تنها وظیفه هلال احمر نجات جان درماندگان نیست

مثنوی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری گفت: تنها وظیفه هلال احمر نجات جان درماندگان نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود مثنوی امروز _‌چهارشنبه دهم اسفند_ در دیدار با مدیرکل منابع‌طبیعی چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه همکاری درباره برنامه کاشت یک میلیارد درخت در کشور و سهم استان از این طرح، تبادل نظر می‌کنیم.

وی گفت: تنها وظیفه هلال احمر نجات جان درماندگان نیست، کمک به کاشت درخت و ترویج فضای سبز و به پیوست آن بهبود سطح رفاه و زندگی مردم، از اولویت‌های برنامه‌ای هلال احمر است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی جزئی اجتناب ناپذیر از این دوران شده است و می‌طلبد اقدامی مؤثر و مفید همچون کاشت درخت برای مقابله با آن صورت گیرد.

اصغر احمدی، مدیرکل منابع طبیعی نیز در این نشست اظهار کرد: تقدیر و تشکر از فعالیت‌های خیرخواهانه و بی‌منت جوانان هلال احمر جزئی از وظایف بر دوش ما است‌.

وی با اشاره به وجود ۳۲۰ هزار هکتار جنگل در استان، اضافه کرد: گونه غالب این جنگل‌ها، بلوط بوده که وظیفه این اداره‌کل در قبال آن رویکرد حفاظتی و زیست‌محیطی است و حفظ این ذخایر به سلامت و زندگی انسان‌ها کمک می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: فلسفه فعالیت‌های آبخیزداری کمک به حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفت روان‌آب‌های فصلی است که یکی از اثرات مهم آن کمک به حوزه‌های زیرمجموعه و جلوگیری از ورود رسوبات به پشت سدهای بزرگ است.

وی گفت: کمک به آبخوان دشت‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی که موجب نفوذ آب در زمین و جلوگیری از هدر رفت آب می‌شود، کنترل سیلاب‌ها و مهار کردن آب‌های طغیانی در فصل بارندگی از دیگر اثرات طرح‌های آبخیزداری است.

احمدی با بیان اینکه فرسایش خاک دومین عامل تلفات خاک به‌شمار می‌آید، ادامه داد: در ایران سالانه حدود ۱۵ تا ۲۰ تن فرسایش خاک وجود دارد، اما در چهارمحال‌وبختیاری این رقم در هر هکتار بین ۱۰ تا ۱۵ تن تخمین زده می‌شود. آلودگی‌های خاک نیز یکی دیگر از عوامل تلفات خاک محسوب می‌شود، البته این عامل در استان به سطح بالا نرسیده و میزان سم و کود شیمیایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌اندازه یک‌سوم میانگین کشوری است، اما در بعضی نقاط بدمصرفی سم و کود شیمیایی وجود دارد، که در این نقاط کشاورزان در کاشت محصول به‌ویژه در جایی که کشت سیب‌زمینی وجود دارد، از کود شیمیایی زیادی استفاده می‌کنند. همچنین در بعضی نقاط این بدمصرفی هنگام سم‌پاشی باغ‌ها برای مبارزه با آفات نیز مشاهده می‌شود.

کاظم خیری، معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: جوانان پویا و کوشا جمعیت هلال احمر مانند گذشته در چنین برنامه‌هایی علاقه از خود نشان داده و مشتاق و پای کار برای فعالیت‌ها هستند.

وی افزود: ما در گذشته با اجرای طرح‌هایی از جمله همیاران طبیعت به یاری و احیا پوشش طبیعی منطقه پرداختیم و آمادگی داریم برای بار چندم این پویش سراسری را جان ببخشیم.

به گزارش ایمنا، تفاهم‌نامه همکاری بین جمعیت هلال احمر و سازمان منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری امضا شد.

کد خبر 644680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.