کشف رشته‌ها و ورزشکاران مدال‌آور برای افزایش شانس افتخارآفرینی

برگزاری اردوها و مسابقات ملی در استان‌ها تا شناسایی رشته‌های شانس مدال به کمیته‌ ملی المپیک و ایجاد هم‌افزایی از طریق ارگان‌ها برای توجه به نقاط ضعف و قوت ملی‌پوشان، مسائل قابل‌توجهی است که در فاصله چندماه مانده تا بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو باید مورد بررسی قرار بگیرد و اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آستانه رقابت‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژوی چین، نشست تخصصی «ورزش، از اصفهان تا هانگژو» در خبرگزاری ایمنا، با عنوان «نقد و نظر» برگزار شد. در این نشست که با حضور رسول نظری عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوراسگان، داوود نصراصفهانی مدرس دانشگاه، الهام مشکل‌گشا عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد مبارکه و مینا مستحفظیان عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد برگزار شد، درباره مسائل ورزشی و رقابت‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳ بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه بخش پایانی و مشروح سخنان کارشناسان را درباره بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو در راستای برنامه‌ریزی‌های گوناگون برای کسب بهترین نتایج توسط کاروان کشورمان در رشته‌های مختلف می‌خوانید؛

برگزاری اردوهای ملی در استان برای افزایش شانس ملی‌پوش‌شدن ورزشکاران

داوود نصراصفهانی، مدرس دانشگاه درباره تأثیر برپایی اردوهای ملی در استان‌ها اظهار کرد: برگزاری اردوهای ملی رشته‌های مختلف در یک استان می‌تواند به شانس یک ورزشکار برای حضور در تیم ملی اضافه کند و به‌دنبال آن احتمال کسب مدال نیز بیشتر شود. باید برنامه‌ای طراحی شود تا برای رشته‌هایی که به‌طور قطع به مسابقات هانگژو اعزام خواهند شد و از ورزشکاران اصفهان که می‌توانند در تیم‌ملی هر رشته حضور داشته باشند، اردوهایی برگزار شود. شاید به طور مثال در رشته کشتی در اصفهان چنین انتظاری وجود نداشته باشد اما در رشته‌های کبدی، تکواندو و شمشیربازی می‌تواند این اتفاق بیفتد تا شانس ورزشکاران برای کسب مدال افزایش یابد.

وی با اشاره به مدت‌زمان باقی‌مانده تا آغاز بازی‌های آسیایی افزود: میزبانی مسابقات انتخابی در رشته‌های مختلف می‌تواند اهمیت داشته باشد چرا که یک ورزشکار در شهر خود با وجود آب‌وهوایی که به آن عادت دارد، بهتر با حریفان خود به رقابت خواهد پرداخت و سرانجام بهترین نتیجه را کسب خواهد کرد. حمایت‌های مالی در حیطه برنامه‌های کوتاه‌مدت مقطعی نیز شاید بتواند به استان برای حضور ورزشکاران در تیم ملی کمک کند. اینکه بگوییم فرصتی برای برنامه‌ریزی نداریم دور از ذهن است؛ با وجود اینکه نمی‌توانیم برنامه چهار ساله آماده کنیم، شرایط و توانایی ایجاد تعامل و برنامه کوتاه‌مدت سه‌ماهه وجود دارد. به‌طور قطع احتمال میزبانی مسابقات رشته‌های مختلف در یک استان نیز به شرایط روحی و روانی ورزشکاران کمک خواهد کرد.

کشف رشته‌ها و ورزشکاران مدال‌آور برای افزایش شانس افتخارآفرینی

مطرح‌کردن رشته‌های مدال‌آور برای توجه کمیته‌ملی المپیک

این مدرس دانشگاه همچنین با اشاره به استفاده از نفرات اول فدراسیون‌ها که از یک استان خاص هستند، خاطرنشان کرد: در بعضی از رشته‌ها می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که ورزشکاران اصفهانی با حضور در یک‌سری رقابت‌ها، به کمیته‌ملی المپیک نشان دهند که رشته‌های نوظهوری هم هستند که می‌توانند مدال‌آوری کنند. ضمن اینکه از ظرفیت رؤسای اصفهانی فدراسیون‌ها که به‌عنوان تاثیرگذاران ورزش استان به‌شمار می‌روند باید بهره برده شود و از داشته‌هایمان در زمان‌های باقی‌مانده بهترین استفاده را ببریم. به‌عنوان نمونه در رشته بازی‌های الکترونیک، استان اصفهان نفر اول و قهرمان جهان را در اختیار دارد و اگر اسپانسرهای بخش خصوصی در کنار چنین ورزشکاری قرار بگیرند، می‌شود از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد. ستاره‌هایی در سایر رشته‌ها هستند که خودشان نیز تمایل حضور در مسابقات معتبر بین‌المللی را دارند، به‌جای اینکه تمام تمرکزمان بر رشته‌های روتین و همیشگی باشد، می‌توانیم از استعداد آنان بهره‌مند شویم.

نصراصفهانی با تاکید بر اینکه دیگر بازی‌های آسیایی به تعویق نخواهد افتاد تا به‌دنبال فرصت‌های بیشتر باشیم، گفت: این نکته را هم باید متذکر شد که سال ۲۰۲۳ بیشتر از ۱۰۰ تورنمنت مختلف به‌میزبانی کشور چین در دست برنامه‌ریزی برای میزبانی است و این نشان می‌دهد چین به فهم لازم رسیده است که تا چه حد می‌تواند از تنوع آب‌وهوایی، استعدادها و ظرفیت‌های خود استفاده کند. این بازی‌ها در شرایطی به‌میزبانی چین برگزار خواهند شد که شاید مثل بازی‌های آسیایی شاهد تعویق آن تورنمنت‌ها نباشیم و باید آمادگی حضور در بازی‌ها را داشته باشیم. همچنین اقدامات کمیته ملی المپیک برای ساختار ایران در مسابقات پیش‌رو تا لباس کاروان در شاخصه‌های بازاریابی را نیز باید بررسی کنیم و با انجام جلسات مهم، مانند تورنمنت‌های قبلی لحظه‌آخری به‌دنبال تجهیز نباشیم.

اهمیت کشف رشته‌های مدال‌آور به‌سود یک استان

در ادامه الهام مشکل‌گشا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد مبارکه با اشاره به بورسیه ورزشکاران تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد بخشی از کمیته‌ای که باید تشکیل شود باید با کشف رشته‌های مدال‌آور مرتبط و بخش دیگر نیز مربوط به تسهیل فرآیندها باشد که انتظارات ما را برآورد کند. اگر بورسیه ورزشی از طرف باشگاه‌ها انجام شود شاهد برطرف‌شدن میزان زیادی از مشکلات خواهیم بود؛ اما اکنون مشکل اصلی در این است که نظریه‌ها فقط مطرح می‌شود و اینکه چقدر عملیاتی شود، برعهده مدیران است تا قانع شوند و استارت برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت شش تا هفت ماهه را بزنند. همین الان نیز خیلی دیر است.

کشف رشته‌ها و ورزشکاران مدال‌آور برای افزایش شانس افتخارآفرینی

اگر برای حل مسائل دو راه‌حل وجود دارد به راه‌حل سوم فکر کنید!

رسول نظری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد خوراسگان درباره توجه به ورزشکاران در زمان باقی‌مانده تا آغاز مسابقات آسیایی خاطرنشان کرد: طبق آخرین اطلاعاتی که مطالعه کردم زمان برگزاری بازی‌های آسیایی هانگژو از طرف شورای المپیک آسیایی قطعی شده است. علتی که چین را به میزبانی رویدادهای مختلف رسانده یک دیدگاه بلندمدت برای برگزاری یک المپیک دیگر است. جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید اگر دو راه‌حل برای یک‌مسئله وجود دارد، به راه‌حل سوم فکر کنید؛ اگر بخواهیم براساس وضعیت موجود شرایط را تعبیر کنیم به حقیقت نزدیک می‌شویم اما اینکه روی حال فعلی متوقف شویم اصلاً درست نیست و بالاخره روزی یک یا چند نفر این شرایط را با روش‌های گوناگون تغییر خواهند داد. البته فدراسیون‌های ورزشی ما نیز زیر بار این نمی‌روند که دست به ترکیب نفرات بزنند.

معرفی فرهنگ کشورها با افتخارآفرینی ورزشکاران در رویدادها

وی شرایط فعلی در ورزش قهرمانی را نه‌چندان جالب قلمداد کرد و افزود: بزرگ‌ترین خلأ ورزش اصفهان نیز در بخش قهرمانی است هرچند که در بخش همگانی هم نمی‌شود به آمار استناد کرد؛ البته ورزش جامعه‌محور که فرهنگ و نگرش ورزش‌کردن را در دل مردم زنده می‌کند، نوعی از ورزش همگانی است و باید در آحاد جامعه نهادینه شود. ورزش قهرمانی باید توسط حاکمیت درک شود اما هنوز چنین اتفاقی وجود ندارد و نمی‌داند یک ورزشکار از حیث به اهتزاز درآوردن پرچم و نواخته‌شدن سرود معادل یک مقام عالی در رویداد بین‌المللی افتخارآفرینی می‌کند و می‌تواند فرهنگ یک کشور را به سایر کشورها بشناساند. مانند قطر که پس از جام‌جهانی ۲۰۲۲ یک جهش چندین ساله داشت و حالا با چشم دیگری به این کشور نگاه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خوراسگان در ادامه با توجه به ضرورت تشکیل گفتمان نخبگانی گفت: نخستین مسئله‌ای که می‌توان به آن توجه کرد گفتمان نخبگانی است و باید در دستور متولیان ورزش قرار بگیرد تا از ادبیات روزمره ورزشی فاصله بگیریم و پیرامون مسائل حل‌نشده ورزش اصفهان و کشور گفت‌وگو کنیم. کاتالیزور تأثیرگذار بعدی نیز سطح هم‌افزایی است؛ باشگاه‌های بزرگ مانند سپاهان و ذوب‌آهن باید پیرو صحبت‌های مدیرکل اداره ورزش و جوانان اقدام کنند و این در شرایطی اتفاق می‌افتد که ادبیات مطرح‌شده براساس گفتمان نخبگانی به اجرا دربیاید. اگر همه‌چیز به‌صورت روزمره اتفاق بیفتد به‌دنبال آن نباید انتظار داشته باشیم باشگاه‌ها در مسیر مورد نیاز گام بردارند و تنها استراتژی برون‌رفت از این وضعیت، تعامل فراسازمانی است.

کشف رشته‌ها و ورزشکاران مدال‌آور برای افزایش شانس افتخارآفرینی

نظری همچنین ادامه داد: ادبیات نظام مدیریتی ما مبتنی‌بر ادبیات ایدئولوگ است و مدیران ایدئولوگ نیز حتی اگر به‌دنبال ظاهرسازی باشند، تحت تأثیر نگرش و باورهای مدیران بالادستی قرار می‌گیرند. به‌نظر می‌رسد تعامل فراسازمانی را باید از مدیران سیاسی انتظار داشته باشیم. زیرا نمی‌توان از اجرایی‌شدن طرح‌های پیشنهادشده توسط اداره‌کل ورزش و جوانان مطمئن بود و مدیران سیاسی باید افزایش تعداد ملی‌پوشان در یک رشته خاص را مورد بررسی قرار دهند. در رشته‌هایی که انتخاب افراد تا حدودی تحت تأثیر سلیقه سرمربیان است و با لابی‌گری موجه اتفاق می‌افتد، نیز می‌تواند مؤثر باشد.

ایجاد هم‌افزایی از طریق ارگان‌ها برای توجه به نقاط ضعف و قوت

مینا مستحفظیان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد نیز با اشاره به تأثیر مهم برگزاری مسابقات در اوایل سال آینده تصریح کرد: در بازه‌زمانی پیش‌رو اگر از دانش نخبگان استفاده کنیم می‌توانیم با رجوع به نقاط ضعف و قوت‌مان، بین قسمت‌های مختلف ازجمله فدراسیون‌ها، هیئت‌ها و باشگاه‌ها که درگیر این رقابت‌ها هستند هم‌افزایی ایجاد کنیم تا راه برای ورزشکارانی که در سطح شناخته شده‌اند و قرار است برای این بازی‌ها به اردوی تیم ملی اضافه شوند، تسهیل شود. مسابقاتی که می‌تواند از اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار شود و اصفهان میزبانی آن‌ها را برعهده بگیرد کمک بسزایی از لحاظ آمادگی به ورزشکاران اصفهانی می‌کند.

بانوان ورزشکار گوی سبقت را از مردان می‌رُبایند

رسول نظری در تکمیل صحبت‌های خود در رابطه با قانون‌مندی جدید برای کمیته‌های ملی المپیک گفت: IOC شوراهای المپیکی قاره‌ها را به برابری جنسیتی مکلف کرده است و این دستورالعمل از المپیک ۲۰۲۴ پاریس به‌بعد شدت بالایی خواهد گرفت تا در المپیک و سایر رویدادها به‌عنوان یک استراتژی و سیاست کلان عملیاتی شود. کمیته‌ملی المپیک ما نیز متناظر با شورای المپیک آسیا روی بحث برابری جنسیتی مانور می‌دهد و در بازی‌های آسیایی هانگژو برای اولین‌بار، فدراسیون‌ها به‌سمتی خواهند رفت که این دستورالعمل رعایت شود و پیش‌بینی من این است که بانوان اصفهانی بهتر و بیشتر از مردان در بازی‌های آسیایی افتخارآفرینی خواهند کرد که البته این مسئله براساس واقعیت موجود است و به‌نظر من برای اولین‌بار در تاریخ ورزش اصفهان، بانوان ملی‌پوش در بخش انفرادی گوی سبقت را از مردان بربایند و سهم افتخارآفرینیشان نسبت به مردان خیلی بیشتر باشد.

مشکلات بانوان ورزشکار ۱۰ برابر مردان است

مشکل‌گشا نیز با مطرح‌کردن گلایه‌های خود از مشکلات بانوان ورزشکار اظهار کرد: به‌حدی که زنان خیلی بیشتر از مردان با مشکلات عدیده‌ای در بخش‌های مختلف مواجه هستند، از طرفی قدرت جنگندگی و تلاش آن‌ها بیشتر است؛ از لحاظ کسب تجربه در میادین مختلف بانوان شرایط خوبی ندارند و باید برای حضور در مسابقات آسیایی دست به دامان باشگاه‌ها می‌شوند اما هیچ مجموعه و ارگانی از خصوصی تا دولتی، حمایتی از بانوان نمی‌کند. اصل کلام این است که اگر هر مشکلی برای مردان وجود دارد، باید آن را برای زنان در ۱۰ ضرب کرد و البته به‌دلیل استعداد بانوان اصفهانی در رشته‌های مختلف شاید بتوان امیدوار بود در بازی‌های پیش‌رو مدال‌های متعددی کسب کنند.

کشف رشته‌ها و ورزشکاران مدال‌آور برای افزایش شانس افتخارآفرینی

انتظار تکرار حضور نمایندگان قونیه در هانگژو

نصراصفهانی تاکید کرد: می‌توان انتظار داشت ورزشکارانی که در رویداد قبلی بودند از استان اصفهان در رویداد آینده هم باشند تا احتمال کسب مدال افزایش پیدا کند

وی گفت: با توجه به اینکه در بازی‌های آسیایی کشورهای اسلامی حدوداً ۳۲ نماینده شامل ورزشکار، مربی و سرپرست در رشته‌های مختلف داشتیم، به‌نوعی انتظار می‌رود همین ترکیب در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشند. اگر بتوان براساس مدال‌های کسب‌شده در قونیه و شرایط فعلی پیش‌بینی و سرمایه‌گذاری کرد، وضعیت خوبی می‌توان برای مردان و زنان ورزشکار اصفهانی متصور شد. بر همین اساس اگر بسترها فراهم شود احتمال کسب مدال و رکوردشکنی برای ورزشکاران اصفهانی امکان‌پذیر است که البته با اضافه‌شدن سایر رشته‌ها نیز می‌توان این آمار پیش‌بینی‌شده را افزایش بخشید که در راستای آن منتظر ظرفیت‌سازی برای ورزش نیز هستیم.

وضعیت فعلی ورزش روی نتایج بازی‌های آسیایی پیش‌رو تأثیری نخواهد گذاشت

نظری با انتقاد از شرایطی که اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان دارد، خاطرنشان کرد: وقتی لایه‌های مدیریتی اصلی‌ترین دستگاه ورزش یک استان یعنی اداره‌کل ورزش و جوانان را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم، تمرکز و درگیربودن به‌مدت سه‌ماه برای انتخاب معاون حوزه ورزش قهرمانی به‌عنوان مهم‌ترین بخش معاونت اداره‌کل ورزش و جوانان همه‌چیز را مشخص می‌کند و نمی‌توان انتظار داشت وضعیت بهتری در هیئت‌های ورزشی استان و شهرستان‌ها برقرار باشد. بنابراین به‌نظر می‌رسد اگر وضعیت موجود را مدنظر قرار دهیم نمی‌توانیم به آینده نیز خوش‌بین باشیم؛ ضمن اینکه من معتقدم وضعیت فعلی هیئت‌ها در بازی‌های آسیایی هانگژو اثر نخواهد داشت و در المپیک ۲۰۲۴ پاریس و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ اثرگذار خواهد بود.

نسل‌های گذشته عاملان موفقیت یا ناکامی در بازی‌های آسیایی هانگژو

وی در ادامه تاکید کرد: ورزشکارانی که قرار است در هانگژو افتخارآفرینی کنند در هیئت‌های وزشی هستند که مدیران و پایه آن به دو سه نسل قبل برمی‌گردد که پرورش پیدا کرده‌اند و ضریب موفقیت آنان به‌طور مستقیم برعهده فدراسیون مربوطه، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک است. افراد تأثیرگذار در ورزش استان می‌توانند تأثیرگذار باشند اما هیئت‌ها نفرات اصلی تعیین‌کننده نیستند. مانند نمونه اتفاقات فراسازمانی در اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان چهار سال آینده اثر خود را روی ورزش استان خواهد گذاشت و از همین‌رو بابت المپیک ۲۰۲۴ پاریس نگرانی به‌وجود می‌آید. شاید آن زمان مدیران نباشند اما تاریخ گواه می‌دهد که چند سال زودتر درخصوص مسیر وقت ورزش که می‌تواند اثرات منفی بگذارد صحبت کردیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد خوراسگان با اشاره به عوامل تأثیرگذار برای موفقیت یا ناکامی ورزشکاران تصریح کرد: استعداد ذاتی، سطح مهارت، توانایی جسمانی و روانی ورزشکار عاملان درونی برای افزایش ضریب موفقیت در ورزش‌های انفرادی و در ورزش‌های تیمی به کل تیم مربوط است اما آنچه تأثیرگذار است محیط‌های بیرونی و رقابتی است که رقیبان واگرا و هم‌گرا آن را تشکیل می‌دهند. به این معنا که برخی اتفاقات اجتماعی در آن دخیل هستند و اگر به آن بانوی وزنه‌بردار تیم‌ملی توجه می‌کردیم به طور قطع پناهنده یک کشور غربی نمی‌شد. رقیب هم‌گرا نیز آن‌هایی هستند که در یک مسیر حرکت می‌کنند اما در بازی قدرت به‌دنبال این هستند که سهم بیشتری از ورزش داشته باشند، چرا که یکی از امکانات کسب مدال پول است؛ محیط کلان نیز شرایط اقتصادی جامعه است که عامل بعدی به‌شمار می‌رود و نرخ‌تورم و وضعیت مالی بسیار، احتمال موفقیت را کاهش می‌دهد. هرچه تنش‌زدایی در حالت سیاست حاکمیت بیشتر پیش رود و نگاه مبتنی‌بر تعامل هم‌افزا در جامعه‌جهانی فزونی بخشد دستاورد تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. اگر نقش مدیران در ورزش‌ها به‌خصوص مدیران کلان وجود نداشته باشد افراد بیشتری به‌دنبال دور زدن قانون هستند.

کشف رشته‌ها و ورزشکاران مدال‌آور برای افزایش شانس افتخارآفرینی

همکاری و توجه مدیران به نشست‌های تخصصی در ماه‌های آینده

نصراصفهانی در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن اظهار امیدواری از حضور یافتن مدیران در نشست‌های این‌چنینی خاطرنشان کرد: امیدوارم ذی‌نفعان ورزش در نشست‌های تخصصی حضور پیدا کنند و حداقل به‌صورت آنلاین نظرات هیئت‌ها و اداره‌کل ورزش و جوانان بیان شود و باشگاه‌ها نیز در بخش‌های خصوصی به‌همراه ورزشکارانی که در دوره‌های قبلی بازی‌های آسیایی حضور داشته‌اند تجربیات خود را به ورزشکاران فعلی منتقل کنند تا ماحصل آن نقش تقویت‌کنندگی برای ورزش استان داشته باشد تا رشد مورد انتظار ورزشکاران را مشاهده کنیم و یک گفتمان نخبگانی هم میان افراد متخصص و اجرایی برگزار شود تا شرایط برای آینده نزدیک بهبود پیدا کند.

ورزشکاران فقط باید به فکر افتخارآفرینی باشند

همچنین مینا مستحفظیان نیز در یک جمع‌بندی نهایی گفت: برای ورزش باید آرزو کنیم و علاوه‌بر هیئت‌ها، اداره‌کل ورزش و جوانان است که باید از ورزشکاران حمایت کند و تمام این‌ها به معاون ورزش قهرمانی استان برمی‌گردد تا ورزشکار هر زمان به فدراسیون رشته خود و کمیته ملی المپیک معرفی شود و بتواند افتخارآفرینی کند نه اینکه نتواند عملکرد خودش را داشته باشد یا فکر پناهنده شدن را در سر بپروراند.

اهمیت هم‌افزایی بین بخشی و تعامل فراسازمانی برای عملیاتی‌شدن طرح‌ها

نظری در پایان نخستین نشست تخصصی مربوط به بازی‌های آسیایی هانگژو از انتظار عملیاتی‌شدن طرح‌های متخصصان توسط مدیران گفت و خاطرنشان کرد: تفکر و نگرش به‌وجود آوردنده وضعیت موجود در آینده به‌صورت مطلوب پیش نمی‌رود اما مطالبه‌گری به‌خصوص توسط رسانه‌ها باید به‌دور از هرگونه حب و بغض ورزش استان را رصد کند و هرچقدر پیگیری بهتر و هوشمندانه‌ای از ورزش استان داشته باشیم می‌توانیم نقد منصفانه‌ای انجام دهیم تا به پیشنهاد حکیمانه منجر شود. اگر راه‌های برون‌رفت از مشکلات را بیان می‌کنیم انتظار داریم مدیران این طرح‌ها را عملیاتی کنند و صرفاً روی کاغذ نیاید. مسائل مالی انباشته‌شده در باشگاه‌ها شرایط را برای بورسیه ورزشکاران می‌تواند اجرایی شود. معتقدم ظرفیت قهرمانان بانو در هانگژو در رشته‌های انفرادی بهتر خواهد بود و باید خلأ فعلی در کسب مدال را از این طریق پر کنیم؛ انتظار ادامه پیدا کردن مطالبه‌گری توسط رسانه شما را خواستاریم تا نهادینه‌شدن گفتمان نخبگانی، هم‌افزایی بین بخشی و تعامل فراسازمانی مورد بررسی قرار بگیرد و جنبه عملیاتی آن باید توسط رسانه‌ها در بین مدیران و ارگان‌ها به اجرا دربیاید.

کد خبر 643789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.