نهاد وکالت ارتباط مستقیمی با حقوق ملت دارد

رئیس کانون وکلای استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: نهاد وکالت یکی از نهادهای مدنی است که ارتباط مستقیمی با حقوق ملت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقی مبینی امروز _پنجشنبه چهارم اسفند_ در نشست با اصحاب رسانه، با بیان اینکه یکم تا هفتم اسفند هفته وکیل نامگذاری شده است، اظهار کرد: نهاد وکالت یکی از نهادهای مدنی است که ارتباط مستقیم با حقوق ملت دارد به نحوی که در اصل ۳۵ قانون اساسی قانون‌گذار گفته است، تمام آحاد مردم حق مراجعه به وکیل دارند و دادگاه‌ها باید اجازه دهند مردم از این حق استفاده کنند.

وی افزود: از کانون‌های وکلا و وکیل در زیرفصل حقوق ملت نام برده شده است با اینکه کار وکلا ارتباط مستقیم با قوه قضائیه دارد، اما در قانون اساسی در زیر فصل قوه قضائیه نیامده است، بلکه از آن به عنوان حقوق بنیادی و اساسی مردم نام برده شده است، بنابراین مردم و ارکان سه‌گانه حاکمیت حساسیت خاصی بر تکریم شأن و جایگاه وکیل، وظایف، اختیارات و محدودیت‌های وکیل دارند.

رئیس کانون وکلای استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: به همین دلیل اگر محدودیت‌های غیرقانونی در برابر نهاد وکالت اعمال شود در واقع حقوق اساسی مردم نادیده گرفته شده است و هرچه این شأن توسط مسئولان، مردم و وکلا تکریم شود در واقع حقوق ملت بیشتر شناسایی شده است.

وی ادامه داد: کانون‌های وکلا این هفته را فرصت مغتنمی می‌دانند برای اینکه با مردم گفت‌وگوهای مستقیم داشته باشند و مردم را بیشتر در جریان نهاد وکالت، برنامه‌های پیش‌رو، گزارش عملکرد، آفات، آسیب‌ها و آرمان‌های خود قرار دهند.

مبینی تصریح کرد: کانون وکلای دادگستری استان چهارمحال‌وبختیاری از سال ۱۳۹۱ مستقل و تأسیس شد که با حدود ۱۷۰ وکیل کار خود را آغاز کرد و اکنون مجموع وکلای عضو کانون ۲۷۰ نفر است؛ در حال حاضر حدود ۲۰ کارآموز در حال طی کردن دوره کارآموزی خود هستند که پس از قبولی در آزمون جمع وکلای استان به ۲۹۰ نفر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در آزمون کارآموزی وکالت نیز ۵۲ نفر حائز رتبه علمی شدند پرونده‌های این تعداد در حال تکمیل شدن است تا به زودی پروانه کارآموزی آنها صادر شود و دوره ۱۸ ماهه آنها از سال آینده آغاز خواهد شد.

رئیس کانون وکلای استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: کانون‌های وکلا وظیفه دارند بعد از اینکه متقاضی در آزمون وکالت قبول شد در ابتدا پروانه کارآموزی به آنها داده و بعد در یک دوره ۱۸ ماهه کار عملی، به پذیرفته‌شدگان آموزش دهند و سپس از آنها آزمون می‌گیرند، چنانچه کارآموزی که این دوره ۱۸ ماهه را طی کرده است، در آزمون قبول شود پروانه وکالت پایه یک به او داده می‌شود.

کد خبر 643325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.