پخش آهنگ در مجالس ترحیم، ریشه در ضعف ایمان است/ترسیم تساوی حقوق زن و مرد بر اساس آیات قرآن

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید در تبیین و تعریف الگو های ناب زنان و مردان به قشر جوان جامعه تلاش و تساوی حقوق زن و مرد را بر اساس آیات قرآن در بندگی خداوند و رسیدن به قرب الله ترسیم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی امروز_ سه‌شنبه نهم اسفند ماه _در نشست هم اندیشی طلایه‌داران و مجریان مجالس ترحیم اصفهان و آئین رونمایی از کتاب «الیه راجعون» اظهار کرد: مداحان و مجریان به دو زینت بی‌بدیل مزین هستند نخست مدح اهل بیت که ارزشی والا و توفیقی بزرگ بوده و دوم توانایی سرودن شعر است.

وی ادامه داد: در روایت آمده است به ازای هر شعری که در مدح اهل بیت سروده شود، یک خانه در بهشت عطا می‌شود، هدف از برپایی این جلسه، نیز ساماندهی در مداحی و سوگواری مجالس ترحیم به ویژه مراسم‌های باغ رضوان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رونمایی از کتاب «الیه راجعون» تصریح کرد: این کتاب شامل مجموعه اشعار مختلف در باب معاد و قیامت است، در روایت از معصوم آماده است که هیچ چیز یقین‌تر از معاد و قیامت نداریم در حالی که برای افراد مشکوک‌ترین است.

وی افزود: امروز آثاری که در مجالس ترحیم دیده می‌شود مانند پخش آهنگ ریشه آن عمدتاً ضعف ایمان است، وقتی در سطح جامعه نگاه می‌کنیم، عمدتاً ایمان‌های قوی را شاهد نیستیم، علی‌رغم آنکه جوانانی با ایمان قوی نیز حضور دارند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه نباید به هر قیمتی دست به کاری بزنیم که باعث ایجاد حال سوزناک برای مردم و سرازیر شدن اشک آنان در مجالس شود، گفت: آسیب دیگری که در مجالس ترحیم ملاحظه می‌شود، کشف حجاب برخی بانوان بوده که امری حرام است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطر نشان کرد: آسیب دیگر در این مجالس آن است برخی از مداحانی که برای این مجالس دعوت می‌شوند، افراد قوی نبوده و از سبک‌های خاصی برای گریه انداختن مردم استفاده می‌کنند، البته همه آسیب‌های ذکر شده حرام نبوده، اما در شأن و منزلت مراسم تشییع، خاکسپاری و ترحیم نیز نیست.

وی ادامه داد: باید در مجالس ترحیم مداحان و مجریان مجلس ترحیم توجه و تاکید مردم را به سمت معاد و قیامت متوجه سازند و با خواندن اشعاری که ما را به یاد قیامت می‌اندازد بیش از پیش در این مسیر گام بردارند.

استاد حوزه تصریح کرد: ریشه زهد و انقطاع از دنیا آن است که ما فنا پذیری دنیا را لمس کنیم و نسبت به آن متوجه باشیم، پیام دین، معاد و توحید پیامی روشن است که وقتی در قالب شعر قرار گیرد، ماندگاری بیشتری خواهد داشت، لذا بر مداحان فرض است که یاد معاد و قیامت را در قالب اشعار زیبا در مجالس ترحیم بیان کنند.

وی اظهار کرد: باید از این طریق وضعیت مجالس ترحیم در باغ رضوان را سر و سامانی بدهیم تا شاهد اعمالی حرام یا دور از شأن مراسم تشییع و خاکسپاری نباشیم، در این راستا باید در تبیین و تعریف الگو های ناب زنان و مردان به قشر جوان جامعه تلاش و تساوی حقوق زن و مرد را بر اساس آیات قرآن در بندگی خداوند و رسیدن به قرب الله ترسیم کنیم.

آیت‌الله مهدوی گفت: امروز برخی از زنان به جای رفتن به این سمت و سو به بهانه تساوی حقوق زن و مرد و آزادی، کشف حجاب را انتخاب کرده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد: این اقدام باغ رضوان اصفهان و روش‌های مداحان اصفهانی در مجالس ترحیم، نمونه و الگویی برای سایر شهرها شود که لازمه آن انعکاس خبری و رسانه‌ای آن است.

کد خبر 644516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.