اعتماد مردم، به نهاد وکالت باور و معنا می‌دهد

رئیس کانون وکلای استان اصفهان گفت: باید بدانیم که آنچه به نهاد وکالت معنا و دوام می‌دهد، باور و اعتماد جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین ادیب امشب _سه‌شنبه نهم اسفندماه_ در نشست برگزار شده به مناسبت سال‌روز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع، اظهار کرد: هفتم اسفندماه به احترام استقلال وکیل و حق دفاع به عنوان رکن اصلی عدالت قضائی است. ۷۰ سال پیش، لایحه استقلال به امضای مرحوم دکتر مصدق رسید و در سال ۱۳۳۳ تصویب شد. روز وکیل مدافع، روزی برای تکریم انسان‌هایی است که متولی دفاع از حقوق آحاد جامعه هستند و روزی برای پاسداشت استقلال وکیل و وکالت.

وی افزود: استقلال وکیل به عنوان یک امتیاز و دغدغه صنفی دیده نمی‌شود، بلکه استقلال وکیل یکی از حقوق اساسی ملت جهت یک دادرسی عادلانه است. ما استقلال را برای تضمین یک دادرسی عادلانه می‌خواهیم؛ استقبال وکلا هم‌جنس استقلال قضات است و همان‌گونه که قضات دادگستری مستقل هستند و تنها قانون بر آنها مدیریت دارد، وکلای دادگستری نیز مستقل هستند و تنها قانون در خصوص آنها تسلط دارد.

رئیس کانون وکلای استان اصفهان ادامه داد: مهم‌ترین عنصری که در سیستم قضائی برای امنیت قضائی و حفظ حقوق مردم مهم است، استقلال وکیل است. آیا نقش‌هایی که کانون وکلا می‌تواند داشته باشد تاکنون ایفا شده است و آیا قدرت و توانایی کانون وکلا برای میانجیگری میان حاکمیت و مردم دارد، اختیار داده شده است؟

وی تصریح کرد: شک نداریم که در کشور همیشه حاکمیت از موضع فرا دست با مردم صحبت می‌کند و از سویی مردم برای داشتن امنیت، ثبات، آزادی‌های مشروط مطالبه‌گری می‌کنند و شکی نیست که کانون‌های وکلا واسط میان مردم و حاکمیت هستند و چه بسا با قدرتمندی بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. از جمله نقش وکلا، نقش در تحول قضائی است.

ادیب اضافه کرد: تحول هر کالبدی نیازمند شناخت معایب و درمان بیماری‌های مزمن آن است. وکلا بهترین افرادی هستند که به علت نزدیکی به دستگاه قضا، با نقد موشکافانه و کشف ایرادات مزمن و به کار بستن درمان‌های کمتر امتحان شده می‌توانند در تحول قضائی نقشی اساسی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: شک نداریم نهاد وکالت نهادی مدنی است و باید بدانیم که آنچه به نهاد وکالت معنا و دوام می‌دهد، باور و اعتماد جامعه است. ما باید اعتماد جامعه را به خود جلب کنیم، بدانیم که استقلال کانون با تربیت وکیل مستقل و آزاداندیش معنا می‌یابد، باید تربیت وکیل مستقل را اصلی‌ترین رسالت کانون‌های وکلا برای آینده قرار دهیم و اگر چنین کردیم، برآیند آن سربلندی ما در پیشگاه تاریخ خواهد بود.

کد خبر 644558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.