ورود ایران به عصر جدید داروسازی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، هفتم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هماهنگی مجلس و دولت برای کنترل بازار ارز» نوشت: نمایندگان مجلس و مسئولان اقتصادی دولت درباره بازار ارز جلسه غیرعلنی برگزار کردند.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور که با همراهی سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی برای ارائه راهکارهای دولت برای حل مسائل ارزی و شنیدن نظرات وکلای مردم در مجلس حضور یافته بود، در این جلسه اظهار کرد: دولت اجازه نمی‌دهد معیشت مردم دچار مشکل شود. اقدامات کلانی برای ایجاد منابع درآمدی جدید در دستور کار دولت است که تأثیر زیادی بر کنترل بازار ارز خواهد داشت.

مخبر با یادآوری بحران‌هایی همچون بحران کرونا و وضعیت نامطلوب فروش نفت که در هنگام تحویل گرفتن کار از دولت قبل وجود داشت و دولت سیزدهم توانست آنها را پشت سر بگذارد، گفت: بحران بعدی هم جنگ ترکیبی دشمن در ماه‌های گذشته بود و تمهیداتی اندیشیده شده که بحران‌های ارزی را هم پشت سر بگذاریم.

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این جلسه با توجه به اهمیت مسائل ارزی در کشور و نیاز به یک هماهنگی جدی و قوی بین دولت و مجلس برای سامان دادن این بازار برگزار شد، گفت: به جمع‌بندی خوبی رسیدیم و با هماهنگی شکل گرفته و اقدام‌های دولت بر این مشکل فائق خواهیم آمد.

سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز روز گذشته جزئیاتی از این جلسه غیرعلنی را تشریح کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به توضیحات محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی درباره چرایی اختلال ارزی گفت: در حوزه واردات و صادرات ارز و مسائل مالی مشکلی وجود ندارد، فروش نفت خام ایران بر اساس آمار از حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون بشکه در روز به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده و تراز تجاری کشور نیز رو به رشد است.

وی با بیان اینکه دولت معتقد است که دشمن به دنبال ایجاد تزلزل در بازار ارز است و این مشکلات بیشتر توسط عناصر خارج از کشور ایجاد می‌شود و به همین دلیل نرخ‌های ساختگی در بازار ارز وجود دارد، افزود: سیاست‌های ارزی شکست خورده در گذشته، تحریم، نرخ‌های غیرواقعی و ساختگی دشمن برای ایجاد تزلزل در بازار ارز از جمله مسائلی است که در شرایط فعلی بازار ارز اثرگذار بوده و بانک مرکزی در تلاش است ضمن اشراف لازم به بازار ارز، امور ارزی کشور را در سطح مطمئنی قرار دهد تا سبب کنترل آن شود.

سخنگوی هیئت رئیسه گفت: معتقدیم در جنگ ترکیبی تمام‌عیار، جنگ اقتصادی و متلاطم کردن بازار ارز از جمله اهداف دشمن است و در این جنگ ترکیبی مجلس در کنار دولت است. بر این اساس تصمیم گرفته شد کمیته مشترکی بین نمایندگان مجلس، دولت و دیگر دستگاه‌ها برای ایجاد هماهنگی در زمینه ارز و پایان دادن به تلاطم بازار آن تشکیل شود.

ورود ایران به عصر جدید داروسازی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توان تهاجمی ما را روز حادثه خواهید دید» نوشت: فرمانده نیروی هوافضای سپاه یک هشدار سخت و دقیق به دشمنان داد: «توان تهاجمی ما را روز حادثه خواهید دید.» این پیام البته مخاطب خاص دارد، زیرا سردار در همین سخنان نشان داد که قدرت ایران قرار نیست همه را بترساند: «برد موشک‌های ما به احترام اروپا ۱۶۰۰ است، پس احترام خود را حفظ کنند.»

اما آن مخاطب خاص که یک ماه پیش مانور مشترک با آمریکا برگزار کرد، چند روز دیگر نیز قرار است مانوری گسترده با شبیه‌سازی حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد. این مانور می‌تواند چند هدف داشته باشد، اول انتقال توجهات از خیابان‌های انباشته از معترضان صهیونیست‌ها به خارج، و دوم ادامه جنگ ترکیبی علیه ایران با محور بحران‌زایی اقتصادی و سیاسی.

اما خنثی‌سازی این مانور و این هیاهوها علاوه بر آنکه زودتر در سخنان فرمانده هوافضای سپاه داده شد: «هایپرسونیک ما را اگر باور هم نکردند، روز حادثه خواهند دید»، سال‌ها پیش نیز در هشدار رهبر معظم انقلاب نمود یافت: «اگر اسرائیل غلطی بکند، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم.» ما حادثه نمی‌آفرینیم، اما از حادثه نیز نمی‌ترسیم و برای آن آماده‌ایم.

تهدیدات مقامات درمانده رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران که گفته می‌شود با هدف فرافکنی از اختلافات داخلی و پیشگیری از تشدید گسل‌های داخلی این رژیم صورت می‌گیرد، هر از گاهی به سطح رسانه‌ها می‌آید و آن‌ها از تهدید نظامی جمهوری اسلامی ایران سخن به میان می‌آورند.

همین چهارشنبه گذشته بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باز هم به طناب پوسیده تهدید علیه ایران متوسل شد و به بهانه آنچه او «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی» نامید، ایران را به اقدام نظامی تهدید کرد.

دیروز، اما فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بی آنکه پاسخی به این سگ هار آمریکایی‌ها در منطقه بدهند، ارباب او را به طور غیرمستقیم خطاب قرار دادند و تأکید کردند با توسعه سلاح‌های استراتژیک بومی از جمله انواع موشک‌های بالستیک، کروز، پهپادهای تهاجمی و اکنون موشک مافوق صوت هایپرسونیک، نه تنها دنباله‌های منطقه‌ای او که ماشین جنگی آمریکا را در منطقه از کار انداخته و بی‌خاصیت کرده‌اند. آن‌ها از پایگاه‌های امریکایی در منطقه و همچنین ناوهای آن‌ها به عنوان «گوشت زیر دندان» توصیف کردند که هر وقت اراده کنند، در دسترس هستند.

فرماندهان سپاه با بیان اینکه قدرت بسیاری از تجهیزات دفاعی پیشرفته ایران روز حادثه مشخص خواهد شد، در عین حال تصریح کردند آغازگر هیچ جنگی نیستند، اما تهدید شوند، مهاجم پاسخی ویرانگر خواهد گرفت. اکنون رژیم صهیونیستی می‌ماند و اراده آهنین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زبان قدرت را تنها زبان قابل فهم توسط دشمنان بیان و تأکید کرد: جز با زبان قدرت نمی‌شود با مستکبران سخن گفت، چراکه دشمن قدرت منطق را نمی‌پذیرد، اما منطق قدرت را می‌پذیرد.

ورود ایران به عصر جدید داروسازی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ورود ایران به عصر جدید داروسازی» نوشت: صبح دیروز، کارآزمایی بالینی واکسن «کرناپسین»، جدیدترین واکسن کرونای ایرانی آغاز شد؛ واکسنی که شاید به‌ظاهر چیزی شبیه دیگر واکسن‌های خارجی و داخلی کووید ۱۹ باشد، اما باطنش از دستیابی محققان کشورمان به یکی از ۱۰ فناوری برتر جهان خبر می‌دهد که شنیدن داستانش، بسیار امیدبخش است.

شاید شما هم مانند ما، نام فناوری mRNA را برای اولین‌بار در زمان تولید واکسن‌های کرونای فایزر و مدرنا شنیده باشید که توانست برخلاف روش‌های معمول تولید واکسن (استفاده از ویروس ضعیف یا کشته شده، ویروس بی‌ضرر غیرمرتبط یا ناقل ویروسی و واکسن حاوی پروتئین‌های نوترکیب)، واکسن‌هایی با فناوری نوین تولید کند و طبق گزارش‌های معتبر علمی، تأثیرات چشمگیری در پیشگیری و مقابله با بیماری داشته باشد.

نکته مهم، تحولی است که این فناوری ایجاد کرده است؛ به گونه‌ای که در تولید واکسنی مانند مدرنا، به جای چندین ماه روند معمول ساخت و آزمایش واکسن، تنها ۴۰ روز پس از شناسایی ویروس ساخته و ۲۰ روز پس از آن هم، وارد فاز بالینی می‌شود. بررسی مقالات علمی درباره این فناوری هم حاوی این توضیح است که با استفاده از فناوری mRNA، مسیر تولید طبیعی آنتی‌بادی در بدن، کوتاه‌تر از حالت معمول می‌شود و این یعنی مقابله سریع‌تر و البته قوی‌تر در مقابل ویروس.

فناوری mRNA، اگرچه عمری ۱۲ ساله دارد، اما همچنان به‌روزترین فناوری ساخت دارو و واکسن در جهان است. تاکنون کشورها و شرکت‌های متعددی برای تولید محصولات جدید بر پایه mRNA تلاش کرده‌اند، اما آن‌طور که دکتر وحید خدامی مدیرعامل شرکت رناپ، تولیدکننده کرناپسین می‌گوید «هم‌اکنون برخی کشورها از جمله آلمان و آمریکا صاحبان اصلی این فناوری هستند که نمایندگی‌های خود را در برخی نقاط از جمله استرالیا، چین، کره جنوبی و آفریقا هم فعال کرده‌اند.»

اما ارزشمند بودن کار محققان ما این است که به گفته او، «برخلاف این کشورها، ما صفر تا صد فناوری mRNA را با توان بومی به دست آورده‌ایم و توسعه آن هم کاملاً در اختیار خودمان خواهد بود.»

با همان تصور اولیه درباره mRNA، ممکن است این تصور غلط را هم داشته باشیم که این فناوری صرفاً برای ساخت واکسن کرونا کاربرد دارد؛ در حالی که این گونه نیست و کرونا صرفاً باعث شد نام آن فراگیر شود.

مرور صحبت‌های خدامی در دیدار بهمن‌ماه کارآفرینان و دانش‌بنیان‌ها با رهبر انقلاب، حوزه‌های مختلف تأثیرگذاری این فناوری را نشان می‌دهد: توسعه مؤثرترین واکسن‌های پیشگیرانه برای عوامل عفونی شناخته شده و جدید، توسعه واکسن‌های درمانی سرطان، توسعه روش‌های متنوع ایمنی درمانی انواع سرطان و بیماری‌های خودایمنی و توسعه ژن درمانی انواع نقایص ژنتیکی.

اهمیت دستیابی کشورمان به این فناوری زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم این تیم دانش بنیان متشکل از ۱۰۰ جوان نخبه، برنامه‌های توسعه مهمی را در دستور کار دارد و به دنبال اجرایی کردن آن است: افزایش ظرفیت و کاهش هزینه تمام شده تولید محصولات با استفاده از روش‌های جدیدتر، توسعه دیگر واکسن‌های مورد نیاز کشور نظیر واکسن آنفلوآنزا، RSV، HIV، تب کریمه کنگو، مالاریا، توسعه واکسن درمانی سرطان، توسعه روش‌های جدید ایمنی درمانی سرطان و توسعه روش‌های نوین ژن درمانی که اولین محصول آن با هدف مداوای بیماران پروانه‌ای، سال آینده وارد کارآزمایی بالینی می‌شود.

ورود ایران به عصر جدید داروسازی

کد خبر 643673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.