ضرغامی: کارت فعالیت صنایع‌دستی به همه فعالان این حوزه اعطا می‌شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برای هویت‌بخشی به افراد خانواده گسترده صنایع‌دستی «کارت فعالیت صنایع‌دستی» به همه هنرمندان و فعالان هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اعطا می‌شود.

به گزارش ایمنا، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، با تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی اظهار کرد: هیچ جامعه‌ای به گستردگی، پاکی و هنرمندی خانواده صنایع‌دستی نیست و هیچ مجموعه‌ای در اهمیت دادن به فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی و اسلامی مانند خانواده هنرهای سنتی و صنایع‌دستی نیست.

وی تاکید کرد: صنایع‌دستی برگرفته از زندگی مردم است. اگرچه آثار زیبا و فاخر است، اما باید دوباره به سبد خرید خانواده‌ها بازگردد و در زندگی مردم کاربردی شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به اقدامات دولت سیزدهم برای رونق صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور، به همه استانداران ابلاغ کردند که هر استان و شهری باید یک بازارچه صنایع‌دستی در ورودی شهر دایر کند. همچنین با همکاری صندوق کارآفرینی، به هر ایرانی در ازای ارائه کارت ملی و یک برگ چک، ٢٠ میلیون تومان تسهیلات خرید صنایع‌دستی اعطا می‌شود.

شهید مطهری استاد نقد مردانه بود

ضرغامی ضمن تسلیت درگذشت همسر شهید مطهری گفت: همسر شهید مطهری اعتقاد داشتند «شهید راه نقد» بهترین تعبیر برای آن شخصیت بزرگوار است.

وی به جلساتی که درباره شخصیت بزرگوار این شهید با حضور همسرشان در گذشته برگزار می‌شد اشاره کرد و با بیان اینکه خداوند همسر بزرگوار این شهید والامقام را رحمت کند، گفت: همسر شهید مطهری در جلسات متعددی که من درباره شخصیت آن بزرگوار صحبت می‌کردم، حاضر می‌شدند و بعد از جلسه می‌گفتند تعبیری که شما درباره شهید دارید و او را «شهید راه نقد» می‌دانید، از نظر من بهترین تعبیر برای آن شخصیت بزرگوار است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه منتقدان کوردل و خوارج‌صفت با همه وجود تلاش کردند نظرات شهید مطهری را حذف کنند، افزود: این افراد نتوانستند استدلال‌های این شهید بزرگوار را تاب بیاورند و تنها راه برای آن‌ها ترور وی بود.

ضرغامی با تاکید بر اینکه شهید مطهری استاد نقد مردانه بود، ادامه داد: باید توجه داشت که واژه «مردانه» در این تعبیر در جایگاه صفت است. چراکه وقتی این شهید بزرگوار می‌خواست کسی را نقد کند، در حق او نامردی نمی‌کرد. حقایق را آن‌طور که واقعیت داشت و شایسته بود، کاملا مطرح می‌کرد. خیلی وقت‌ها کسانی که صاحب اندیشه بودند، سوادشان کمتر از آن چیزی بود که شهید مطهری مطرح می‌کرد.

وی با بیان اینکه کسانی که نظراتشان توسط شهید مطهری نقد می‌شد، معتقد بودند که شهید در مقدمه نقد ما، اعتقاداتمان را آن‌طور که حقیقت دارد مطرح می‌کند، اظهار کرد: شهید مطهری پس از آنکه همه اعتقادات افراد را بیان می‌کرد، آرام‌آرام تمام شبهات واردشده را پاسخ می‌داد، مردانه و مستدل، نه با جوسازی، نه اهانت، نه بمباران کردن شخصی که باید نقد شود؛ استدلال او قوی بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه امروز نقد مردانه گمشده کشور است، افزود: اگر کسی حرفی می‌زند، تقطیع می‌کنند، بزرگ‌نمایی می‌کنند، دروغ می‌گویند. وقتی هم می‌گوییم حرف کامل را گوش دهید، اظهار می‌کنند که همین بخش تقطیع‌شده را کار داریم! شهید مطهری پرچم نقد مردانه را به دوش می‌کشید.

ضرغامی با تشکر از برگزارکنندگان هفتمین جشنواره صنایع‌دستی، از مدیرانی که شش دوره قبلی را پایه‌ریزی کرده‌اند به‌ویژه خانم پویا محمودیان، معاون سابق صنایع‌دستی، تشکر کرد و در ادامه، اظهار امیدواری کرد که این رویداد در دوره‌های بعدی، باشکوه‌تر و با حضور هنرمندان مختلف از سراسر جهان برگزار شود.

برگزیدگان بخش رقابتی جشنواره

از برگزیدگان بخش اصلی و رقابتی هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین هفت) با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی تجلیل شد.

بخش اصلی و رقابتی جشنواره، هفت برنده «سرو سیمین» و پنج برنده «لوح افتخار» داشت. به همه برگزیدگان لوح سپاس جشنواره نیز اهدا شد.

هیئت داوران هفتمین جشنواره سرو سیمین، متشکل از چهار داور ایرانی و سه داور خارجی، آثار را داوری و پنج ارزیاب خارجی نیز آثار را ارزیابی کردند و برگزیدگان در بخش «سرو سیمین» و «لوح افتخار» به شرح زیر اعلام شدند:

سرو سیمین جشنواره

محسن کاوه در رشته «معرق چوب» از استان تهران

محسن آقامیری در رشته «تذهیب» از استان تهران

مسعود شکیبایی در رشته «سرامیک» از استان تهران

بابک ساعی در رشته «قلم‌زنی» از استان تهران

بی سیما جعفر در رشته «بافت‌های نقره‌ای» از کشور عمان

امتیاز ابو آواد در رشته «سوزن‌دوزی» از کشور فلسطین

عبدالجبار خطری در رشته «قلم‌کاری دورویه» از کشور هندوستان

لوح افتخار جشنواره

امین همتی در رشته «جَوَک‌کاری» از استان فارس

ندا دلنواز در رشته «گلیم وِرنی» از استان اردبیل

محمود تمتاجی با همکاری ابوالفضل کاظمی در رشته «زری‌بافی» از استان اصفهان

آیت گودرزی در رشته «زره‌بافی» از استان لرستان

علیرضا رستمی اسانلو در رشته «سرامیک» از استان مازندران

منبع: ایرنا

کد خبر 643383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.