مراجعه سالانه بیش از ۶ میلیون نفر به کتابخانه‌های شهرداری تهران

مدیر کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: کتابخانه‌های این سازمان با بیش از شش میلیون مراجعه‌کننده در سال، به عنوان پُرمخاطب‌ترین مجموعه کتابخوانی پایتخت فعالیت می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عباس باباخانیان با تاکید بر تلاش برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در پایتخت اظهار کرد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در خصوص اهمیت مطالعه و کتابخوانی در نظام فرهنگی کشور و جایگاه این موضوع در ارتقای فرهنگ عمومی، یکی از اولویت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیریت متمرکز همه فعالیت‌های حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه و تجهیز کتابخانه‌های شهر تهران بوده است.

وی افزود: در این راستا، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تحت پوشش داشتن ۱۱۰ کتابخانه عمومی و موضوعی و دارا بودن حدود سه میلیون نسخه کتاب و بیش از شش میلیون مراجعه‌کننده در سال، به عنوان پُرمخاطب‌ترین مجموعه کتابخوانی شهر تهران، پرچم‌دار ارائه خدمات استاندارد کتابخانه‌ای در این شهر بوده و نیز طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع ترویج فرهنگ کتابخوانی را عهده‌دار است.

باباخانیان، شبکه یکپارچه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری را نخستین شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور دانست و گفت: با اجرای این طرح، امکان عضویت در نزدیک‌ترین کتابخانه محل سکونت و استفاده رایگان از خدمات و امکانات همه کتابخانه‌ها در سطح شهر تهران برای شهروندان فراهم شده است.

وی اضافه کرد: تأمین منابع و تجهیزات کتابخانه‌ها، نوسازی و به‌روزرسانی تجهیزات کتابخانه‌ای و شاداب‌سازی کتابخانه‌ها، از رویکردهایی است که مورد توجه جدی قرار گرفته است.

باباخانیان ادامه داد: در این راستا ۲۵ کتابخانه با تجهیزات کتابخانه‌ای جدید، نوسازی شده و برای به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌ها، تعداد ۱۸۷/۱۶۵ نسخه کتاب و منابع کتابخانه‌ای به منظور بهره‌مندی شهروندان به مجموعه کتابخانه‌ها اضافه شده است.

مدیر کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به راه‌اندازی «سامانه مشاوره کتاب (سَمک)»، گفت: این طرح نیز با هدف راهنمایی مخاطبان درباره معرفی کتاب‌های مناسب با توجه به نیازهای آنان در چند بخش در نظر گرفته شده است که در بخش اول برای ایجاد بسترهای مناسب با امکانات و توانمندی‌های موجود در بین کتابداران سازمان، از طریق پنج روش ارتباطی از جمله شماره تماس ۹۶۶۵۹۶۶۵ مشغول فعالیت است.

وی گفت: اجرای برنامه‌ها و تولید محصولات متنوع ترویجی در بستر فضای مجازی و برگزاری پویش‌های کتابخوانی از دیگر اولویت‌های سازمان در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

باباخانیان، برگزاری سالانه «فرهنگسرای کتاب» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ویژه‌برنامه‌های «هفته کتاب»، «نمایشگاه‌های کتاب»، «پاتوق کتاب»، نشست‌های «رونمایی و نقد و بررسی کتاب»، «کتابگرد هدهد»، «پیک کتاب»، «پویش‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان» را از جمله برنامه‌های فراگیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه کتاب و کتابخوانی برشمرد.

مدیر کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: «جشنواره‌های مجازی کتابخوانی»، «مسابقات کتابخوانی»، «جشنواره مادران قصه‌گو»، «تجلیل از نویسندگان محلات و مناطق شهر تهران»، «پویش کتابخوانی ۲۰ و ۲۰»، «باشگاه کتابخوانی ۱۰۰ تایی‌ها» و «کتابدار شو» از دیگر برنامه‌های این سازمان در حوزه کتاب‌خوانی است.

وی گفت: همچنین امسال بیش از یکهزار و ۸۸۱ عنوان برنامه حوزه کتاب و کتابخوانی در قالب‌هایی نظیر تولید محصول، نشست، کارگاه، نمایشگاه و مسابقات به صورت مجازی و حضوری در کتابخانه‌های سازمان اجرا شده است که مورد استقبال بسیار خوب شهروندان تهرانی قرار گرفته است.

باباخانیان خاطرنشان کرد: طرح جامع کتاب‌خوانی شهر تهران، ایجاد شبکه حرفه‌ای کتابداران، پیک کتاب، ثبت و به اشتراک‌گذاری تجارب برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی از فعالیت‌های پژوهشی در دست اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

کد خبر 644785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.