اعلام جرم علیه پلتفرم‌های غیرمجاز فروش اینترنتی دارو

رئیس سازمان غذاودارو با اشاره به فعالیت غیرمجاز بعضی پلتفرم‌های اینترنتی در حوزه فروش دارو، گفت: این سازمان برای پلتفرم‌های غیرمجاز فروش دارو در فضای مجازی اعلام جرم و تاکید کرده که این اقدام غیرقانونی است.

به گزارش ایمنا، سیدحیدر محمدی درباره فروش آنلاین دارو از سوی بعضی پلتفرم‌های اینترنتی، اظهار کرد: برای فروش آنلاین در حوزه مکمل و محصولات آرایشی و بهداشتی مشکلی نداریم. درحال‌حاضر ۵۰۰ داروخانه مجوز فروش آنلاین مکمل را دارند، اما در هیچ کجای دنیا، دارو به صورت آنلاین فروخته نمی‌شود. باید توجه کرد که مجوزی که ما برای فروش آنلاین به داروخانه می‌دهیم، با کاری که بعضی پلتفرم‌ها به صورت غیرقانونی در فروش آنلاین دارو انجام می‌دهند، متفاوت است.

وی با بیان اینکه وقتی به داروخانه‌ای مجوز فروش آنلاین مکمل داده شود، آن داروخانه به‌عنوان شخصیت حقوقی مشخص که پروانه و یک مؤسس مجاز که پزشک داروساز دارد، مورد خطاب است، افزود: بنابراین سازمان غذاودارو به داروخانه مجاز و به یک مؤسس مجاز، اجازه و مجوز فروش آنلاین مکمل یا محصولات آرایشی و بهداشتی یا طب سنتی مجاز را می‌دهد. در زمینه فروش آنلاین دارو قاعده‌ای وجود ندارد؛ ازآنجاکه فروش دارو نیاز به مشاوره دارویی و توضیحات دارد و با هر دارویی که برای بیمار ارسال می‌شود، امکانِ فرستادن داروساز نیست، در نتیجه در این زمینه ورود نمی‌کنیم، زیرا ممکن است خطا ایجاد شود.

رئیس سازمان غذاودارو ادامه داد: آموزش نحوه مصرف و نگهداری دارو متفاوت است، در نتیجه نمی‌توان آن را به صورت آنلاین به فروش رساند؛ در حوزه مکمل، نیازی به این خدمات نیست، زیرا مکمل را یک فرد سالم برای تقویت قوای بدنی‌اش مصرف می‌کند، اما دارو را بیمار مصرف می‌کند و اگر موارد مصرف را درست رعایت نکند، دارو به سم بدل می‌شود و به او آسیب می‌زند. بنابراین اعتقاد داریم که دارو باید زیر نظر داروساز به فروش برسد.

محمدی با بیان اینکه در زمینه ارسال داروهای بیماران خاص به منزلشان به صورت پایلوت طرحی را اجرا کرده‌ایم، گفت: یک بخش این طرح برای بیماران ام‌اس از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخش دیگر برای جانبازان و از سوی بیمه دی اجرا می‌شود که براساس آن، دارو زیر نظر داروساز بسته‌بندی و پلمب می‌شود و به منزلشان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: درباره بعضی پلتفرم‌هایی که اقدام به فروش آنلاین دارو می‌کنند، این پلتفرم‌ها مجوزی ندارند، بنابراین یک بستر غیرمجاز دارد داروی غیرمجازی را عرضه می‌کند. هیچ‌کس نمی‌داند آنچه به عنوان دارو از پلتفرم‌های اینترنتی خریداری می‌کند، مجاز است یا خیر، بنابراین یک بستر غیرمجاز، داروی غیرمجاز را از طریق داروخانه غیرمجاز و زیر نظر یک شخص غیرمجاز می‌فروشد.

رئیس سازمان غذاودارو با بیان اینکه وظیفه این سازمان نظارت بر مراکز مجاز فروش دارو است، گفت: نهادهای انتظامی و امنیتی در زمینه موارد غیرمجاز ورود و برخورد می‌کنند، البته برای پلتفرم‌های غیرمجاز فروش دارو در فضای مجازی اعلام جرم و اعلام کردیم که این اقدام غیرقانونی است و حتی یک‌بار محکوم و جریمه هم شدند که این اقدام، نه تنها بازدارنده نبوده بلکه به‌شدت آسیب‌رسان است.

محمدی تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم که داروی خود را از این مسیر تهیه نکنند، ممکن است داروی سالمی هم در این زنجیره فروخته شود، اما ریسک بوده و ممکن است غیرسالم باشد، زیرا نمی‌دانیم از کجا تأمین می‌کنند. به مردم توصیه می‌کنیم که دارو را از این مسیر تهیه نکنند. چندین بار هم به تعزیرات حکومتی، قوه قضائیه و دادستانی هم اعلام جرم کردیم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 643577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.