جشنواره خندستان، حلقه مفقوده تئاتر کمدی در کشور

کارگردان نمایش «زندگی سگ‌مرده» گفت: جشنواره خندستان می‌تواند پایلوت نمایش کمدی ایران در اصفهان شود، زیرا این استان به‌واسطه پیشینه طنز و کمدی و داشتنِ بزرگان زیادی در این عرصه، همواره پیشتاز بوده است.

مرتضی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جشنواره «خندستان»، حلقه مفقوده تئاتر کمدی کشور است که این موضوع را به نحو بسیار خوبی پوشش می‌دهد.

وی که با نمایش صحنه‌ای «زندگی سگ‌مرده» از قزوین در این جشنواره حاضر شده است، افزود: خندستان راه درست، حرفه‌ای و علمی را در پیش گرفته و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که متولیان برگزاری این جشنواره صورت داده‌اند، این جشنواره می‌تواند به بزرگ‌ترین جشنواره تئاتر کمدی کشور تبدیل شود.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: بعد از اعلام فراخوان جشنواره خندستان با توجه به اینکه اصفهان سرزمین مادری من است، دوست داشتم بعد از سال‌ها مجدد با بردن نمایشی روی صحنه در اصفهان حاضر شوم؛ بنابراین تصمیم به شرکت در این جشنواره گرفتم.

وی با بیان اینکه از سال ۷۰ تاکنون، برای نخستین‌بار با کار نمایشی در اصفهان حاضر می‌شوم، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل حضورم در خندستان، این است که این جشنواره به‌صورت علمی و حرفه‌ای برگزار می‌شود؛ امیدوارم مانعی بر سر راه برگزاری این جشنواره در آینده نیز قرار نگیرد.

نجفی خاطرنشان کرد: برای روی صحنه بردن نمایش «زندگی سگ‌مرده» که فضای کمدی نیز دارد، زحمات بسیاری را متقبل شده‌ام و این نمایش هجدهمین اثر تولیدی من است.

وی درباره حضورش در جشنواره‌های مختلف، ادامه داد: هشت دوره به‌عنوان بازیگر و کارگردان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته‌ام و امسال نیز با نمایش «شاید باران شدی» در بخش صحنه‌ای در این جشنواره حضور پیدا کردم.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: نمایش «زندگی سگ‌مرده» سال گذشته در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و حائز رتبه برتر بازیگری مرد توسط پیام نوروزی شد و در جشنواره استانی قزوین نیز موفق به کسب رتبه اول مرد، اول کارگردانی، اول طراحی صحنه و اول نویسندگی شد.

وی گفت: قصه نمایش «زندگی سگ‌مرده» قصه یک آقابزرگی است که بین مرگ و زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و فرزندان و اقوام وی قرار است هر دو روزی ایشان را در منزل خود نگهداری کنند.

نجفی ادامه داد: آقابزرگ هنوز مرگ را نپذیرفته و بااینکه هنوز نفس می‌کشد همه فکر می‌کنند مرده است و درواقع تمام قصه حول محور مرگ و زندگی در جریان است که فضای کمدی را نیز برای مخاطب ایجاد می‌کند.

وی گفت: نویسنده نمایش «زندگی سگ‌مرده» حامد مکملی است و نمایش با الهام گرفتن از نمایش‌نامه روایت‌های ساده از زندگی روزمره نوشته شهرام کرمی نوشته‌شده است.

این کارگردان تئاتر افزود: بازیگران و سایر عوامل این نمایش را پیام نوروزی، حسن یاوری، نکیسا ناپلئونی، امیرمحمد خوش نواز، نسیم لطافت خواه، نیما شیرمحمدی، مرتضی نجفی، شیما برناس، فرشته مصطفی پور و سجاد کریمی در بخش بازیگری، دستیار کارگردان مهدی آغاسی، طراح صحنه مرتضی نجفی، منشی صحنه فاطمه شهسواری، مدیر صحنه سجاد کریمی، طراح لباس معصومه جلیلوند، طراح نور امیر امیدی راد، طراح پوستر نکیسا ناپلئونی و سرپرست گروه را محمد صمدی تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره خندستان می‌تواند پایلوت نمایش کمدی ایران در اصفهان شود، چراکه اصفهان به‌واسطه داشتن پیشینه طنز و کمدی و داشتن بزرگان زیادی در این عرصه همیشه پیشتاز بوده است و با توجه به اینکه مسئولان برگزاری جشنواره چشم‌انداز درستی را برای این جشنواره ترسیم کرده‌اند، امیدوارم این روند همچنان ادامه یابد و خندستان به یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های کمدی کشور تبدیل شود.

کد خبر 644042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.