وظایف، مهارت ها و بازار کار طراحی سایت
طراح سایت کیست؟

تا چندین سال پیش، بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها تمایل چندانی به داشتن سایت نداشتند و آن را جدی نمی‌گرفتند، اما در حال حاضر سایت به یکی از راه‌های ارتباطی مهم تبدیل شده و نبود آن تعجب‌آور است، درنتیجه وجود افرادی که بتوانند سایت‌های استانداردی طراحی کنند تا مخاطب به آن جذب شود به‌شدت احساس شد.

این احساس نیاز موجب شد تا شغل طراحی سایت به‌وجود آید، به همین دلیل قصد داریم این شغل را از جنبه‌های مختلفی بررسی کنیم تا علاقه‌مندانی که قصد ورود به این حرفه را دارند بیشتر با آن آشنا شوند.

طراحی سایت چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است به این سؤال پاسخ دهیم که طراحی سایت چیست؟ طراحی سایت به ایجاد و راه‌اندازی یک وب‌سایت برای شرکت‌ها یا کسب‌وکارها با استفاده از زبان برنامه‌نویسی یا سیستم مدیریت محتوا گفته می‌شود. این پروسه از چهار مرحله تشکیل شده‌است:

  1. طراحی وایرفریم
  2. طراحی گرافیکی
  3. کدنویسی
  4. تست و راه اندازی سایت

توجه داشته باشید که انجام همهٔ مراحل گفته‌شده وظیفهٔ یک طراح سایت نیست.

طراح سایت کیست؟

اگر بخواهیم پاسخی ساده به این سؤال بدهیم، می‌توانیم بگوییم طراح سایت شخصی است که با استفاده از خلاقیت و مهارت‌های تخصصی که کسب کرده سایت‌های مختلف را طراحی می‌کند. هرچه میزان خلاقیت و مهارت طراح بیشتر باشد، سایت طراحی‌شده باکیفیت‌تر است. شغل طراحی سایت به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و پردرآمدترین مشاغل جهان به‌حساب می‌آید درصورتی‌که نمونه‌کارهای قوی داشته باشید.

وظایف طراح سایت چیست؟

پس از این‎‌که با کلیت شغل طراحی سایت آشنا شده‌اید، نوبت به آشنایی با وظایف شرکت‌ های طراحی سایت فرامی‌رسد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برگزاری جلسات مشاوره‌ برای درک درست خواسته‌های کارفرما و آشنایی بیشتر با کسب‌وکار او؛

  • ارائه طرح‌های پیشنهادی و مشخص‌کردن هزینهٔ اجرای پروژه باتوجه‌به امکانات و ویژگی‌های موردنیاز کارفرما؛

  • اعمال تغییرات روی طراحی‌های پیشنهادشده به کارفرما برای رسیدن به طرح نهایی؛

  • طراحی سایت ریسپانسیو و بهینه با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا یا طراحی سایت اختصاصی (برنامه‌نویسی)؛

  • آپلود فایل‌های ضروری روی‌ هاست و انجام پیکربندی اولیه؛

  • ارائه آموزش‌های لازم برای مدیریت سایت؛

  • پشتیبانی از سایت برای مدتی که از قبل با کارفرما توافق شده‌است.

توجه داشته باشید که مواردی نظیر تولید محتوا، به‌روزرسانی و آپلود محصولات و ... برعهدهٔ طراح سایت نیست و کارفرما نباید توقعات عجیبی از این فرد داشته باشد.

مهارت‌های موردنیاز شغل طراحی سایت

یک طراح حرفه‌ای سایت باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد تا به فردی حرفه‌ای درزمینهٔ کاری خود تبدیل شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تفکر خلاق

وظیفهٔ اصلی یک طراح، تبدیل ایده‌های کلامی به مفاهیم گرافیکی و تصاویر است. این شخص باید بسیار خلاق باشد تا طراحی ایده‌آل و جذابی انجام دهد. توجه داشته باشید احتمالاً در مسیر انجام پروژه، بارها مجبور به ایجاد تغییر در طرح اولیه خواهید شد تا به نتیجهٔ دلخواه برسید.

  • دانش برنامه‌نویسی

کسی که قصد دارد طراحی سایت اختصاصی انجام دهد باید با کدنویسی آشنا باشد. در ابتدای مسیر کافی است کمی درمورد CSS و HTML اطلاعات داشته باشید، اما به‌مرورزمان باید سطح دانش و آگاهی خود را افزایش دهید.

  • داشتن گوش شنوا

داشتن گوش شنوا یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های شغل طراحی سایت است. داشتن این مهارت به شما کمک می‌کند تا به‌خوبی نیاز مخاطب را درک کنید و مراحل پروژه را براساس نیاز او پیش ببرید.

  • آشنایی با الگوریتم‌های موتور جستجو

شما باید با استانداردهای مهمی که موتورهای جستجو به آن توجه می‌کنند آشنا باشید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا سایتی جذاب طراحی کنید که به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن، رتبه‌های بالا را کسب کند و ترافیک ورودی آن افزایش یابد.

آموزش‌هایی ضروری برای شغل طراحی سایت

اگر می‌خواهید در شغل طراحی سایت به فردی حرفه‌ای تبدیل شوید، باید آموزش‌های مختلفی ببینید تا در صورت بروز مشکل، به‌راحتی با استفاده از دانش خود آن را برطرف کنید.

  • یادگیری HTML

اولین آموزشی که باید ببینید درزمینهٔ HTML است. با استفاده از این زبان نشانه‌گذاری می‌توانید ساختار کلی و صفحات مختلف سایت را طراحی کنید. تگ‌های مختلفی در این زبان وجود دارد که باید با تمامی آن‌ها آشنا شوید و در بخش‌های مختلف از آن استفاده کنید.

  • یادگیری CSS

CSS زبانی است که با استفاده از آن می‌توانید ضعف‌های HTML را برطرف کرده تا سایتی زیبا و کاربرپسند طراحی کنید. با استفاده از این زبان می‌توانید فونت، رنگ، ابعاد و چیدمان سایت را تغییر دهید.

  • یادگیری جاوا اسکریپت

پس از تسلط به دو زبان گفته‌شده باید به سراغ جاوا اسکریپت بروید تا بتوانید سایتی پویا طراحی کنید، زیرا وب‌سایت‌های امروزی به‌دلیل تعاملی بودن، باید به‌صورت مداوم به‌روزرسانی شوند.

  • یادگیری PHP

زبان‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، مربوط به سمت کاربر بودند، اما اگر قصد دارید برنامه‌نویسی سمت سرور را انجام دهید، باید زبان PHP را فرابگیرید. با استفاده از این زبان می‌توانید منطق یک سایت را طراحی کنید.

بررسی بازار کار شغل طراحی سایت

ازآنجایی‌که در حال حاضر بسیاری از افراد برای انجام خرید خود به سایت‌های اینترنتی مراجعه می‌کنند، بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند وب‌سایت اختصاصی خود را داشته باشند، به همین دلیل می‌توان گفت شغل طراحی سایت یکی از مشاغل پرتقاضا به‌حساب می‌آید. برای فعالیت در این زمینه دو روش وجود دارد:

  1. فعالیت به‌عنوان فریلنسر؛

  2. استخدام‌شدن در شرکت های طراحی سایت.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هرچه مهارت شما در انجام پروژه بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی بهتری به شما پیشنهاد می‌شود. پس بهتر است همواره به فکر یادگیری و ارتقای مهارت‌های خود باشید.

درآمد شغل طراح سایت

درآمد این شغل چقدر است؟ سؤال پرتکراری که بسیاری از علاقه‌مندان به شغل طراحی سایت از متخصصان می‌پرسند. نمی‌توان عدد دقیقی را به‌عنوان درآمد یک طراح سایت مشخص کرد. میزان مبلغ دریافتی طراح سایت رابطه مستقیمی با میزان تخصص فرد و تعداد پروژه‌های دریافتی در طول یک ماه دارد. درآمد یک فرد تازه‌کار بین 4 تا شش میلیون است، اما یک فرد حرفه‌ای می‌تواند در ماه بیش از 30 میلیون درآمد داشته باشد.

جمع‌بندی

شغل طراحی سایت در حال حاضر به‌عنوان یکی از شغل‌های جذاب و پرطرف‌دار در بازار کار به‌حساب می‌آید. در این مقاله سعی کردیم به اصلی‌ترین سؤالات مخاطبان درمورد این شغل پاسخ دهیم تا درصورتی‌که علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه بودند، با چالش‌ها و موانع آن آشنا باشند.

کد خبر 643656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.