جنگ اوکراین یک‌سال بعد / احتمال ورود بازیگران جدید

یک کارشناس مسائل آمریکا، وضعیت جنگ اوکراین را به شدت رو به وخامت دانست و گفت: به نظر می‌رسد که هیچکدام از دو طرف آماده پذیرش شکست نیستند و اگر هیچ مصالحه‌ای را نپذیرند، جنگ بسیار طولانی و فرسایشی خواهد شد و ممکن است به اتفاقات وخیمی از جمله به‌کارگیری سلاح اتمی منجر شود.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره حمله موشکی روسیه به کی‌یف همزمان با ورود جو بایدن اظهار کرد: موضوع مهمی که نگرانی‌ها را افزایش داده این است که سرانجام جنگ اوکراین چه خواهد شد؟ اگر هر طرف این منازعه یعنی روسیه و از سوی دیگر آمریکا و متحدان آن بر موضع ادامه جنگ تا پیروزی باقی بمانند، شاید هیچ راه‌حلی به جز استفاده از سلاح اتمی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اظهارات مقامات روسی درباره استفاده از همه سلاح‌های خود از جمله تسلیحات اتمی برای پیروزی در جنگ افزود: در چنین فضایی توقف اجرای «پیمان استارت جدید» از سوی روسیه مشکل دیگری را ایجاد کرده و آن این است که در صورت متوقف شدن اجرای این پیمان از سوی پوتین، به احتمال زیاد اجرای متقابل آمریکا را در پی خواهد داشت، یعنی این کشور نیز تعهدات خود را متوقف خواهد کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره پیامدهای این شرایط گفت: در این صورت برای چند دهه از اوج دوران جنگ سرد به بعد، در جهان هیچ پیمانی وجود نخواهد داشت که بر استفاده از سلاح‌های استراتژیک نظارت و آن‌ها را کنترل کند؛ همه این اخبار حکایت از آن دارد که وضعیت به شدت رو به وخامت است.

وی با اشاره به گذشت یک سال از جنگ اوکراین خاطرنشان کرد: روس‌ها انتظار طولانی شدن این جنگ را نداشتند، شاید انتظار آنها این بود که اوکراین به سرعت سقوط کند و بتوانند با دولت مورد حمایت خود در اوکراین به توافق برسند.

ابوالفتح ادامه داد: از سوی دیگر آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که با وجود سلاح و پول قابل توجهی که به اوکراین تزریق می‌کنند، بتوانند روس‌ها را از سرزمین‌های تصرف‌شده بیرون کنند در حالی که یک‌سال گذشته و این اتفاق نیفتاده و هر روز نیز مناسبات روسیه و غرب در حال وخامت بیشتری است.

عاقبت نگران‌کننده جنگ اوکراین

وی عاقبت جنگ اوکراین را نگران‌کننده دانست و گفت: به نظر می‌رسد که هیچکدام از دو طرف آماده پذیرش شکست نیستند و اگر هیچ مصالحه‌ای را نپذیرند یا جنگ بسیار طولانی و فرسایشی خواهد شد یا ممکن است به اتفاقات وخیمی از جمله به‌کارگیری سلاح اتمی منجر شود.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره احتمال ورود بازیگران جدید مانند چین و کشورهای اروپایی به صحنه جنگ اوکراین یادآور شد: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که غربی‌ها به تدریج در عرصه تبلیغات تلاش می‌کنند که از مرحله منع کمک چین به روسیه عبور کنند و وارد این فاز شوند که چین در حال کمک به روسیه است.

وی با مقایسه این سیاست با ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تاکید کرد: کشورهای غربی درباره ایران نیز ابتدا جسته و گریخته در خبرها گمانه‌زنی و شایعاتی را درخصوص فروش پهپاد مطرح کردند اما مدتی بعد ایران را به طور رسمی متهم به فروش پهپاد کردند و حتی قطعاتی از این پهپادهای فروخته شده برای استفاده در جنگ اوکراین را نشان دادند و این همان مسیری است که درباره چینی‌ها نیز دنبال می‌شود.

ابوالفتح این اتهامات را باعث ایجاد دست‌اندازهای بیشتر در روابط غرب با چین معرفی کرد و گفت: روابط چین با روسیه در این شرایط تقویت خواهد شد و خطر جدی ایجاد خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان غربی هشدار می‌دهند که بایدن باید هوشیار باشد و اجازه اتحاد قدرت‌های اوراسیایی را ندهد زیرا این خطر وجود دارد که کشورهایی مانند چین، ایران، عربستان یا هند زیر فشاری که آمریکا برای قطع ارتباط با روسیه وارد می‌کند، با یکدیگر متحد شوند.

وی تشکیل بلوک جدید را خطری جدی برای هژمونی غرب در نظام بین‌الملل دانست و تصریح کرد: در نهایت پیش‌بینی‌ها به ادامه روند جنگ در اوکراین بستگی دارد.

کد خبر 643620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.