مأموریت برای حل معمای مسمومیت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، یازدهم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مأموریت برای حل معمای مسمومیت» نوشت: آیت‌الله رئیسی روز گذشته ظرفیت بخش‌های مختلف دولت را برای حل ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در برخی از مدارس کشور بسیج کرد، اقدامی که می‌توان آن را پاسخی به مطالبه خانواده‌ها و تلاش برای رفع نگرانی از کشور دانست.

هرچند هنوز ریشه‌ها، علت یا عاملان این رویدادها معلوم نیست، اما رئیس‌جمهور بر یک نکته تاکید کرده است و آن اطلاع‌رسانی مستدل و مستند به خانواده‌ها و البته با این تأکید که این اطلاع‌رسانی صرفاً باید از مجرای وزارت کشور انجام شود تا به شایعات و نگرانی‌های غیرواقعی، دامن زده نشود.

اینکه وزارت اطلاعات و بهداشت به همراه وزارت آموزش و پرورش دیگر دستگاه‌های مأمور شده در این دستور هستند، نشان‌دهنده این واقعیت است که اهتمام دولت، روشن شدن همه ابعاد و زوایای این ماجرا است.

رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیئت دولت، با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده در ارتباط با مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور مأموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هرچه سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری خواهند کرد و هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، به وزرای کابینه دستور داد، برای جلوگیری از پرداخت پاداش‌های بی‌رویه و بی‌منطق که در دوره‌های قبل در بعضی شرکت‌های دولتی برای هیئت‌مدیره‌ها در نظر گرفته می‌شد، مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

مأموریت برای حل معمای مسمومیت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تنها ریزش شوق‌آور نوشت: «ریزش» ها معمولاً در هنگامه تأسف یا اعلام خسران و زیان یا دست‌کم نشان‌دادن بی‌تفاوتی به‌کار می‌روند و شاید تنها ریزشی که عامه مردم را بر سر شوق می‌آورد، ریزش نرخ دلار است!

هرچند صاحبان مال و مرفهان آسوده‌حال و بی‌خیالان اهل‌وعیال که خروارها دلار در خانه و بانک و صندوق‌گاو! ذخیره کرده‌اند، از این ریزش خوشنود نشوند!

پس از خیزش دهشتناک دلار در هفته‌های اخیر که دلار را به ۶۰ و بالاتر هم رساند، دیروز نوای ریزش شوق‌آور دلار تا کانال ۵۲ هزار در گوش بازار پیچید.

این بالا و پایین رفتن یک‌شبه و نابهنجار فرضیه دخالت غیراقتصادی دشمنان در بازار را تقویت می‌کند.

برخی ناظران گفتند که دولت ارز به بازار رسانده و این ریزش را تا کانال ۴۰ هزار ادامه می‌دهد.

باید دید تمهیدات دولت و مجلس که در روزهای اخیر به جمع‌بندی‌های خوبی رسیده‌اند، چقدر دلار سرکش را آرام خواهد کرد.

بازار ارز که از چندی قبل به دلیل متغیرهای رفتاری ناآرام شده بود با اجرای سیاست‌های جدید ارزی در مسیر ثبات قرار گرفته است، به‌طوری که شاهد کاهش چشمگیر قیمت ارز، طلا و سکه در بازار بودیم.

با اجرای سیاست‌های ارزی جدید، به نظر می‌رسد بازار ارز وارد مسیر ثبات شده است.

هر چند شلوغی خیابان‌های منتهی به صرافی‌ها همچنان دایر است و برخی‌ها نیز در تلاش برای تبدیل ریال خود به ارز هستند، اما فضای کلی بازار ارز و قیمت‌های آن نشان از مهار نسبی نوسانات بازار ارز دارد.

قیمت دلار در بازار آزاد که طی روزهای گذشته در دنیای خبر تا مرز ۶۰ هزار تومان هم نقل شد، سیر صعودی به خود گرفته است و به گواه بازوی رسانه‌ای بانک مرکزی، عصر روز چهارشنبه تا کانال ۵۲ هزار تومان نیز کاهش یافت و بازار سکه طلا نیز متأثر از بازار دلار، کاهش چهار تا پنج میلیون تومانی را تجربه کرد و به زیر ۲۹ میلیون تومان رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رضایت داد.

مأموریت برای حل معمای مسمومیت

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت مالیات خانه‌های لوکس و نجات رسانه‌ها از یک تصمیم خطرناک» نوشت: نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت دو تصمیم جنجالی خود درباره مالیات خانه‌های لوکس و حذف معافیت مالیاتی رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی را اصلاح کردند نمایندگان مجلس پیش‌تر بند «ذ» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ مربوط به اخذ مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای بالای ۲۰ میلیارد تومان را البته به دلیل جلوگیری از تورم بیشتر در مسکن حذف کردند، تصمیمی که موجی از انتقادها به این مصوبه را در پی داشت.

بر اساس این پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (مسئول) با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیئت دولت می‌رسد.

همچنین، نمایندگان مجلس در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با معافیت رسانه‌ها و مطبوعات از پرداخت مالیات در سال آینده موافقت کردند.

پیش‌تر این بند برای معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای سقف ۸۶ میلیون تومان سالانه تعیین کرده بود که عملاً به گفته بسیاری از مدیران مسئول مطبوعات به تعطیلی اندک رسانه‌های باقی مانده در فضای جنگ نرم دشمن می‌انجامد.

در اساس خانه‌ها و باغ ویلاهایی که بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال ارزش گذاری می‌شوند، سال آینده مشمول مالیات می‌شوند.

نمایندگان در نوبت صبح جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، بیش از دو ساعت از وقت جلسه را به بررسی بند (ذ) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ اختصاص دادند، طبق این مصوبه، «زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ۱۰ سال اخیر تغییر مالکیت نداده‌اند از شمول این حکم مستثنا هستند.» همچنین طبق این مصوبه، «خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیستند.

آئین‌نامه اجرایی این بند ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (مسئول) با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیئت دولت می‌رسد. همچنین، نمایندگان مجلس در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با معافیت رسانه‌ها و مطبوعات از پرداخت مالیات در سال آینده موافقت کردند.

مأموریت برای حل معمای مسمومیت

کد خبر 644657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.