نقش پارک‌های علم‌وفناوری در ایجاد اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان

رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی با بیان اینکه شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در موضوع پارک‌های علم و فناوری پیشتاز است، گفت: پارک‌های علم و فناوری یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار برای ایجاد اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان یا اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید مهدوی، امروز _چهارشنبه دهم اسفند ماه_ در اولین اجلاس دبیران استانی شبکه ملی فعالیت‌های خلاق و نوآور سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان اصفهان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بر تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و بنیه اقتصادی کشور بر محور دانش بنیان تاکید دارند و همه بر این موضوع اشراف داریم.

وی گفت: امسال با نام دانش‌بنیان مزین شد، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در موضوع پارک‌های علم و فناوری پیشتاز است، پارک‌های علم و فناوری یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار برای ایجاد اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان یا اقتصاد مقاومتی است.

رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی با اشاره به اینکه ایده تأسیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان سال ۷۲ مطرح شده است، گفت: تفاوت شهرک با پارک‌ها از لحاظ گستردگی است، شهرک در ۵۲۰ هزار هکتار از اراضی دانشگاه صنعتی قرار دارد که در درون آن حدود هفت تا ۱۰ پارک ایجاد می‌شود همچنین علاوه بر محل کار در این شهرک علاوه بر المان‌های شهری، محل‌هایی برای سکونت شاغلان و در نظر گرفته شده است.

مهدوی خاطر نشان کرد: دیواری بین شهرک و دانشگاه صنعتی نیست. این دو نهاد در کنار یکدیگر به مأموریت خود عمل کرده و می‌توانند هم افزایی داشته باشند. در واقع الگوی کار، سکونت و دانشگاه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان پیاده شده که در شهرهای دانشی اعمال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اساسنامه شهرک سال ۱۳۷۵ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید و به ثبت رسیده است، تصریح کرد: تا سال ۱۳۷۷ این شهرک با کمک‌های مردمی اداره شده است، سال ۷۷ مصوب شد که این نهاد باید توسط دولت اداره شود. در دنیا نیز دولت‌های مرکزی زیرساخت‌ها را آماده می‌کنند و بخش خصوصی روی این زیرساخت‌ها کار می‌کند.

رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی با اشاره به اینکه فعالیت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با پارک شیخ‌بهایی شروع شد، خاطر نشان کرد: هدف ما ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین خدمات با ارزش افزوده بالا برای شکل‌گیری کسب و کارهای دانش بنیان است. مأموریت ما ایجاد اشتغال نیست، اما پارک‌های علم و فناوری علاوه بر اشتغال مستقیم در ایجاد اشتغال غیر مستقیم نیز ایفای نقش کرده‌اند.

مهدوی اضافه کرد: بیش از هشت هزار نفر در اکوسیستم شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مشغول به فعالیت هستند. در این شهرک علم به ثروت تبدیل می‌شود و مسئولان شهرک فقط به مجموعه‌های فعال در آن کمک می‌کنند به عنوان یک بنگاه اقتصادی، فعالیت مستمر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هدف شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ایجاد اکوسیستم و یک سیستم هم‌افزا است، ادامه داد: شهرک الگوی موفقی بوده و همچنان متقاضیانی دارد که فرایند پذیرش را طی می‌کنند.

رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی با اشاره به روند پذیرش شرکت‌ها در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، گفت: اگر مجموعه‌ها فقط ایده داشته باشند فارغ از اینکه در چه حوزه‌ای فعالیت دارند، وارد دوره رشد مقدماتی می‌شوند که شش تا ۹ ماه طول می‌کشد.

مهدوی با بیان اینکه دوره رشد یک دوره حمایتی است، افزود: کسانی که وارد این دوره می‌شوند حتماً باید شخصیت حقوقی داشته باشند و مجموعه‌ای باشد که مجوز رسمی داشته باشد، این دوره سه تا پنج سال به طول می‌انجامد.

وی تصریح کرد: در نهایت در دوره پارک، شرکا از بیرون جذب می‌شوند که یا مستأجر بوده و یا اگر توانایی اقتصادی داشته باشند زمین‌های شهرک علمی تحقیقاتی را در اختیار گرفته و ساختمان مورد نظرشان را در آن می‌سازند. در این روش، زمین‌های شهرک به اجاره بلندمدت افراد در می‌آید.

کد خبر 644707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.