چرا با افزایش سن، علاقه افراد به شنیدن موسیقی سبک جدید کمتر می‌شود؟

نوجوان‌ها از موسیقی به‌عنوان ابزاری برای نشان دادن هویت خود استفاده می‌کنند و آن را برای ورود به حلقه‌های اجتماعی به کار می‌برند، اما افراد بالغ شخصیت خود را شکل داده‌اند و وارد گروه‌های اجتماعی مورد علاقه‌شان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق ارزیابی فدراسیون بین‌المللی صنعت فنوگرافیک، سازمانی که نماینده صنعت موسیقی بین‌المللی است، افراد در سراسر دنیا به‌طورمتوسط ۱/۲۰ ساعت در هفته را صرف شنیدن موسیقی می‌کنند که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۲۱ (۴/۱۸ ساعت) رشد داشته است.

امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ به موسیقی دسترسی داریم و می‌توانیم به راحتی انواع سبک‌های آن را بشنویم و کشف کنیم. هیجان کشف ترانه‌ها و صداهای جدید می‌تواند هر انسانی را در هر سن و سالی به وجد بیاورد، اما بیشتر وقت‌ها چنین نمی‌شود؛ اشتیاق ما به موسیقی جدید و ناشناس با افزایش سن کاهش می‌یابد، تحقیقات متعددی این موضوع را اثبات کرده‌اند.

محققان از اصطلاح «شنوایی باز» برای توصیف اشتیاق ما به کشف موسیقی جدید استفاده می‌کنند. در طول زندگی، این اشتیاق در فراز و فرود است.
تا حدود ۱۱ سالگی، بچه‌ها دوست دارند موسیقی ناشناخته بشنوند. با شروع دوره نوجوانی، شاهد یک کاهش در شنوایی باز هستیم اما در این سن علاقه به موسیقی افزایش چشمگیری می‌یابد. شنوایی باز در طول دوران جوانی اندکی افزایش پیدا می‌کند و بعد با افزایش سن رو به کاهش می‌گذارد.

تحقیقی در سال ۲۰۱۳ روی بیش از ۲۵۰ هزار شرکت‌کننده، این رفتارهای در حال تغییر را تأیید کرد. این تحقیق نشان داد اهمیتی که ما برای موسیقی قائل هستیم بعد از دوران بلوغ کاهش می‌یابد و میزان موزیکی که گوش می‌کنیم، بیش از ۲۰ درصد زمان بیداری در دوران نوجوانی به ۱۳ درصد در دوران بزرگسالی کاهش می‌یابد.

محققان تئوری‌های متفاوت، اما مکملی برای توضیح این رویه‌های جمعیتی دارند. برخی از آن‌ها کاهش تمایل به موسیقی را ناشی از بلوغ روانی می‌دانند. نوجوان‌ها از موسیقی به عنوان ابزاری برای نشان دادن هویت خود استفاده می‌کنند و آن را برای ورود به حلقه‌های اجتماعی به کار می‌برند. افراد بالغ شخصیت خود را شکل داده‌اند و وارد گروه‌های اجتماعی مورد علاقه خود شده‌اند، بنابراین محرک‌های استفاده از موسیقی جدید برای این افراد کاهش می‌یابد.

این محققان همچنین به تغییرات سنی عادت‌های شنیدن اشاره می‌کنند، به‌خصوص به کاهش آستانه تحمل افراد بالغ به شنیدن صداهای بلند و با فرکانس بالا که همین می‌تواند یکی از دلایل کاهش علاقه به موسیقی جدید در برخی افراد باشد. برخی دانشمندان به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که آیا رابطه‌ای بین کاهش مصرف موسیقی جدید و افزایش عدم تحمل موسیقی وجود دارد یا خیر.

اغلب دانشمندان با این باور موافق هستند که سلیقه موسیقایی افراد زمانی شکل می‌گیرد که نخستین‌بار در نوجوانی در معرض موسیقی قرار می‌گیرند. دوران نوجوانی به سلیقه موسیقیایی شکل می‌دهد، زیرا مغز در حال رسیدن به نقطه‌ای است که می‌تواند به صورت کامل چیزی را که می‌شنویم پردازش کند، همچنین احساسات رقیق دوران بلوغ باعث ایجاد یک پیوند قوی و بادوام با موسیقی در حافظه می‌شود.

منبع: آنا

کد خبر 644309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.