از  موزه هنرهای تزئینی اصفهان چه خبر؟

مدیر موزه هنرهای تزیینی اصفهان گفت: تمام تلاش مجموعه موزه هنرهای تزئینی خارج شدن از حالت اشیا محوری و سکون و ارتباط گرفتن بیشتر با مخاطبان از جمله هنرمندان مرتبط با ماهیت موزه به لحاظ موضوعی است تا بتوانند آثارشان را در دید عموم و در معرض نمایش همگان قرار دهند.

راحله یوسفیان دارانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موزه هنرهای تزئینی اصفهان در شاخص «آموزش کودک و نوجوان» رتبه نخست، «مناسب سازی برای معلولان» رتبه اول، و «آموزش» رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه چهار هزار قطع شیء تاریخی در این عمارت وجود دارد افزود: موزه هنرهای تزئینی اصفهان از جمله قدیمی‌ترین موزه‌های مربوط به دوره اسلامی است و بیشتر اشیا متعلق به دوره قاجار و صفویه است.

مدیر موزه هنرهای تزئینی اصفهان ادامه داد: برخی از اشیا مربوط به دوره معاصر ایران است که در بخش‌های مختلف طبقه بندی شده‌اند. از جمله زیورآلات، خط وکتابت، فلزات، مینیاتور، نگارگری و آثار چوبی از جمله معرق، خاتم و منسوجات.

وی با اشاره به اینکه موزه هنرهای تزئینی علاوه بر اینکه فرصتی برای نمایش آثار فیزیکی است، در امر پژوهش هم فعال است اظهار کرد: پژوهشگران، دانشجویان دانشگاه هنر و دیگر علاقه‌مندان به تمدن، میراث فرهنگی و صنایع دستی می‌توانند از فعالیت‌های فوق برنامه و کارگاهی این موزه بهره ببرند.

یوسفیان دارانی فضای این مجموعه را دوهزار متر مربع برشمرد و افزود: این موزه دارای سه سالن مجزا، شامل دو سالن نمایش دائمی و یک سالن نمایش موقت است. همچنین این مجموعه رتبه اول کشور در زمینه مناسب سازی فضای موزه‌ای برای معلولان را کسب کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر استفاده از اشیا در اختیار موزه، به هنرمندان و علاقمندان هم اجازه داده می‌شود تا بتوانند اشیا خود را در معرض دید عموم مردم و بازدیدکنندگان قرار دهند.

مدیر موزه هنرهای تزئینی اصفهان با بیان اینکه در یکسال گذشته به دلیل مرمت و تعمیرات مکان موزه فعالیتی در این بخش نداشته ایم، اظهار کرد: همه بخش‌ها از جمله استانداردسازی فضای موزه برای گروه‌های مختلف مردمی مانند افراد کم توان و نابینا باید به شکل تخصصی انجام شود.

وی در ادامه با تاکید بر تخصیص بودجه‌های فرهنگی بیشتر به امور مرتبط با میراث فرهنگی و موزه‌ها خاطر نشان کرد: تبدیل شدن موزه‌ها باید به فرهنگسرا نقش مؤثری در این بخش دارد چراکه می‌توان برنامه‌های فرهنگی متنوعی در آن‌ها برگزار کرد.

یوسفیان دارانی با بیان اینکه موزه نباید ساکن و شیء محور باشد افزود: تمام تلاش مجموعه موزه هنرهای تزئینی خارج شدن از حالت اشیا محوری و سکون و ارتباط گرفتن بیشتر با مخاطبان از جمله هنرمندان مرتبط با ماهیت موزه به لحاظ موضوعی است تا بتوانند آثارشان را در دید عموم و در معرض نمایش همگان قرار دهند.

ارتباط موزه با مجموعه‌های فرهنگی

وی اظهار کرد: این موزه با انجمن‌های مردم نهاد حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی، انجمن مینانگاران، خانه سرامیک و سفال و چند مجموعه دیگر فرهنگی ارتباط دارد؛ در واقع رسالت ما استفاده همه گروه‌های مردمی و هنرمندان از امکانات و ظرفیت‌های موزه است.

مدیر موزه هنرهای تزئینی اصفهان به همکاری با بهزیستی برای نمایش آثار و تولیدات هنری کودکان معلول و توان‌خواه، کودکان اوتیسم و سندروم داون اشاره کرد و گفت: با مسئولان شهرستان لنجان برای برگزاری نمایشگاه لباس سنتی پس از اتمام تعمیرات و مرمت موزه رایزنی‌هایی انجام شده است.

وی در ادامه به بازگشایی موزه هنرهای تزئینی اصفهان در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: هم اکنون کار هوشمندسازی موزه در دستور کار است و در مرحله اول این کار اجرا و نهایی شده است.

عمارت رکیب خانه اصفهان که محل برپایی گنجینه هنرهای تزئینی اصفهان است، یادگار به جا مانده از قرن یازدهم هجری است که همزمان با دوران حکومت شاه عباس اول ساخته شد. به نظر می‌رسد که در این مکان لوازم سوارکاری و اسب دوانی و یراق آلات اصطبل دولتی نگهداری می‌شد. در دوران سلطنت قاجارها این بنا دوباره احیا و به عنوان محل زندگی «مسعود میرزا ظل السلطان» برگزیده شد.

با روی کار آمدن خاندان پهلوی، از این بنا به عنوان اداره آمار و ثبت احوال شهر اصفهان استفاده می‌شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی، بازسازی شد و در نهایت در سال ۱۳۷۵ این عمارت به عنوان موزه هنرهای تزئینی اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفت.

گنجینه هنرهای تزئینی ایران با فضایی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع و حدود دو هزار متر فضای نمایشگاهی با در بر گرفتن هفت بخش دائمی صدها اثر نفیس هنری را برای بازدید عموم عرضه کرده‌است. حدود چهار هزار قطعه هنری و تاریخی در موزه هنرهای تزئینی اصفهان گردآوری شده است.

کد خبر 643917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.