مزایای درختکاری شهری + شهرهایی با بالاترین پوشش جنگلی در جهان

نتیجه تحقیقات متعدد نشان از آن دارد که شهرهایی با بیشترین پوشش درختی، کمترین مشکلات ناشی از اثرات جزایر گرمایی را تجربه می‌کنند و این در حالی است که ساکنان آن‌ها نیز از نظر سلامت و کیفیت زندگی در شرایط مناسبی به‌سر می‌برند. امروزه شهرهای جهان می‌کوشند در کاشت درختان از یکدیگر پیشی بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جنگل شهری مفهوم جدیدی نیست، با این حال به‌تازگی وجود آن در شهرهای جهان و به دنبال بحران‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا به یک ضرورت تبدیل شده است، به طوری که مدیران در کاشت درختان در شهرهای خود به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند. البته با وجود افزایش گرایش برنامه‌ریزان سراسر جهان به کاشت درختان، همچنان از ۱۰ هزار شهر سراسر زمین، تنها ۱۲۰ مورد به عنوان شهر درختی شناخته شده است که اغلب آن‌ها نیز در آمریکا و اروپا قرار دارد. این شهرها بر اساس میزبانی تعداد درختان به ازای هر مایل مربع در لیست شهرهای درختی جهان قرار گرفته است، ضمن این‌که در عملکرد آن‌ها در حفظ و پرورش درختان بسیار موفق بوده است.

بدیهی است که شهرهای درختی نه‌تنها بیشترین تعداد درخت را در خود جا داده است، بلکه در آن‌ها اقدامات ویژه‌ای برای پرورش و حفظ درختان اعمال می‌شود که برابر با کاشت درختان، حائز اهمیت است. در واقع، درختان پس از کاشت به نظارت نیاز دارد تا از ابتلاء به انواع بیماری‌ها و در نهایت از تلف شدن در امان بماند. به عبارت دیگر، مدیران در شهرهایی با بیشترین تعداد درختان باید اقداماتی را اجرا کنند تا از مرگ زودهنگام آن‌ها جلوگیری کنند که برای تحقق این هدف، ارزیابی اثرات ناشی از آلودگی، سطح شوری خاک، آفت‌ها و شرایط نامناسب پرورش بسیار حائز اهمیت است.

مزایای درختکاری شهری+ شهرهایی با بالاترین پوشش جنگلی در جهان

مزایای وجود درختان در شهرها

وجود درختان در شهرها نه‌تنها از بعد زیبایی‌شناسی برای شهرها بسیار حائز اهمیت است، بلکه مزایای بسیاری نیز برای شهرها و شهروندان به ارمغان می‌آورد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هر درخت به‌تنهایی تا ۱۵۰ کیلوگرم گاز دی‌اکسید کربن را در هر سال ذخیره می‌کند، ضمن این‌که وجود آن در پاکسازی محیط زیست از گازهای سمی بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، هر درخت امکان تنفس ۱۰ شهروند را فراهم می‌آورد که این قابلیت در شهرهای پرجمعیت و آلوده که سطح وجود اکسیژن هوا در آن‌ها نسبت به سایر مناطق حدود شش درصد کمتر است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

علاوه بر این، هر درخت به جذب ۴۵۰ لیتر آب باران و پیشگیری از وقوع سیل کمک زیادی می‌کند، ضمن این‌که برای حاصلخیزی خاک بسیار حائز اهمیت است.

وجود هر درخت بالغ به جذب ۴۸ پوند دی‌اکسید کربن کمک می‌کند و بر همین اساس، چنین ارزیابی شده است که جنگل‌های سراسر دنیا بیش از ۴۰ درصد گاز دی‌اکسید کربن ناشی از فعالیت‌های انسانی را پیش از رسیدن به سطح خارجی اتمسفر به خود جذب می‌کند. البته فعالیت‌های انسانی تنها به انتشار دی‌اکسید کربن منجر نمی‌شود، بلکه تولید بسیاری از گازهای سمی دیگر را به دنبال دارد که همه آن‌ها در آلودگی هوا و تشدید اثرات جزایر گرمایی نقش مهمی ایفا می‌کند. درختان در جذب تمام این گازها بسیار موفق عمل می‌کنند و از این طریق می‌توانند بهبود کیفیت هوا را برای مناطق و سلامت جسمی و روانی را برای شهروندان به ارمغان بیاورند.

مزایای درختکاری شهری+ شهرهایی با بالاترین پوشش جنگلی در جهان

درختان از طریق جذب آب و سپس تبخیر آن به وسیله پدیده‌ای به نام "تبخیر و تعرق" از برگ‌های خود به کاهش دمای محیط اطراف کمک زیادی می‌کند، ضمن این‌که به واسطه ایجاد سایه برای زمین و سازه‌ها نیز اثرات خنک‌سازی خود را افزایش می‌دهد. گزارش‌ها نشانگر آن است که وجود هر درخت بالغ می‌تواند، به طور میانگین برابر با ۱۰ دستگاه تهویه هوا در هر ۲۰ ساعت در روز به کاهش دمای اطراف خود منجر شود.

درختان بسته به نوع خود می‌تواند منبع بسیار مهمی از خوراک انسان باشد، ضمن این‌که سکونتگاه‌هایی بسیار مهم برای انواع خفاش‌ها، پرندگان، حشرات و حتی سایر گیاهان کوچک به‌شمار می‌رود. مهم‌تر از همه این‌که نتیجه تحقیقات مختلف نشان داده است که انسان‌ها در محیط‌هایی با بیشترین پوشش درختی و گیاهی، تمایل بیشتری به انجام فعالیت‌های جسمی نظیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی دارند که این امر به سهم خود نقش مهمی در افزایش رفاه جسمی و روانی آن‌ها ایفا می‌کند.

بدیهی است که همواره بر تعداد شهرهای جهان با نرخ بالای درختان افزوده می‌شود، چراکه مدیران و مردم هر روزه بیشتر تحت تأثیر بحران‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا قرار می‌گیرند و به پیاده‌سازی استراتژی‌های اثربخش برای مقابله با آن روی می‌آورند. در ادامه به معرفی شهرهایی با نرخ بالای درختان در جهان پرداخته می‌شود که به واسطه همین ویژگی، شهروندان آن‌ها از کیفیت زندگی بالایی برخوردار هستند.

آمستردام

آمستردام، پایتخت هلند با میزبانی بیش از ۴۰۰ هزار اصله درخت، که حدود ۷۵ هزار مورد از آن‌ها را نارون تشکیل می‌دهد، به عنوان «شهر نارون اروپا» شناخته شده است. مورخان کاشت اولین درخت شهر را به سال ۱۳۴۰ نسبت داده‌اند و جالب است بدانید که در آن زمان افرادی که درختان را قطع می‌کردند، به عنوان تنبیه دست راست خود را از دست می‌دادند.

آمستردام در پایان جنگ جهانی دوم تنها میزبان ۲۵ هزار درخت بود، با این حال مردم بسیاری از شاخه‌های آن‌ها را برای سوخت قطع می‌کردند و این در حالی بود که دولت کاشت درختان جدید را برای مقابله با وقوع سیل آغاز کرد. امروزه کارکنان پایتخت هلند شورایی برای مراقبت از درختان تشکیل داده‌اند و همواره می‌کوشند افزایش جمعیت شهری چالشی برای وجود درختان در آمستردام به‌وجود نیاورد.

مزایای درختکاری شهری+ شهرهایی با بالاترین پوشش جنگلی در جهان

فرانکفورت

فرانکفورت آلمان در اعمال اقدامات توسعه پایدار بسیار موفق عمل کرده و توانسته است به مرکزی قدرتمند در زمینه خودکفایی انرژی در اروپا تبدیل شود. این شهر آلمانی در سال ۲۰۱۴ جایگاه شهر درختی اروپا را از آن خود کرد و در حال حاضر نیز میزبان ۱۶۰ هزار درخت است.

دوربان

اگرچه به نظر می‌رسد که در میان شهرهای آفریقای جنوبی، ژوهانسبورگ میزبان بزرگ‌ترین جنگل شهری ساخته دست بشر باشد، با این حال دوربان که در ساحل شرقی این کشور قرار دارد به عنوان استان سبز کشور شناخته شده است، زیرا ۲۳.۷ درصد آن را سایبان‌های درختی فرا گرفته است. آووکادو بخش اعظم درختان شهر را در بر گرفته است و این قابلیت ساکنان شهر را قادر به چیدن مستقیم میوه از روی درختان و خوردن آن‌ها کرده است.

مزایای درختکاری شهری+ شهرهایی با بالاترین پوشش جنگلی در جهان

کمبریج

کمبریج انگلستان در سراسر جهان به‌علت برخورداری از هوای سالم و وجود درختان بی‌شمار در پارک‌های سراسر شهر شهرت دارد، ضمن این‌که چشم‌انداز کلی شهر به واسطه وجود درختان در دو طرف خیابان‌ها و خانه‌های شخصی کاملاً سبز است. کمبریج از تیم جنگل شهری مستقل خود برخوردار است که اعضای آن مسئولیت کاشت درختان و مراقبت از آن‌ها را به عهده دارند و توانسته‌اند با تلاش‌های شبانه‌روز خود، چشم‌انداز سبز شهر را حفظ کنند.

ونکوور

ونکوور کانادا هر ساله میزبان مهاجران بی‌شماری است که برای تجربه سبک زندگی سبز در میان درختان راهی آن می‎‌شوند. در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار درخت در خیابان‌ها، بلوارها و پارک‌های عمومی وجود دارد و جالب این است که هر ساله شهرداری هزاران درخت جدید نیز به آن‌ها می‌افزاید.

مزایای درختکاری شهری+ شهرهایی با بالاترین پوشش جنگلی در جهان

بریزبن

تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۲ در بریزبن استرالیا انجام شد، نشان داد که بریزن بیش از هر شهر دیگری در کشور از پوشش درختی برخوردار است، چراکه حومه‌های آن را نیز به‌طور کامل درختان در بر گرفته است. جالب است بدانید که اختلاف دمای هوا در مناطق پوشیده در درخت در مقایسه با سایر محله‌ها به حدود هفت درجه سانتیگراد می‌رسد که همین ویژگی، این محله‌ها را به سکونتگاه‌هایی بسیار مطلوب برای زندگی در فصل تابستان تبدیل کرده است.

سنگاپور

جنبش «یک میلیون درخت» در سنگاپور با هدف سبزسازی محیط داخلی کشور تا ارتفاعات بالا پیاده شده است و پیامدهای مثبت بسیاری بر زندگی شهروندان به جا گذاشته است. دولت سنگاپور از کاشت درختان بیشتر خبر داده و مدعی شده است تا ۱۰ سال آینده تعداد کل درختان را به حدود هفت میلیون اصله خواهد رساند.

بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که پوشش درختی در سراسر دنیا، به‌ویژه در کلان‌شهرها افزایش خواهد یافت که در این میان، در تمپای آمریکا به ۳۶ درصد، در سنگاپور به ۲۹.۳ درصد، در اسلوی نروژ به ۲۸.۸ درصد، در سیدنی استرالیا و ونکوور کانادا به ۲۵.۹ درصد و در دوربان به ۲۳.۷ درصد خواهد رسید.

مزایای درختکاری شهری+ شهرهایی با بالاترین پوشش جنگلی در جهان

کد خبر 644747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.