه به سیاست دولت و بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز شرکت‌های پتروشیمی در مرکز مبادلات، از روز نهم اسفندماه ارز پتروشیمی‌ها وارد این مرکز می‌شود و قیمت ارزها در معاملات بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

نرخ جذابی که از محل عرضه و تقاضا کشف می‌شود برای پتروشیمی‌ها بسیار جذاب است و همین موضوع حجم عرضه‌های آنها را افزایش می‌دهد و به همین خاطر بازار پیش‌بینی تشدید کاهش نرخ در ارز در روزهای آینده را دارد.

عرضه ارز در مرکز مبادله دو برابر تقاضا است

با تسهیلاتی که بازار مبادله برای گروهی از شرکت‌های صادراتی در نظر گرفته، نه‌تنها ارز پتروشیمی‌ها که بسیاری دیگر از شرکت‌ها نیز به این بازار سرازیر شده و میزان عرضه را در این بازار بسیار بیشتر از تقاضا کرده است؛ اتفاقی که می‌تواند زمین بازی دلار را کاملاً متحول کند.

مسعود توکلی، مدیر نظارت بر تالار معاملات مرکز مبادلات ارزی، در این خصوص اظهار کرد: به طور میانگین روزانه ۴۵۰ میلیون دلار ارز در مرکز مبادلات ارائه می‌شود که حجم تقاضا و مبادلات در این مرکز نصف این رقم و حدود ۲۰۰ میلیون دلار در روز است.

وی در مورد ارائه ارز در تالار ارز خدماتی، گفت: امروز ۲۸ هزار یورو ارز دانشجویی به متقاضیان پرداخت کردیم و آمار خروج افراد از فرودگاه‌های کشور در روز گذشته ۱۲۸۳ نفر بوده است که ۳۳۸ هزار دلار ارز دانشجویی و مسافری به آنها پرداخت شده است.

مدیر نظارت بر تالار معاملات مرکز مبادلات ارزی اضافه کرد: در دو روز گذشته ۱۳ میلیون دلار ارز حواله پرداخت شد و در مجموع ارز حواله و خدماتی به بیش از ۱۴ میلیون دلار رسید.

جمع‌بندی اتفاقات رخ داده در بازار ارز بیانگر این واقعیت است که نرخ ارز در نتیجه مجموعه‌ای از تحولات اقتصادی همچون شرایط تورمی و مسائل غیراقتصادی مانند جوسازی رسانه‌ای داخلی و خارجی با هدف ایجاد فضای ملتهب روانی در جامعه جهش کرد و حالا کم‌کم در حال تخلیه این حباب است و مردمی که در این شرایط به بازارهای سفته‌بازی مانند ارز و طلا ورود می‌کنند باید منتظر عواقب آن باشند.

کد خبر 644877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    1 0
    انشالله تداوم داشته باشه و قیمتها به قبل برگردند و دست دلالان کوتاه بشه