جنگ اوکراین به کدام سو می‌رود؟

یک کارشناس روابط بین‌الملل با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان ملل و یک‌جانبه‌گرایی نهادهای بین‌المللی به نفع ناتو آمریکا و اوکراین گفت: با توجه به تهدیدهایی که از سوی دو طرف یعنی روسیه و کشورهای اروپایی و آمریکا صورت می‌گیرد، بحران اوکراین از حالت منطقه‌ای خارج و سلاح‌های مخربی در آن استفاده خواهد شد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اضافه شدن بازیگران جدید به درگیری و مناقشات اوکراین اظهار کرد: یک سال پس از بحران اوکراین و درگیری بین کی‌یف و مسکو، اکنون شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که احتمال بروز یک جنگ فراگیر جهانی وجود دارد.

وی تصویب قطعنامه علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل، سفر بایدن به کی‌یف، دخالت‌های برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان در بحران اوکراین و ارسال سلاح‌های پیشرفته به کی‌یف را نشان‌دهنده خارج شدن کنترل شرایط از دست و افزود: تهدید روسیه برای استفاده از موشک‌های قاره‌پیما نشان می‌دهد که بحران اوکراین جدی است و این امکان وجود دارد که کشورهای بیشتری درگیر جنگ شوند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به ارسال انواع سلاح‌های پیشرفته از سوی ناتو به اوکراین گفت: به این ترتیب طی هفته‌های آینده اتفاقات دراماتیکی بیشتری در حوزه جنگ روسیه و اوکراین رخ خواهد داد و پشت سر هم رخ دادن این اتفاقات ممکن است به بروز یک جنگ جهانی منجر شود، به ویژه آن که به‌تازگی پکن به طور غیرمستقیم حمایت خود را از روسیه در جنگ اوکراین اعلام کرده است.

وی شرایط آینده را به گونه‌ای پیش‌بینی کرد که امکان کنترل بحران اوکراین وجود ندارد و یادآور شد: ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که روسیه وارد یک جنگ مستقیم با آمریکا، کشورهای اروپایی و به طور مشخص ناتو شود، بنابراین اکنون جهان در حال دوقطبی شدن است و این دوقطبی شدن صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کند.

هانی‌زاده دخالت مستقیم ناتو و آمریکا در بحران اوکراین را باعث خارج شدن کنترل شرایط از دست همه قدرت‌ها و بازیگران جهانی دانست و گفت: هنگامی که جنگ از حالت منطقه‌ای به جهانی تبدیل شود، به طور قطع از سلاح‌های غیرسنتی نیز استفاده خواهد شد؛ بر این اساس جهان در هفته‌های آینده شاهد درگیری غیرقابل کنترل خواهد بود.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان ملل و یک‌جانبه‌گرایی نهادهای بین‌المللی به نفع ناتو، آمریکا و اوکراین ادامه داد: با توجه به تهدیدهایی که از سوی دو طرف یعنی روسیه و کشورهای اروپایی و آمریکا صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد که بحران اوکراین از حالت منطقه‌ای خارج و جهانی خواهد شد، همچنین این امکان وجود دارد که سلاح‌های مخربی در جنگ احتمالی آینده مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 643667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.