پرداختن به شاهکار ادبی جهان در قالب ۵ پرده نمایش ایرانی

کارگردان نمایش «هملتک» گفت: موضوع این نمایش، مرتبط با نمایش «هملت» است. این نمایش بدون لطمه به اصل داستان، در پنج پرده نمایش ایرانی شامل پرده‌خوانی، تخت حوضی، تعزیه‌خوانی، خیمه‌شب‌بازی و نقالی در پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی «خندستان» اجرا شد.

مهدی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نمایش «هملتک» در پنج پرده نمایش ایرانی در جشنواره «خندستان» روی صحنه اجرا رفت.

وی افزود: در این نمایش جواد همایونی، سیما صادق‌زاده، جلال شهبازنژاد، ساجده شیردل، سینا کارگزار، زینب کوشا، حسین شجاع، امیرارسلان رحیم زاده و امید علیزاده به ایفای نقش پرداختند.

کارگردان نمایش «هملتک» تصریح کرد: سایر عوامل این نمایش را نوازندگان مهدی حسنی، میلاد رضایی، محمد امجد و محمد اخباری، نورمحمود کریمی، حسام انوشیروانی و محمد موسویان، طراح گریم و لباس امید علیزاده، طراح صحنه مهدی شریفی و طراح پوستر را سروش حیدری تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: موضوع نمایش در ارتباط با نمایش هملت است که البته به اصل داستان لطمه‌ای وارد نکرده است. همچنین این نمایش در پنج پرده نمایش ایرانی شامل پرده‌خوانی، تخت حوضی، تعزیه‌خوانی، خیمه‌شب‌بازی و نقالی اجرا شد. همچنین بین نمایش تک‌گویی و مونولوگ کلاسیک به سبک هملت نیز اجرایی شد.

احمدی خاطرنشان کرد: داستان به این صورت است که هملت وقتی از دانشگاه برمی‌گردد متوجه می‌شود پدرش فوت کرده و عمویش با مادرش ازدواج‌کرده و سلطنت را در دست گرفته است.

وی ادامه داد: این نمایش اجرای عمومی نرفته و در جشنواره استانی خراسان رضوی پرافتخارترین اثر نام گرفت و شش مقام شامل سوم نویسندگی، سوم کارگردانی، دوم بازیگر مرد، برگزیده طراحی صحنه و برگزیده طراحی لباس و گریم را کسب کرد و سال گذشته نیز به جشنواره فجر راه یافت.

کارگردان نمایش «هملتک» اظهار کرد: این نمایش در جشنواره ملی تئاتر اردیبهشت جایزه طراحی پوستر را دریافت کرد و برگزیده طراحی گریم شد.

وی افزود: علت انتخاب این موضوع برای حضور در جشنواره خندستان این است که بسیاری از افراد آثار ادبی جهان را نمی‌شناسند و نمایش هملت معروف‌ترین کار کلاسیک شکسپیر و نقطه عطفی در ادبیات نمایشی است که حتی شاید هنرجویان این رشته نیز نمایش فوق را نخوانده باشند.

احمدی تصریح کرد: هملتک به‌گونه‌ای در قالب نمایش ایرانی طراحی‌شده که افرادی را هم که حوصله مشاهده تئاتر کلاسیک را ندارند این نمایش را مشاهده کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علل انتخاب این موضوع برای حضور در جشنواره خندستان، آشنا کردن هنرمندان بین‌المللی با نمایش ایرانی است.

کد خبر 644317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.