ناکامی در خیابان، جنگ در صرافی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، هشتم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ناکامی در خیابان جنگ در صرافی» نوشت: آیت‌الله رئیسی دولت خود را موظف می‌داند در خط مقدم مقابله با توطئه‌های دشمن، از آرامش و امنیت مردم، به ویژه امنیت اقتصادی آنها صیانت کند.

رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیئت دولت، به تیم اقتصادی دولت مأموریت داد با استفاده از نظرات کارشناسان و نمایندگان، بهره‌گیری از همکاری دیگر بخش‌ها و با در نظر گرفتن اهمیت و ابعاد مسئله، همه توان خود را برای اجرای سیاست‌های ارزی در جهت ایجاد ثبات در بازار و رفع نگرانی‌ها در این زمینه به کار گیرد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران، اظهار کرد: جنگ ترکیبی وجوه مختلفی دارد که جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی یکی از ابعاد آن است و دشمن وقتی در اغتشاشات ناکام ماند، التهاب‌آفرینی در بازار را دنبال می‌کند.

رئیس‌جمهور با بی‌سابقه خواندن هجمه ماه‌های اخیر دشمنان علیه ملت ایران گفت: جنگ اقتصادی از ابعاد جنگ ترکیبی دشمن است که با التهاب‌آفرینی در بازار، زندگی و معیشت مردم را هدف قرار داده است.

وی با تأکید بر لزوم طراحی آرایش مقابله، متناسب با جنگ ترکیبی دشمن تصریح کرد: دولت خود را موظف می‌داند در خط مقدم مقابله با توطئه‌های دشمن، از آرامش و امنیت مردم، به ویژه امنیت اقتصادی آنها صیانت کند.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش‌ها درباره تجمیع کالاهای اساسی در بنادر، رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر کشاورزی را مأمور بررسی دقیق موضوع و پیگیری اقدامات لازم برای تسریع در ترخیص این کالاها کرد.

ناکامی در خیابان، جنگ در صرافی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دنبال صادرات محصولات هسته‌ای هستیم» نوشت: محمد اسلامی در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور که در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور جاذبه حضور برای تمامی فعالان در حوزه هسته‌ای و دانشجویان دارد. اهداف و برنامه‌هایی در صنعت هسته‌ای پی‌ریزی شده و تنظیماتی در این حوزه شکل گرفته است و باید فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای با سازمان انرژی اتمی همگرا باشد تا شاهد توسعه منابع در حوزه هسته‌ای و خلق فناوری در این حوزه باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، در ادامه به دستاوردهای هسته‌ای در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: پودر منعقدکننده خون که در جراحی‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک محصول تحریمی بوده است، امسال تولید و مورد استفاده قرار گرفته و گواهی سازمان غذا و دارو را دریافت کرده است و امکان صادرات این محصول هم‌اینک وجود دارد.

اسلامی عنوان کرد: در حوزه پلاسما تصفیه شیرابه‌ها یک معضل بزرگ در کشور بود که با انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه هم اکنون این آمادگی وجود دارد که از این محصول فناورانه رونمایی شود و بتوانیم در فضای اجرایی آن را راه اندازی کنیم.

وی افزود: ثروت بالا و فرصت تحقیقاتی و فعالیت‌های پژوهشی در کشور توسعه یافته است و هم اکنون شاهد صادرات رادیوداروها و صادرات تجهیزات هسته‌ای در کشور هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار امسال در سه نمایشگاه بین‌المللی در حوزه فناوری هسته‌ای شرکت کرده‌ایم و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم محصولات فناورانه در حوزه هسته‌ای را علاوه بر تأمین نیاز داخل بتوانیم به کشورهای دیگر صادر کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز طی سخنانی در این کنفرانس گفت: یکی از اهدافی که در بیست‌ونهمین دوره کنفرانس هسته‌ای می‌توان مشاهده کرد، بحث سیاست جمهوری اسلامی در حوزه فناوری هسته‌ای است که به «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» معتقد است.

جواد کریمی ثابت درباره بیست‌ونهمین دوره کنفرانس هسته‌ای توضیح داد: در این دوره شاهد نشست و گردهمایی اساتید و دانشجویان صنعت هسته‌ای در ۱۰ محور تخصصی هستیم که در این گردهمایی آخرین دستاوردهای خود را در محورهای مختلف به اشتراک خواهند گذاشت.

در این دوره بیش از ۳۵۰ مقاله برای کمیته‌های تخصصی ارسال شد که پس از بررسی‌های صورت گرفته ۲۷۰ مقاله پذیرفته شد. رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران با اشاره به اهداف برگزاری این دوره از کنفرانس «هسته‌ای ایران» خاطرنشان کرد: اشتراک‌گذاری تجربیات و آخرین دستاوردهایی که در مجموعه‌های هسته‌ای کار می‌شود از جمله اهدافی است که در این دوره از برگزاری کنفرانس دنبال می‌شود.

فناوری صلح‌آمیز برای همه سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس کریمی‌ثابت ادامه داد: از جمله اهداف دیگری که می‌توان از برگزاری این کنفرانس متصور بود، دنبال کردن بحث فناوری هسته‌ای در کشور و به شکل پایدار است همچنین دیگر پیام و هدفی که در این کنفرانس می‌توان مشاهده کرد به بحث سیاست جمهوری اسلامی در حوزه فناوری هسته‌ای بر می‌گردد که به «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» معتقد است.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران درباره پیشرفت‌های ایران در این صنعت و همچنین دستاوردهایی که در حوزه هسته‌ای از جمله غنی‌سازی به‌دست آمده است، گفت: مباحث مربوط به انجمن هسته‌ای ایران به حوزه دستاوردهای علمی بر می‌گردد و بحث غنی‌سازی را دیگر مجموعه‌ها در سازمان انرژی اتمی دنبال می‌کنند.

کریمی‌ثابت تأکید کرد: بیشترین مواردی که در این کنفرانس کاملاً مشهود است به بحث کاربردهای فناوری هسته‌ای بر می‌گردد، در بحث استفاده از رادیوداروها، ایزوتوپ‌های پایدار که نشان‌دار شده‌اند، کاربرد پرتوها و دیگر موارد که مردم ما شاید با آن آشنا و مأنوس نباشند، به همین خاطر در این کنفرانس تمرکز روی کاربردهای فناوری هسته‌ای است.

ناکامی در خیابان، جنگ در صرافی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غم نبود جامعه بانشاط» نوشت: آیا جامعه ایرانی، جامعه‌ای شاداب، بانشاط و سرزنده است؟ برای بررسی و اندازه‌گیری برخی موضوعات، حتماً لازم است به آمار، پیمایش‌ها و نظرسنجی‌های معتبر مراجعه کرد.

برای نمونه چنان‌چه بخواهیم دیدگاه مردم را درباره وضعیت حمل و نقل یا کیفیت محصولات و این قبیل موارد جویا شویم، قطعاً باید به نتایج پیمایش‌ها مراجعه کنیم و نمی‌توانیم با نظر به برداشت‌های کلی، نتیجه بگیریم اما برای موضوعی همچون وضعیت شادابی و نشاط مردم، اگرچه پیمایش‌های علمی، نتایج دقیقی را ارائه می‌دهند، اما به نظر می‌رسد در این مورد خاص می‌توان با وارسی حال و هوای اطرافیانمان، وضعیت روحی و میزان شادابی و نشاط‌شان را تا حدودی سنجید.

حال با این وصف، ما جامعه بانشاطی هستیم؟ یا این‌طور بپرسیم که آیا جامعه ما آن طور که باید، شاداب و سرزنده است؟ حتماً عده‌ای خواهند بود که معتقد باشند، آری ما جامعه بانشاطی هستیم و شاید دلایلی را هم برای این ادعایشان سر هم کنند؛ اما احتمالاً بخش بیشتری از مردم پاسخ‌شان منفی است و علت عمده این موضوع را هم در نابسامانی‌های اقتصادی و معیشتی جست‌وجو کنند.

موضوعی که رهبر انقلاب هم در توصیه اخیرشان در جمع مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری به آن اشاره کردند: «حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی مردم یکی از وظایف مهم دستگاه‌های فرهنگی تبلیغاتی است. البته اگر وضع اقتصاد و زندگی مردم بهتر شود شادابی و خشنودی آن‌ها تا حدودی تأمین می‌شود اما جدا از این مسئله هم می‌توان با مشارکت خود مردم، کارهای متنوع، شیرین و سرزنده‌ای انجام داد.»

به طور قطع، نتایج نظرسنجی‌ها چه سویه‌دار و چه واقعی تهیه شده باشند، واقعیت‌های اجتماعی را تغییر نمی‌دهن چنان‌که تیرماه گذشته روزنامه دولتی ایران با انتشار نتایج یک نظرسنجی تلاش کرد، شرایط اجتماعی را به‌گونه‌ای که احتمالاً خودش می‌خواست، نمایش دهد.

«ایران» تیرماه در بخشی از گزارش خود نوشت: «یافته‌های نظرسنجی‌های مراکز معتبر داخلی، وضعیت کاملاً متفاوتی در زمینه رضایت عمومی یا شادی ایرانیان در زندگی ارائه می‌کند. برخلاف سیاه‌نمایی مؤسسه‌های خارجی و تکرار آن از سوی برخی غرب‌گرایان داخلی، بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ میانگین نمره شادکامی ۴۱/۶۴ از ۱۰۰ بوده است.

در همین زمینه، سنجه‌های «خودم را فردی فعال و تأثیرگذار می‌بینم» با امتیاز ۳/۷۲ «نسبت به آینده امیدوار هستم» با امتیاز ۴/۶۹، «از زندگی خود لذت می‌برم» با امتیاز ۷/۶۸و «احساس می‌کنم زندگی ارزشمندی دارم» با نمره ۵/۶۸ از ۱۰۰، نشان می‌دهد که ایرانیان در محدوده انسان‌های شاد قرار دارند.»

البته این گزارش، همان وقت پس از انتشار با انتقادهای متعددی از سوی دیگر رسانه‌ها و برخی کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد؛ اما نکته دقیقاً همین‌جا است که اگر این آمار حتی خوش‌بینانه‌تر از این اعداد و ارقام تنظیم شود، باز هم واقعیت‌ها را تغییر نمی‌دهد، مگر اینکه متولیان در نگاه خود و رویکرد حکمرانی فرهنگی تجدید نظر کنند.

ناکامی در خیابان، جنگ در صرافی

کد خبر 644039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.