8 نکته مهم هنگام خرید دستکش ایمنی کار

دستکش ایمنی کار از مهمترین تجهیزات حفاظتی است که شما باید برای سلامت نگه داشتن پوست دستان خود از آن استفاده کنید.

بنابراین به جز قیمت دستکش کار نیاز است که به موارد دیگری هم در زمان خرید این محصول دقت داشته باشید تا بتوانید یک دستکش مناسب و ایمن را تهیه کنید. به گزارش ایمنا، رعایت نکاتی که در این مقاله ذکر شده‌اند، می‌تواند به شما کمک کند تا باکیفیت‌ترین دستکش موجود در بازار را تهیه کنید. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

  1. نوع دستکش کار

اولین نکته مهم در زمان خرید دستکش ایمنی کار، توجه به نوع آن است. برای مثال با خرید دستکش جوشکاری می‌توانید یا مواد مذاب یا مکان‌هایی با دمای بسیار بالا کار کنید که احتمال پاشش جرقه و ذرات داغ در آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل است که بیشتر دستکش‌های جوشکاری را از جنش چرم و به صورت ساق بلند می‌سازند تا بیشترین مقاومت را از خود نشان دهند.

از سوی دیگر در زمانی که کار قصابی یا باغبانی انجام می‌دهید، نیاز است به سراغ انواع دستکش ضد برش بروید که در ساختار خود دارای الیاف فلزی هستند و به همین دلیل چاقو، اره یا قیچی آسیبی به آن‌ها نمی‌زند. پس قبل از خرید دستکش ایمنی کار حتماً دقت داشته باشید که این دستکش چه ویژگی‌هایی دارد و برای انجام چه کارهایی مناسب است.

  1. جنس دستکش کار

یکی از نکات مهم در خرید دستکش ایمنی کار مربوط به جنس آن است که به نوعی مشخصات این محصول را هم مشخص می‌کند. برای مثال دستکش‌هایی که از چرم ساخته شده‌اند، در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند؛ در مقابل دستکش‌هایی با رویه کتان، به دلیل امکان شستشوی آسان، برای کار در محیط‌های روغنی به کار می‌روند. از سوی دیگر در ساختار برخی از دستکش‌ها هم از موادی استفاده شده که ممکن است برای پوست شما حساسیت ایجاد کنند؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً قبل از خرید این محصولات، جنس آن‌ها را بررسی کنید.

  1. راحتی در حین انجام کار

یکی از نکات مهم در خرید دستکش کار این است که اختلالی در روند کار شما ایجاد نکند و امکان جرکت آسان انگشت‌هایتان را فراهم نماید. زیرا ممکن است بخواهید از انواع دستکش‌های ایمنی برای انجام کارهای ظریف مانند جواهرسازی استفاده کنید؛ در نتیجه ضخامت و اندازه دستکش نباید به گونه‌ای باشد که برای شما محدودیت ایجاد کرده و در دیدتان اختلال به وجود آورد. از سوی دیگر وزن دستکش ایمنی هم باید به اندازه‌ای باشد که در زمان کار به مدت طولانی، دستان شما را خسته نکند. بنابراین باید به رعایت اصول ارگونومی در ساختار این محصولات توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  1. رنگ دستکش

در بسیاری از موارد، رنگ دستکش کار می‌تواند تعیین کننده نوع و کاربرد آن باشد.

8 نکته مهم هنگام خرید دستکش ایمنی کار

برای مثال دستکش‌هایی مانند دستکش قصابی که استانداردهای بهداشتی در آن‌ها رعایت شده است، معمولاً به رنگ آبی تولید می‌شوند. همچنین دستکش‌هایی که برای کار با روغن‌ها یا مواد چسبنده مناسب هستند، رنگ‌های تیره و مشکی دارند.

  1. سایز دستکش کار

در زمان خرید دستکش کار، توجه به سایز آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته باید بدانید که به طور معمول، اندازه دستکش‌های ایمنی قدری بزرگ و کمتر محصولی است که کاملاً به انگشتان شما بچسبد. اما اندازه دستکش ایمنی باید به طوری باشد که فضای کافی برای تنفس را به دستان شما بدهد و در حین کار، از دستتان نیفتد. در عین حال، اندازه مچی و ساق دستکش هم از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است؛ زیرا سطح محافظت دستکش را تعیین کرده و به نوع مشخص کننده کارایی این مدل دستکش ایمنی است. بنابراین حتی اگر قصد خرید دستکش کار عمده را دارید، حتماً از فروشنده بخواهید که سایز مناسب را برای شما ارسال کند.

  1. تاریخ انقضای دستکش کار

شاید برایتان عجیب باشد که دستکش کار دارای یک تاریخ انقضا است و پس از آن فاسد می‌شود! اما باید بدانید که این موضوع بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در ساختار دستکش‌های ایمنی از موادی استفاده شده که پس از مدتی خواص اولیه خود را از دست می‌دهند. برای مثال ممکن است دستکش‌های چرمی پوسته پوسته شده یا اینکه خاصیت چسبندگی پیدا کنند. هرچند این موضوع ممکن است چندین سال طول بکشد؛ اما باید دقت کنید محصول خود را از جایی خریداری نمایید که دستکش‌های ایمنی خود را برای مدت طولانی انبار نکرده است.

  1. رعایت اصول استاندارد در ساختار دستکش کار

سازمان‌های استاندارد جهانی، بسته به نوع دستکش کار استانداردهایی را برای آن مشخص کرده‌اند که ویژگی‌های هریک را تعیین می‌کند.

8 نکته مهم هنگام خرید دستکش ایمنی کار

رعایت این استانداردها در تولید دستکش ایمنی نشان می‌دهد که این محصولات حداقل مقاومت لازم برای کار را دارند و می‌تواند خیال شما را از بابت کیفیت محصول تا حد زیادی راحت کند. برای مثال استاندارد EN374 برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی است و EN407 مقاومت در برابر آتش و حرارت را نشان می‌دهد. با شناخت این استانداردها و کاربرد آن‌ها، راحتتر می‌توانید درباره نوع دستکش موردنیاز خود تصمیم بگیرید.

  1. فروشگاه عرضه کننده

از دیگر نکات مهم در خرید دستکش کار، اعتبار فروشگاه عرضه کننده آن است. به دلیل کاربرد گسترده‌ای که انواع دستکش ایمنی دارد، افراد زیادی اقدام به واردات یا تولید این محصول کرده و حتی ممکن است از برچسب برندهای مشهور هم برای نشان دادن کیفیت محصول استفاده کنند. اما حتماً از فروشگاهی خریداری کنید که از اصالت کالاهایش اطمینان دارید؛ از سوی دیگر بهتر است که این فروشنده، تولیدکننده دستکش ایمنی هم باشد. زیرا همواره دستکش‌هایی با بهترین مواد را تولید می‌کند که مدت زیادی در انبار نگهداری نشده‌اند.

کد خبر 644722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.