مصوبات دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

کسر ۱۰ درصد از حق‌الزحمه گروه پزشکی به عنوان مالیات، ‌لغو معافیت مالیاتی موسسات کمک‌آموزشی، ‌تعیین مالیات برای خودروهای لوکس سواری، ‌تعیین سازوکار عرضه خودرو در بورس و ‌ رایگان شدن برق و آب مدارس از جمله مصوبات جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی بود که مشروح آن را در این گزارش ‌می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته _یکشنبه، هفتم اسفندماه_ در دومین روز و ششمین جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در شیفت اول، ۱۸ مصوبه و در شیفت دوم ۱۴ مصوبه در بخش درآمدی داشتند و در شیفت سوم نیز به ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ پرداختند.

در ابتدای جلسه محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود ضمن تسلیت شهادت رئیس ایستگاه ۱۲۰ آتش نشانی تهران در عملیات اطفای حریق در خیابان بهار تهران اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی تهران نشان داد که در حوادث تا پای جان برای حفظ جان شهروندان تلاش می‌کند.

معافیت واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی

در ادامه جلسه علنی نوبت صبح دیروز و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، نمایندگان با پیشنهاد علیرضا عباسی مبنی بر معافیت واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی موافقت کردند.

ارجاع بند دریافت مالیات از صادرات محصولات معدنی به کمیسیون تلفیق

پس از طرح پیشنهادی از سوی مجتبی توانگر بند مربوط به اخذ مالیات از صادرات تمام مواد و محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی، به دستور محمدباقر قالیباف این بند جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ ارجاع داده شد.

نمایندگان نیز با پیشنهاد علیرضا سلیمی مبنی بر اختصاص مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از معادن به استان محل استقرار آن معادن، مخالفت کردند.

در مصوبه‌ای دیگر با تصمیم نمایندگان مقرر شد که در سال آتی مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران پروژه‌ها به حساب استان محل استقرار واریز شود.

واریز حق‌الزحمه گروه پزشکی به حساب سازمان امور مالیاتی

در ادامه بررسی‌های مربوط به بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، با تصویب مجلس کلیه مراکز درمانی مکلف شدند تا ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی را به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

کاهش مالیات اشخاص حقوقی

در جریان جلسه نوبت صبح دیروز، نمایندگان تبصره دیگری از بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تصویب کردند که بر اساس آن، مالیات اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری برای انجام فعالیت‌های تولیدی معادل هفت واحد درصد کاهش می‌یابد.

همچنین دستگاه‌های اجرایی موظف شدند تا معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به‌صورت جمعی- خرجی در حساب‌های مربوط به خود ثبت کنند.

در دو مصوبه دیگر، برای معافیت مالیاتی انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی هم از سوی نمایندگان سقف معینی تعیین شد و معافیت مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله مؤسسات کنکور در سال ۱۴۰۲ لغو شد.

تعیین مالیات خودروهای لوکس سواری

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، نمایندگان با پیشنهاد محمدرضا صباغیان درباره بندی از تبصره ۶ این لایحه، مبنی بر اخذ مالیات دو درصدی از انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است، مخالفت کردند.

در تصمیمی دیگر نمایندگان، انواع خودروهای لوکس سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سه میلیارد تومان است، مازاد بر این مبلغ را مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد کردند.

از طرف دیگر نمایندگان با نظر رئیس مجلس، موضوع مربوط به «مالیات واحدهای لوکس» را برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق بودجه برگرداندند.

افزایش اختیارات سازمان امور مالیاتی

در این جلسه، نمایندگان با افزایش اختیارات سازمان امور مالیاتی در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم موافقت کردند.

همچنین نمایندگان وزارت راه و شهرسازی را مجاز دانستند تا به واردات ماشین آلات و تجهیزات راهداری کارکرده با عمر کمتر از پنج سال با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام کند.

معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب

تعیین سازوکار مالیاتی تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات از دیگر مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود.

نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش را در صورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف کردند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند ممنوع می‌باشد.

مجلس در مصوبه‌ای دیگر نیز سازوکاری را برای حمایت از گروه‌های جهادی، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج سازندگی جهت اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق محروم و کم‌برخوردار روستایی و شهری تعیین کرد.

تخفیف مالیاتی به ازای فرزند سوم و بیشتر

در راستای تحقق ماده (۱۸) قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هم نمایندگان با اعمال تخفیفات مالیاتی به ازای فرزند سوم و بیشتر موافقت کردند.

۱۴ مصوبه درآمدی در شیفت دوم بررسی بودجه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر یکشنبه، هفتم اسفند ۱۴۰۱، شیفت دوم از دومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، ۱۴ مصوبه در بخش درآمدی داشتند.

نخستین مصوبه نمایندگان در جلسه نوبت عصر درباره عوارض خروج از کشور در سال آینده بود.

احمد امیرآبادی‌فراهانی پیشنهاد حذف بند مربوط به افزایش ۲۰ درصدی عوارض خروج از کشور در سال آینده را از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مطرح کرد که با ۱۲۰ رأی موافق، ۶۵ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در مجلس مورد موافقت قرار گرفت.

نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر با اخذ عوارض دو درصدی علاوه بر عوارض شهرداری‌ها بابت صدور پروانه ساختمانی در شهرهای بالای ۳۰۰ هزار نفر جمعیت مخالفت کردند.

همچنین سازمان‌های مناطق آزاد مکلف شدند که یک درصد از منابع حاصله از وصول عوارض ورود کالا و خدماتشان را به کمیته امداد امام خمینی (ره) (۶۰ درصد) و سازمان بهزیستی کشور (۴۰ درصد) واریز کنند.

افزایش درآمد حاصل از حقوق ورود خودرو

پس از بررسی بند دیگری از بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، نمایندگان مصوب کردند که درآمد حاصل از حقوق ورودی خودرو در سال آینده ۳,۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

مجلس در ادامه بررسی‌های مربوط به بخش درآمدی لایحه بودجه، با پیشنهاد حذف بند مربوط به عرضه خودرو در بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مخالفت کرد.

در مصوبه‌ای دیگر نیز شرکت‌های خودروساز داخلی و عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی مکلف شدند تا شرایطی برای خودروهای عرضه شده در بورس تعیین کنند که در عمل خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد.

مخالفت با افزایش هزینه دادرسی شوراهای حل اختلاف

در ادامه جلسه، نمایندگان بند مربوط به افزایش هزینه دادرسی شوراهای حل اختلاف را از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حذف کردند.

همچنین با تصمیم مجلس، سازوکاری برای پرداخت بدهی دولت به ایدرو و ایمیدور تعیین شد و دولت نیز موظف شد سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن را هر سه ماه یک‌بار به خزانه معین استان واریز کند.

در ادامه نمایندگان نحوه پرداخت حق انتفاع بهره‌برداری از معادن را نیز مشخص کردند.

کاهش حقوق گمرکی کالاهای اساسی

کاهش حقوق گمرکی کالاهای اساسی، دارو و شیرخشک اطفال به یک درصد، از دیگر موضوعاتی بود که نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با آن موافقت کردند.

در مصوبه‌ای دیگر نیز مقرر شد که نقل و انتقال دارایی از شرکت‌های سهامی عام مشمول مالیات نقل و انتقال با نرخ صفر شود.

طبق این مصوبه، هرگونه نقل و انتقال دارایی به / از شرکت‌های سهامی عام طرح (پروژه)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و زمین و ساختمان، املاک و مستغلات مشمول مالیات نقل و انتقال با نرخ صفر است.

تعیین حداقل ۱۵ درصد برای حقوق ورودی واردات گوشی تلفن

یکی دیگر از مصوبات نمایندگان، تعیین حداقل ۱۵ درصد برای حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه خارجی بالای ۶۰۰ دلار بود.

نمایندگان مجلس همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را هم موظف کردند تا درآمدهای حاصل از صدور مجوز توزیع دخانیات و حق انحصار دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

تنفیذ توسعه روش‌های آبیاری نوین و بازسازی قنوات

جلسه علنی نوبت سوم نیز برای ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ با بررسی تبصره ۸ در بخش درآمدی آغاز شد که در این جلسه تا بند (ی) تصویب شد.

در ادامه این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کار پیش بینی شده در قانون برنامه ششم برای توسعه روش‌های آبیاری نوین و بازسازی و نوسازی قنوات را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تنفیذ کردند.

بر این اساس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند (الف) تبصره ۸ لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس بند (الف) تبصره ۸؛ تبصره ذیل بند (ب) ماده (۳۵) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات آن در سال ۱۴۰۲ تنفیذ می‌گردد و دولت مکلف است اعتبار طرح‌های ذیل برنامه‌های ۱۳۰۶۰۱۲۰۰۰ و ۱۳۰۷۰۰۲۰۰۰ را به‌عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند.

سازوکار کنتوردار شدن چاه‌های کشاورزی

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی نوبت سوم روز گذشته سازوکار کنتوردار شدن چاه‌های کشاورزی را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کنتوردار شدن چاه‌های کشاورزی شرکت‌های آب منطقه‌ای را مکلف کردند تا از مصرف‌کنندگان آب کشاورزی از چاه‌های مجاز فاقد کنتور هوشمند معادل دو برابر ظرفیت پروانه بهره‌برداری آنها و از چاه‌های دارای کنتور هوشمند مبالغ معینی را دریافت کنند.

در این جلسه که ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی عوارض صادراتی محصولات کشاورزی آب‌بر در سال آینده را به میزان ۰.۵ درصد تعیین کردند.

همچنین در ادامه ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس مصوب کردند که تعرفه آب مصرفی کشت‌های گلخانه‌ای و کشاورزی صنعتی در سال آینده به نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه شود.

کد خبر 644067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.