۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۵
تیرهای معارض آبستن حوادث

طی سال‌های اخیر ساختمان‌هایی در سطح شهر گلپایگان در طرح تعریض عقب‌نشینی شده است، اما تیرهای برق در میانه مسیر جا مانده و مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت واحد شهر از جمله مسائلی است که امروزه مورد تاکید برنامه‌ریزان و مدیران شهر است، چراکه اختلاف میان دستگاه‌های متولی باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شود. نبود مدیریت واحد در شهرهای کشور طی سال‌های اخیر مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است که یک نمونه آن را این روزها می‌توان در گلپایگان دید؛ ساختمان‌هایی در سطح شهر گلپایگان در طرح آزادسازی و بازگشایی مسیرها عقب‌نشینی شده است، اما تیر برق در میانه مسیر جا مانده که موجب بروز مشکلاتی از قبیل تصادفات رانندگی، راه‌بندان و سد معبر شده است. بی‌توجهی سازمان‌های مسئول به برچیدن و جابه‌جایی تیرهای برق نشانه بی‌احترامی به مطالبات آنها است.

شهرداری یا اداره برق در دریافت حقوق خود از شهروندان کوچک‌ترین مماشات و ملاحظه‌ای نمی‌کنند، اما در انجام وظیفه قانونی اولیه خود مبنی بر جابه‌جایی تیرهای برق سرگردان در میانه، ابتدا و انتهای خیابان‌ها و کوچه‌ها تعلل می‌کنند. براساس گزارش‌ها ۱۹ تیر چراغ برق در سطح شهر گلپایگان همین وضعیت را دارد و لازم است دستگاه‌ها با تعامل با یکدیگر جهت رفع این مشکل اقدام کنند تا اگر اشکالات یا خلأهای قانونی وجود دارد، برطرف شود.

سال‌ها است که با معضل تیرهای برق مزاحم دست و پنجه نرم می‌کنیم

حمید فیاضی، یکی از شهروندان منطقه صفائیه می‌گوید: سال‌ها است که تیرهای برق مزاحم در این منطقه وجود دارد و شورای اسلامی شهر وعده جابه‌جایی آن‌ها را در نخستین بازدید از این منطقه به شهروندان داد اما هنوز تحقق نیافته است.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با اداره برق و شهرداری برای جابه‌جایی تیرهای برق مزاحم، می‌افزاید: تیرهای برق مزاحم معضلی برای خودروها و بروز تصادف است، از اداره برق و شهرداری خواستاریم در تعامل با یکدیگر این معضل را رفع کنند.

متصدیان مربوطه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند

مهدی نامداری یکی دیگر از شهروندان شهر گلپایگان می‌گوید: هرگاه برای رفع خطر تیرهای برق مزاحم به شهرداری یا اداره برق مراجعه می‌کنیم، متصدیان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و مسئله را به گردن یکدیگر می‌اندازند.

وی ادامه می‌دهد: تعدادی تیر برق در سطح شهر گلپایگان همین وضعیت را دارد و لازم است دستگاه‌ها با تعامل با یکدیگر جهت رفع این مشکل اقدام کنند تا اگر اشکالات یا خلأهای قانونی وجود دارد، برطرف شود.

در زمان تاریکی احتمال برخورد خودروها با تیرها وجود دارد

اصغر احمدی یکی دیگر از شهروندان گلپایگان می‌گوید: هنگام تاریکی احتمال برخورد ماشین با تیرها وجود دارد، یکی از مشکلاتی که در اثر تعریض خیابان انجام شده جا ماندن تیرهای چراغ برق در کوچه‌ها است که به یک معضل تبدیل شده است.

وی تاکید می‌کند: مسئولان مربوطه باید هرچه سریع‌تر این تیرهای برق مزاحم را ساماندهی کنند تا کمتر شاهد بروز تصادف و برخورد خودروها با آنان باشیم.

طبق ماده ۲ قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها جابه‌جایی تیرهای برق با اداره برق است

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به ماده ۲ قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها مسئولیت جابه‌جایی تیرهای برق با اداره برق است و شهرداری نیز هر جا نیاز باشد، همکاری و کمک می‌کند.

وی می‌افزاید: طبق قانون که با صراحت می‌گوید اداره برق باید کار جابه‌جایی را انجام دهد، اعلام آمادگی شده است که هر جا نیاز به کمک شهرداری باشد، همکاری خواهیم کرد.

شهردار گلپایگان خاطرنشان می‌کند: در گذشته در قانون جابه‌جایی ابهام وجود داشت؛ لذا بخشی از کار را شهرداری و بخش دیگری را اداره برق انجام می‌داد که با توجه به دستور رئیس‌جمهور در نهم مردادماه ۱۴۰۱ این قانون رفع ابهام و مشخص شده است کار جابه‌جایی تیرهای برق مربوط به اداره برق است، بنابراین هرکجا که نیاز باشد به اداره برق کمک خواهیم کرد.

شکرزاده تصریح می‌کند: فرآیند زمانی جابه‌جایی تیر برق در تخصص اداره برق است و از مدت زمان انجام آن اطلاعی نداریم، در گذشته نیز جابه‌جایی تیرهای برق را اداره برق انجام می‌داد و هزینه آن را شهرداری متقبل می‌کرد؛ به عنوان نمونه در عملیات آزادسازی مسیر ورودی شهر گلپایگان واقع در خیابان آیت‌الله محمودی، اداره برق کار جابه‌جایی تیرهای برق را انجام داد و شهرداری هزینه را پرداخت کرد.

جابه‌جایی تیرهای برق وظیفه اداره برق است

در همین پیوند سیدمحمدحسن علوی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان اظهار می‌کند: ۱۹ تیر برق در محلات مختلف شهر گلپایگان از جمله بلوار مادر کوچه ۹، ابتدای خیابان شهید آقاشاهی، ابتدای محله اسفنجه، محله صفائیه، کوچه ۱۶ آیت‌الله غفاری وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به دنبال جابه‌جایی تیرهای برق مزاحم سطح شهر در که وسط کوچه‌ها جا مانده است در پروژه تعریض هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان تصریح می‌کند: با وجود اینکه وظیفه‌ای برای جابه‌جایی نداشتیم نامه‌نگاری‌های زیادی با استانداری، فرمانداری و حتی ریاست جمهوری انجام دادیم، اما اثری نداشته است؛ تیرهای برق مزاحم معضلی برای بروز حوادث ترافیکی شده است که در این زمینه با اداره برق چندین جلسه برگزار و صورتجلسه تنظیم شده است، اما تاکنون موفقیتی حاصل نشده است.

علوی تاکید می‌کند: طبق تبصره ۲ ماده ۲ قانون درآمد پایدار و هزینه‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بر اساس مصوبه نهم مردادماه ۱۴۰۱ از سوی مجلس شورای اسلامی، جابه‌جایی تیرهای برق مزاحم بر عهده اداره برق است.

مدت زمان جابه‌جایی تیر برق‌های مزاحم دو ماه است

محسن کرمانی، مدیر اداره برق گلپایگان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قانون جدیدی برای جابه‌جایی تیرهای برق مزاحم تدوین و ابلاغ شده است و شهرداری گلپایگان ادعا دارد این کار وظیفه اداره برق است.

وی اضافه می‌کند: اداره برق زیر نظر شرکت توانیر است، از این شرکت استعلام گرفتیم و با توجه به ورود دادستان گلپایگان به موضوع جابه‌جایی تیرهای برق مزاحم در سطح شهر، جواب شرکت توانیر را با امضای مدیرعامل شرکت توزیع برق استان برای دادستان ارسال کردیم که مقرر شد دادستان مسئله را بررسی و سپس اعلام نظر کند.

مدیر اداره برق گلپایگان می‌گوید: ابتدای سال به صحن شورای اسلامی شهر رفتیم، صورتجلسه‌ای تنظیم کردیم و قرار شد کار به صورت مشارکتی انجام شود، اما مدیریت شهری موافقت نکرد.

کرمانی با بیان اینکه مدت زمان جابه‌جایی تیرهای برق مزاحم دو ماه است، تاکید می‌کند: هزینه جابه‌جایی هر تیر برق در صورتی که هنگام جابه‌جایی شکسته نشود، چهار میلیون تومان و در غیر این صورت بین هشت تا ۱۵ میلیون تومان هزینه نیاز دارد.

وی تصریح می‌کند: طبق مصوبه سال ۱۳۶۴ هیئت وزیران در نقاطی از شهر که تعریض انجام می‌شود جابه‌جایی تأسیسات آب، برق، گاز و تلفن بر عهده متولی طرح تعریض است، اما شرکت توانیر طبق قانون جدید اعلام کرده است در صورتی که جابه‌جایی تیرهای برق برای توسعه شهر نیاز باشد، اداره برق آن را انجام می‌دهد، در حالی که این نقاط به شهر الحاق نشده و تنها تعریض کوچه‌ها و خیابان‌ها انجام شده است.

کد خبر 643456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.