۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
دور تند احداث مترو در ۱۴۰۱ اصفهان

مترو یا قطار شهری، یکی از سیستم‌های حمل‌ونقلی است که معدود شهرهایی در سطح کشور برای بهره‌مندی از آن اقدام کرده‌اند. در کلان‌شهر اصفهان سال گذشته بخش زیادی از زیرساخت‌های خط دو مترو احداث شد تا این امکان حمل‌ونقلی ارزان و ایمن در موعد مقرر مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با احداث کارخانه ذوب‌آهن در جنوب غرب اصفهان، موضوع احداث مترو از فرودگاه تا این کارخانه در دهه ۱۳۴۰ مطرح شد که به مرحله اجرا نرسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۹ احداث خطوط حمل‌ونقلی انبوه‌بر در اصفهان مطرح و نام مترو و تراموا به‌میان آمد و سرانجام پس از ۲۰ سال، در سال ۱۳۷۹ بودجه احداث خطوط قطار شهری در این کلان‌شهر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در جلسه سی‌وپنجم شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور که در سیزدهم تیر ۱۳۸۰ برگزار شد، احداث خط یک قطار شهری اصفهان مصوب شد.

در سال بعد، طرح نهایی خط یک به‌عنوان مسیر شمال به جنوب به طول ۱۲.۵ کیلومتر مصوب و عملیات اجرایی و حفاری تونل آن آغاز شد؛ همچنین با اضافه شدن ۷.۷ کیلومتر مسیر بین ایستگاه‌های کاوه و قدس و توسعه به سمت شمال غرب شهر، احداث شد.

شهر گنبدهای فیروزه‌ای دارای سه خط قطار شهری است که خط یک، از پایانه قدس در خیابان امام خمینی (ره) ابتدای شهرک عاشق‌آباد آغاز و با گذر از خیابان‌های بهارستان، کاوه، چهارباغ، میدان آزادی و خیابان هزارجریب در پایانه صفه خاتمه می‌یابد. این خط دارای ۲۱ کیلومتر طول و ۲۰ ایستگاه در حال بهره‌برداری است و با ادامه مسیر به طول ۱۵ کیلومتر به شهر بهارستان متصل می‌شود.

خط دو قطار شهری از ایستگاه دارک واقع در شهرک امام حسین (ع) در شمال شرقی اصفهان و در انتهای خیابان زینبیه، آغاز می‌شود و با طی حدود ۲۴.۷ کیلومتر و گذر از خیابان آیت‌الله غفاری، زینبیه، لاله، میدان قدس، خیابان هاتف، میدان امام علی (ع)، خیابان‌های نشاط، فلسطین و باغ گلدسته به میدان امام حسین (ع) می‌رسد.

ایستگاه امام حسین (ع) تنها ایستگاه تقاطعی خط یک و دو است که خط دو با عبور از به سمت غرب حرکت می‌کند و با گذر از خیابان آیت‌الله طالقانی و بزرگراه شهید خرازی، با طی کردن خیابان آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی (کهندژ) به میدان شهدای خمینی شهر می‌رسد که دارای ۲۳ ایستگاه است که ۱۶ ایستگاه آن از دارک تا شهید حجازی (کهندژ) در حال اجرا است. همچنین خط سه از میدان آزادی آغاز می‌شود و پس از طی ۸.۸ کیلومتر و گذر از خیابان دانشگاه و بلوار کشاورز به پل یزدآباد می‌رسد.

توسعه خط یک با ۵ ایستگاه

سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان می‌گوید: مقرر شده است توسعه خط یک مترو که از ورودی محله عاشق‌آباد در خیابان امام خمینی (ره) آغاز می‌شود، به میدان استقلال برسد، در مقابل در ورودی دانشگاه صنعتی اصفهان واقع در بزرگراه آزادگان ختم شود که این مسیر به طول ۵.۵ کیلومتر با پنج ایستگاه به‌عنوان توسعه خط یک مترو در نظر گرفته شده است و در ادامه به خط شاهین‌شهر با طول حدودی ۱۴.۵ کیلومتر متصل خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: دستگاه حفار مکانیزه (TBM) جبهه غربی که حفاری را از ایستگاه شهید حجازی حفاری آغاز کرده بود، پس از عبور از ایستگاه شهید خرازی و چهارسو، بیست‌ونهم دی سال گذشته به ایستگاه خلجا رسید تا پس از وقفه کوتاه برای بازدید و تعمیرات، به‌طرف ایستگاه امام‌حسین (ع) حرکت کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان خاطرنشان می‌کند: از جبهه شمال شرقی خط دو نیز دو دستگاه TBM حرکت کرده و با عبور از ایستگاه‌های زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی و لاله به‌سوی ایستگاه شاهد حرکت کرد که یکی از دستگاه‌های حفار از ایستگاه شاهد به سمت ایستگاه قدس (طوقچی) حرکت را آغاز کرده و دستگاه دیگر نیز وارد ایستگاه شاهد شده است.

وی با بیان اینکه توان اجرایی سازمان قطار شهری بیشتر از عملکرد حال حاضر است، اضافه می‌کند: درصورتی‌که منابع مالی مورد نیاز تأمین باشد، می‌توانیم سرعت اجرای عملیات احداث خط دو متروی اصفهان را افزایش دهیم.

واعظی‌فر تاکید می‌کند: کمبود منابع مالی، جابه‌جایی تأسیسات، دریافت مجوز از میراث فرهنگی، دریافت مجوزهای ترافیکی و تملک محل‌های مورد نیاز پروژه از دلایل زمان‌بر شدن اجرای پروژه خط دو متروی اصفهان است.

دور تند احداث مترو در ۱۴۰۱ اصفهان

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام شده در خط دو مترو در سال جاری، ادامه می‌دهد: آغاز عملیات اجرایی ایستگاه‌های ابن‌سینا، امام علی (ع) و نقش جهان، تکمیل عملیات سازه در ایستگاه‌های شهید خرازی، زینبیه و عمان سامانی و ادامه عملیات اجرایی سازه ایستگاه‌های دیگر از جمله این اقدامات است.

جذب کامل بودجه قطار شهری اصفهان در سال گذشته

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تاکید می‌کند: مواردی همچون تملک و آزادسازی اراضی دپو به مساحت ۲۳ هکتار و آغاز مطالعات و مهندسی زودهنگام قرارداد تجهیزات خط دو در سال ۱۴۰۱ انجام شده است و عملیات سازه و سیویل در ۷.۱۴ کیلومتر از مسیر خط دو که در قالب اولویت نخست این پروژه در حال اجرا است، پیشرفت خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه بودجه پیش‌بینی شده برای خط دو قطار شهری اصفهان در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده است که تا پایان سال گذشته، کل بودجه پیش‌بینی شده جذب شد.

واعظی‌فر تاکید می‌کند: منابع مالی احداث خط دو تاکنون از محل اوراق مشارکت، کمک‌های شهرداری در قالب تسهیلات همچون وام، برات کارت، واگذاری املاک و کمک‌های نقدی تأمین شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به سناریوهای مطرح شده و برنامه تأمین منابع مالی ارائه شده از سوی سازمان قطار شهری، در صورت تحقق به موقع منابع مالی، بهره‌برداری اولیه از محدوده ایستگاه دارک تا ایستگاه طوقچی تا پایان سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تصریح می‌کند: سال ۱۴۰۲ آغاز عملیات اجرایی دپوی خط دو، مراحل تأمین تجهیزات و نازک‌کاری ایستگاه‌های زینبیه، عمان سامانی، عاشق اصفهانی و شاهد، عملیاتی شدن قرارداد فاینانس تجهیزات خط دو، اتمام عملیات سازه ایستگاه‌های چهارسو و خلجا، اتمام عملیات حفاری حدفاصل دارک، ابن‌سینا و شروع عملیات اجرایی توسعه خط یک در دستور کار است.

دانش‌‎بنیان‌ها ناجی متروی اصفهان شدند!

وی با بیان اینکه اگر سیستم‌های حمل‌ونقلی انبوه‌بر در دسترس باشد، می‌توان از شهروندان درخواست کرد از خودروی شخصی استفاده نکنند، تاکید می‌کند: با توجه به مزایایی همچون سرعت عمل بهتر، طول مسیر کوتاه‌تر و برخورد و تداخل نداشتن با ترافیک عبوری از خیابان، قطار شهری بیشتر از زیرزمین عبور می‌کند؛ برای شهر تاریخی اصفهان و در خیابانی همچون چهارباغ عباسی نمی‌توان مسیری را برای عبور مترو به‌صورت هم‌سطح با خیابان طراحی کرد.

واعظی‌فر با بیان اینکه احداث مترو در هر مسیری باید هزینه‌فایده داشته باشد، می‌افزاید: فرودگاه شهید بهشتی اصفهان مسافر زیادی ندارد که برای آن مسیر قطار شهری احداث شود، اما احداث مترو برای فرودگاه مهرآباد تهران با توجه به تعداد مسافر آن، ضرورت داشت.

وی تاکید می‌کند: با توجه به تحریم‌ها ظالمانه آمریکا، قطعه‌ای از دستگاه حفار مکانیزه را از شرکت آلمانی نتوانستیم خریداری کنیم که می‌توانست TBM را زمین‌گیر کند که شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به این موضوع مشکل را رفع کردند.

کد خبر 643980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.