تجربه موفق مردم نیجریه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

اثرات تغییرات اقلیمی در سراسر جهان رو به افزایش است، با این حال کشورهای آفریقایی بیشترین آسیب‌پذیری را از این پدیده متحمل شده‌اند؛ مردم نیجریه توانسته‌اند به‌خوبی خود را با تغییرات اقلیمی سازگار کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییرات اقلیمی به تغییرات درازمدت در الگوهای دما و هوا اشاره دارد که به دنبال نوسانات چرخه خورشیدی و فعالیت‌های انسانی نظیر استفاده از سوخت‌های فسیلی، گاز، زغال و نفت اتفاق می‌افتد. در پی این رویدادها، امنیت غذایی، مهاجرت ساکنان شهری، کمبود منابع آبی و حتی در بسیاری از موارد خشکسالی زندگی شهرنشینان را تهدید می‌کند، ضمن این‌که در بسیاری از موارد نیز ممکن است مردم، به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر، جان خود را قربانی این رویداد خطرناک کنند.

نیجریه، آفریقای جنوبی، بنین، ماداگاسکار و جمهوری آفریقای مرکزی در سال ۲۰۲۲، سیل‌های بسیار مخربی را تجربه کرد و به دنبال آن معیشت، زیرساخت‌های مهم شهری، آموزش و اقتصاد لطمه‌هایی جبران‌ناپذیر را متحمل شد. این رویدادها، مدیران بسیاری از شهرهای آفریقایی را به تأمل در مورد سیاست‌های مربوط به انرژی شهری سوق داد و آن‌ها را وادار به اعمال اقداماتی برای به‌حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی بر زندگی مردم کرد. بدیهی است که سازگارسازی مردم و محیط‌های شهری با تغییرات اقلیمی نقش مهمی در پیشگیری از وارد شدن لطمه‌های مربوط به زیرساخت‌ها می‎‌شود، ضمن این‌که در ایجاد فرصت‌های اقتصادی و فراهم آوردن مزایای مختلف اجتماعی و زیست‌محیطی بسیار اثربخش است.

تجربه موفق مردم نیجریه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

در این راستا، گروهی از محققان اهل پورت هارکورت، چهارمین شهر بزرگ نیجریه، آموزش‌هایی را در اختیار شهروندان قرار دادند تا آن‌ها را از تهدیدهای ناشی از تغییرات اقلیمی آگاه کنند، با این حال سازگاری بسیار بالای مردم شهر با این پدیده، باعث شگفتی آن‌ها شد. گزارش‌های حاصل از تحقیقات آن‌ها نشان می‌داد که تجربه پی‌درپی حوادث ناشی از تغییرات آب‌وهوایی به افزایش گرایش مردم به مقابله با اثرات جزایر گرمایی منجر شده بود که البته سازگاری افراد با تغییرات آب‌وهوایی با سطح آموزش، میزان درآمد ماهانه، نوع خانه‌های مسکونی و حتی وضعیت مالکیت منازل بستگی داشت.

در واقع، شهروندان پورت هارکورت در مدت‌زمانی بسیار کوتاه بیشترین سازگاری را با تغییرات اقلیمی پیدا کرده بودند که محققان علت این امر را به مولفه‌هایی نسبت دادند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

آگاهی شهروندان از تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی بسیار بالا بود

تحقیقاتی که پژوهشگران چهارمین شهر بزرگ نیجریه در مورد مردم انجام دادند حاکی از آن بود که ۸۸ درصد از ساکنان شهر اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی را بر زندگی خود تجربه کرده بودند و به همین دلیل، آگاهی آن‌ها در این زمینه در سطح بالایی قرار داشت. در نتیجه، مردم تلاش می‌کردند فعالیت‌های خود را با دقت بیشتر انجام دهند تا کمترین لطمه را به محیط زیست و زیرساخت‌های شهری وارد کنند. این شهروندان از اثرات جزایر گرمایی بر زندگی خود به‌خوبی آگاه بودند، چراکه بارها متأثر از وقوع سیل‌های پی‌درپی مشکلات بسیاری را تجربه کرده بودند.

تجربه موفق مردم نیجریه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

شهروندان کم‌درآمد بیش از سایرین تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند

گزارش‌ها حاکی از آن است که وقوع سیل، مخرب‌ترین رویداد ناشی از تغییرات اقلیمی در پورت هارکورت محسوب می‌شود که بیش از هر مورد دیگری، زیرساخت‌های شهری را از بین می‌برد. ساکنان شهر هنگام احساس مواجهه با سیل، محل سکونت خود در مناطقی با بالاترین آسیب‌پذیری در مقابل این رویداد را ترک می‌کنند و به‌طور موقت به سایر سکونتگاه‌ها می‌روند تا در این بازه زمانی، محل اصلی سکونت خود را بازسازی کنند.

عملکرد مثبت شهروندان پورت هارکورت در مقابله با سیل تا حد زیادی متأثر از نبود حمایت کافی از سوی دولت در این زمینه بود، ضمن این‌که سطح درآمد شهروندان نیز نقش مهمی در این راستا ایفا می‌کرد. در واقع، شهروندان کم‌درآمد بیشتر در مناطقی از شهر سکونت داشتند که بالاترین سطح آسیب‌پذیری را در مقابل سیل تجربه می‌کرد و همین امر، آگاهی آن‌ها را در این راستا افزایش داده بود. در واقع، نتیجه تحقیقات پژوهشگران شهر حاکی از آن بود که ساکنان مناطق آسیب‌پذیر بین ۱۴ تا ۵۶ درصد کمتر از سایرین هزینه مسکن پرداخت می‌کردند، با این حال بسیار بیشتر از همشهریان خود در مناطق دیگر در معرض تجربه سیل بودند.

تجربه موفق مردم نیجریه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

مالکان خانه‌های مسکونی هزینه‌های بالایی را صرف اعمال اقدامات پیشگیرانه می‌کنند

نتیجه تحقیقات انجام شده نشان داد که مالکان منازل شخصی به میزان ۳۲ درصد بیش از سایرین هزینه برای اعمال استراتژی‌های پیشگیرانه در مقابل تغییرات اقلیمی مصرف می‌کردند که این امر به سهم خود در برخورداری آن‌ها از شرایط بهتر زندگی نقش مهمی ایفا می‌کرد. این افراد اغلب از طریق نصب بادگیرها، زیرساخت‌های زهکشی در مقابل منازل و کاشت درختان، خانه‌های خود را در مقابل خورشید و باد حفظ می‌کردند، ضمن این‌که به اعمال اقدامات متعددی نیز برای افزایش حفاظت خود در مقابل این بحران می‌پرداختند.

بزرگسالان توانایی تغییر شرایط را دارند

بزرگسالان اهل پورت هارکوت (افراد بین ۵۵ تا ۶۵ سال) ۴۹ درصد از ساکنانی با بیشترین سازگاری را در مقابل تغییرات اقلیمی تشکیل می‌دادند، چراکه در اعمال استراتژی‌های مربوطه بیشترین تلاش را می‌کردند. زمانی که محققان علت این میزان سازگاری را از بزرگسالان شهر پرسیدند، پاسخ‌دهندگان مدعی شدند که به منابع بیشتری در این زمینه دسترسی داشته‌اند، ضمن این‌که در فعالیت‌های مقابله با تغییرات آب‌وهوایی بسیاری شرکت کرده‌اند. آن‌ها همچنین مدعی شدند که درس‌ها، مهارت‌ها، تجربیات، دانش، زمان و ثروت اقتصادی بالایی را برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی صرف کرده‌اند.

تجربه موفق مردم نیجریه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

کد خبر 644448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.