پاکستان و ازبکستان پیمان تجاری یک میلیارد دلاری امضا کردند

دولت‌های پاکستان و ازبکستان با هدف توسعه همکاری‌های فی مابین در بخش‌های اقتصادی، بازرگانی و بانکی از جمله مبادله کالا و خدمات قرارداد تجاری به ارزش یک میلیارد دلار امضا کردند.

به گزارش ایمنا، در جریان برگزاری هشتمین نشست کمیسیون بین دولتی پاکستان و ازبکستان در شهر تاشکند پیمان تجاری توسط سناتور محمد اسحاق‌دار، وزیر امور دارایی پاکستان و لازیر قدرت اوف، وزیر صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان به امضا رسید.

طرفین بر ظرفیت‌های متقابل برای همکاری‌ها در بخش‌های سرمایه‌گذاری و تجارت دوجانبه تاکید کردند. علاوه بر این، نشست کنونی کمیسیون بین دولتی اهمیت همکاری نزدیک‌تر دو کشور را به منظور ایجاد توسعه پایدار از طریق فناوری، نوآوری و مشارکت اقتصادی تشخیص داد.

وزارت دارایی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف هشتمین دور کمیسیون بین دولتی با ازبکستان افزایش تنوع اقتصادی، رشد پایدار، ایجاد انعطاف‌پذیری در زنجیره تأمین و محیط نظارتی قوی است، در این نشست دولت‌های پاکستان و ازبکستان با هدف توسعه همکاری‌های فی مابین در بخش‌های اقتصادی، بازرگانی و بانکی از جمله مبادله کالا و خدمات قرارداد تجاری به ارزش یک میلیارد دلار امضا کردند.

قرار است، نهمین نشست کمیسیون بین دولتی پاکستان و ازبکستان در سال آینده به میزبانی اسلام‌آباد برگزار شود. مهم‌ترین دستاورد نشست مقامات ارشد دو کشور در تاشکند امضای قرارداد تجاری یک میلیارد دلاری برای مبادله کالا و خدمات در راستای تسهیل روند تجارت میان پاکستان و ازبکستان اعلام شده است.

پیش‌تر وزیر دارایی پاکستان با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان دیدار و دو طرف آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای از جمله طرح ریلی "ترانز افغان" و گزینه‌های مختلف برای تأمین مالی این پروژه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پروژه راه‌آهن ترانس افغان ابتدا در دسامبر ۲۰۱۸ توسط ازبکستان با هدف گسترش شبکه ریلی افغانستان از مزار شریف به کابل و سپس به ولایت ننگرهار، جایی که خط آهن از مرز تورخم می‌گذرد و از طریق پیشاور وارد پاکستان می‌شود، پیشنهاد شد. پس از ورود به پاکستان، کالاها برای اتصال به سیستم ریلی پاکستان تخلیه می‌شوند و از آنجا در نهایت به بندرهای کراچی و گوادر پاکستان می‌روند.

تلاش پاکستان برای دسترسی سریع‌تر به کشورهای آسیای میانه که با عنوان طرح «خط آهن ترانس افغان» و مشارکت کشورهای افغانستان و ازبکستان رونمایی شد، به علت تداوم ناامنی‌ها در افغانستان و نداشتن ثبات سیاسی لازم می‌تواند چالش‌های مهمی مقابل این طرح قرار دهد.

در جریان سفر اسفندماه سال گذشته شوکت میرضیایف به پاکستان سران دو کشور ۹ توافق‌نامه همکاری از جمله قرارداد تجارت ترجیحی امضا کردند.

منبع: ایرنا

کد خبر 643474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.