بهره‌برداری از مراکز عملیات شبکه و امنیت شهرداری اصفهان در سال آینده

مدیر شبکه و سخت‌افزار سازمان فاوای شهرداری اصفهان با اشاره به طراحی، ساخت و تأمین تجهیزات اتاق مرکز عملیات شبکه SOC و امنیت NOC شهرداری گفت: طراحی این مراکز در سال جاری انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسد.

محسن فارغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به نبود مرکز فعال عملیات شبکه و امنیت در سازمان فاوای شهرداری اصفهان و افزایش حملات سایبری طی سال‌های گذشته، طراحی، ساخت و پیاده‌سازی مراکز عملیات شبکه و امنیت شامل NOC وSOC در اولویت پروژه‌های این سازمان قرار گرفت.

وی افزود: طراحی مراکز عملیات شبکه و امنیت در سال جاری با همکاری مشاوران ذی‌ربط انجام شد و به تأیید حوزه‌های مرتبط در شهرداری اصفهان رسید و در حال حاضر عملیات عمرانی و دکوراسیون داخلی آن در حال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود، ابتدای سال آینده بهره‌برداری شود.

مدیر شبکه و سخت‌افزار سازمان فاوای شهرداری اصفهان با اشاره به اهداف مرکز عملیات امنیت یا SOC گفت: هدف اصلی از راه‌اندازی این مرکز، محافظت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته از اطلاعات و دارایی‌های این سازمان در برابر تهدیدها و حمله‌های امنیتی است؛ از دیگر اهداف این مرکز می‌توان به بررسی امنیت سایبری، واکنش نسبت به تهدیدات واقعی در حداقل زمان و مدیریت و هماهنگی نسبت به حملات سایبری با همکاری نهادهای امنیتی اشاره کرد، همچنین در این مرکز می‌توان تمام حملات و تهدیدات را بررسی و نقاط آسیب‌پذیر آن‌ها را شناسایی کرد.

وی با اشاره به مرکز عملیات شبکه یا NOC ادامه داد: این مرکز با هدف کنترل و نظارت بر مدیریت شبکه‌های رایانه‌ای و نظارت بر کارکرد صحیح زیرساخت ارتباطی ایجاد می‌شود و با نظارت بی‌وقفه بر فعالیت‌ها، مشکلات فنی ایجاد شده را به محض وقوع شناسایی کرده است و با عکس‌العمل سریع و به موقع، برطرف می‌کند؛ هدف از ایجاد آن حفظ عملکرد و در دسترس بودن شبکه به‌صورت بهینه و اطمینان از به‌روز بودن مداوم آن است.

فارغ تاکید کرد: بعضی از فعالیت‌های مرکز NOC شامل مواردی از جمله مدیریت سرورها، شبکه و دارایی‌ها، پاسخ به حوادث، پشتیبان‌گیری، ذخیره‌سازی و بازیابی فاجعه می‌شود.

وی با بیان اینکه این دو مرکز در کنار هم طراحی شده است، گفت: مرکز عملیات شبکه، توانایی مدیریت متمرکز حوادث امنیتی را ندارد، بلکه وظیفه آن نگهداری از شبکه و زیرساخت ساختمان است که در مقابل، مرکز عملیات امنیت، تمام حوادث امنیتی را کنترل می‌کند، بنابراین وجود این دو ابزار در کنار یکدیگر برای حفظ امنیت شبکه و اطلاعات و پایداری عملکرد تجهیزات و خدمات آن ضروری است.

کد خبر 643358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.