پرونده هسته‌ای در مسیر صدور قطعنامه / بحران در روابط ایران و آژانس

یک کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به قابل پیش‌بینی نبودن سفر مدیر کل آژانس به ایران گفت: در صورت انجام این سفر و حل مسائل آژانس،‌ شاید قطعنامه‌ای برضد ما صادر نمی‌شد اما اکنون احتمال بالای ۹۰ درصد وجود دارد که تا جلسه شورای حکام در پانزدهم اسفندماه،‌ قطعنامه صادر شود.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره احتمال صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان اظهار کرد: منظور وزیر امور خارجه از سوءاستفاده از آژانس بیشتر شخص مدیر کل آژانس است زیرا موضوع غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم مربوط به زمانی بود که سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرد که در شیر انتهایی سانتریفیوژ مقدار ناچیزی از اورانیوم غنی‌سازی شده ۸۴ درصد وجود داشته است که این اتفاق در گذشته نیز رخ داده بود.

وی ملاک آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را محصول نهایی دانست و افزود: پس از غنی‌سازی اورانیوم در دستگاه، مهم این است که سوخت تولید شده شامل چند درصد اورانیوم ۲۳۵ و چند درصد اورانیوم ۲۳۸ باشد، هر چقدر درصد سهم اورانیوم ۲۳۵ بالاتر باشد، غنی‌سازی بیشتری اتفاق افتاده است در غنی‌سازی ۶۰ درصدی نیز سهم اورانیوم ۲۳۵ به میزان ۶۰ درصد است زیرا از اورانیوم ۲۳۸ نمی‌توان انرژی تولید کرد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای خاطرنشان کرد: هنگامی که آژانس انرژی اتمی محصول نهایی را بررسی و میزان آن را ۶۰ درصد اعلام می‌کند، نمی‌تواند مواردی که ناخواسته در آن وجود داشته است را ملاک عمل قرار دهد، در حالی که رئیس سازمان انرژی اتمی کشور نیز به‌تازگی توضیح داده بود که این مسئله با حضور نمایندگان آژانس در ایران قابل رفع است.

وی سیاسی شدن آژانس را به معنای خارج شدن از چارچوب مسائل حقوقی و فنی اعلام کرد و گفت: این موضع‌گیری‌ها که به طور عمده از سوی مدیرکل آژانس یعنی شخص گروسی مطرح می‌شود، خارج از مسائل فنی است، بنابراین پرونده ایران اکنون در مسیر صادر شدن قطعنامه قرار دارد زیرا قرار بود گروسی به تهران سفر و سه مسئله آژانس را حل و فصل کند.

بهشتی‌پور با اشاره به قابل پیش‌بینی نبودن احتمال سفر مدیر کل آژانس به ایران ادامه داد: در صورتی که این سفر انجام و راهکاری برای پاسخ به پرسش‌های آژانس پیدا می‌شد، شاید قطعنامه‌ای بر ضد ما صادر نمی‌شد اما اکنون احتمال بالای ۹۰ درصد وجود دارد که تا جلسه شورای حکام در پانزدهم اسفندماه، قطعنامه صادر شود.

وی یادآور شد: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قطعنامه جدید مانند سه قطعنامه قبلی تنها از ایران می‌خواهد که به سوالات پاسخ دهد یا اینکه این بار پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌دهند که این اقدام شرایط را برای ما پیچیده‌تر و حادتر می‌کند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای اظهار امیدواری کرد با حضور گروسی در تهران در روزهای آینده این مسائل حل و فصل شود و گفت: هر برگی که به قطعنامه‌های صادر شده برضد ایران افزوده شود، در پرونده‌سازی هسته‌ای علیه ما و در مجامع بین‌المللی مورد استناد قرار می‌گیرد تا اثبات شود که ناقض برجام بوده‌ایم و آن‌ها را به سمت فعال کردن مکانیزم ماشه پیش ببرد.

وی مکانیزم ماشه را به معنای بازگشت به ترتیبات اجرایی شش قطعنامه تحت فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل تعریف کرد و افزود: اکنون نماینده آژانس در تهران است اما درباره حضور گروسی، مدیر کل آژانس ابهام وجود دارد، از سوی دیگر موضع‌گیری آمریکا در برابر احیای برجام به این دلیل بود که آنها پس از ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر منتظر بودند تا ببینند آیا تغییری در رفتار ایران ایجاد خواهد شد یا خیر که متوجه شدند به خواسته خود نمی‌رسند.

بهشتی‌پور بهانه غنی‌سازی ۸۴ درصدی را دستاویزی برای طرف مقابل دانست و گفت: موضوع تغییر آرایش سانتریفیوژها ی فرودو که دو ماه پیش مطرح شد نیز از همین بهانه‌هایی است که برای به تعویق انداختن مذاکرات مطرح می‌کنند تا فشار بیشتری روی ایران باشد و در شورای حکام نیز قطعنامه جدیدی برضد ما صادر شود.

وی تصریح کرد: از مسئولان انتظار می‌رود که در درجه اول اجازه ایجاد چنین بهانه‌هایی را ندهند و در درجه دوم وضعیت کنونی را مدیریت کنند تا مسائل ایجاد شده با آژانس حل شود زیرا بهانه‌های سوءاستفاده را از آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورها می‌گیرد، بنابراین امیدواریم گروسی به تهران بیاید و روی یک مدل همکاری به توافق برسند، همچون مدالیته‌ای که سال ۸۶ بین لاریجانی، دبیر وقت شورای امنیت با البرادعی به دست آمد که لازمه آن اراده مدیر کل آژانس است.

کد خبر 643575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    1 0
    خوب‌عالی😍😍😍👍👍👍