۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین کشور نابارور هستند/سهم ۳۰ درصدی مردها در ناباروری‌ها

رئیس گروه میانسالان و سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با اشاره به سهم ۳۰ درصدی مردها در ناباروری‌ها، گفت: براساس میانگین کشوری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین، نابارور هستند و شاخص‌های استان اصفهان نیز به‌طورمعمول نزدیک به شاخص‌های کشوری است.

ناهید مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هفته اول اسفندماه به‌عنوان «هفته ملی سلامت مردان» محسوب می‌شود و چهاردهم تا بیستم ژوئن هرسال به عنوان «هفته جهانی سلامت مردان» نام‌گذاری شده است. در سال جاری تصمیم بر این شد که دو هفته نام‌برده با یکدیگر ادغام شود و برخلاف سال‌های گذشته، روزشماری برای هفته جاری تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه محور هفته سلامت مردان سال جاری برابر با ناباروری مردان تعریف شده است، افزود: با توجه به وضعیت جمعیتی کشور، طرح جوانی جمعیت با جدیت در حال پیگیری است، به همین علت توجه به نقش سلامت مردان در جوانی جمعیت حائز اهمیت است.

رئیس گروه میانسالان و سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نقش مردها در باروری و پیشگیری از سقط جنین عمدی بسیار مهم است و حمایت‌های مرد منجربه کاهش سقط جنین‌های عمدی خواهد شد، تصریح کرد: سبک زندگی سالم و نقش آن در پیشگیری و درمان ناباروری مردها و نقش آنان در پیشگیری از سقط جنین، باید بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد.

۱۰ تا ۲۰ درصد ناباروری‌ها به علت مشکلات هم‌زمان زوجین است

وی ادامه داد: موضوع ناباروری هنگامی برای زوجین تعریف می‌شود که پس از یک سال تلاش برای فرزندآوری، بارداری حاصل نشده باشد؛ البته این میزان برای زن‌ها در رنج سنی ۳۰ تا ۳۵ سال برابر با شش ماه است. علل متفاوتی در ناباروری مردها و زنان تأثیرگذار است و طبق مطالعات انجام شده حدود ۳۰ درصد ناباروری‌ها به دلیل مشکلات مردانه است.

مرادی با تاکید بر اینکه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از ناباروری‌ها به علت وجود مشکل هم‌زمان در زوجین است، گفت: موارد متعددی ازجمله تولیدنشدن اسپرم و مطلوب نبودن کیفیت، تعداد یا حرکت اسپرم، ۳۰ درصد از علل ناباروری زوجین را به خود اختصاص می‌دهد و درصورتی‌که به این میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد مشکلات هم‌زمان زوجین افزوده شود، سهم مردها مقداری از ۳۰ درصد بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمار مشخصی از میزان ناباروری مردها در استان اصفهان وجود ندارد، اضافه کرد: براساس میانگین کشوری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین نابارور هستند و شاخص‌های استان اصفهان نیز به‌طورمعمول نزدیک به شاخص‌های کشوری است. ناباروری مردها علائم مشخصی ندارد، اما ریسک فاکتورهای مختلفی در این امر تأثیرگذار است.

کد خبر 643548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.