اتوبوسرانی شاهین‌شهر در مسیر ساماندهی/تامین فضای پارکینگ در هسته مرکزی قم

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «اتوبوسرانی شاهین‌شهر در مسیر ساماندهی»، «رانندگان دریافت معاینه فنی خودرو را به روزهای پایانی سال موکول نکنند»، «کاهش قدرت نهادهای ناظر با حاکمیت سرمایه / دانش متخصصان در اجرای مبحث ۱۹ مورد توجه نیست»، «میز نوآوری شهری در اصفهان راه‌اندازی شده است»، «تامین فضای پارکینگ در هسته مرکزی شهر قم»، «تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری اصفهان و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد»، «متولیان اجرایی در طرح اصلاحیه ماده ۱۰۰ حمایت شوند / ضرورت توجه به معضل تراکم‌فروشی» «حفاظ ایمنی بزرگراه‌های شهر اصفهان استاندارد است» «شکل‌گیری شهر پایدار وابسته به اجرای قوانین و مقررات شهرسازی است» «افزایش ۱۸۲ درصدی بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری»، از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهروکلانشهر ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

اتوبوسرانی شاهین‌شهر در مسیر ساماندهی

شاهین‌شهر از شهرهای بزرگ اطراف اصفهان است که حجم بالایی از تردد روزانه را به کلان‌شهر اصفهان دارد؛ توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر به ویژه در بخش اتوبوسرانی طی سال‌های اخیر ضرورت پیدا کرده است.

با توجه به حجم بالای تردد روزانه میان شاهین‌شهر، اصفهان و سایر شهرهای همجوار، شهروندان شاهین‌شهر باید برای استفاده از اتوبوس‌های بین شهری به ترمینال حافظ بیایند. در این روزهای سرد زمستان انتظار برای آمدن اتوبوس در ایستگاه‌ها دشوار بوده و لازم است تعداد اتوبوس‌ها افزایش یابد تا مدت زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها کاهش پیدا کند؛ لازم است رانندگان نیز درهای اتوبوس را باز کنند تا مسافران قبل از حرکت از گزند سرما در امان باشند.

سعید ابریشمی‌راد، شهردار شاهین‌شهر در این خصوص گفت: با توجه به سرد بودن هوا به‌خصوص در زمان صبح مقرر شد تمام سرویس‌های سازمان مدیریت حمل‌ونقل عمومی جهت رفاه حال شهروندان، زمان توقف در ترمینال در اتوبوس‌ها را باز کنند تا مسافران از سرما در امان باشند.

وی ادامه داد: شهروندان به دلایلی از جمله ایمنی و امنیت بیشتر از اتوبوس استفاده می‌کنند و لازم است که خدمات‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

شهردار شاهین‌شهر با بیان اینکه دوره ششم مدیریت شهری توفیق این را داشت که نسبت به نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های فرسوده اقدام کند، خاطرنشان می‌کند: در سال جاری ۲۲ دستگاه اتوبوس جدید با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خریداری شده است که از این تعداد تاکنون ۱۰ دستگاه تحویل و به ناوگان حمل‌ونقل شهرداری اضافه شده است.

ابریشمی‌راد تاکید می‌کند: در حال حاضر ۱۸ دستگاه اتوبوس فعال در خط شاهین‌شهر به اصفهان شهروندان را جابه‌جا می‌کنند و مدت زمان توقف در این خط حداکثر ۱۰ دقیقه است.

کاهش قدرت نهادهای ناظر با حاکمیت سرمایه / دانش متخصصان در اجرای مبحث ۱۹ مورد توجه نیست

کاهش قدرت نهادهای ناظر با حاکمیت سرمایه / دانش متخصصان در اجرای مبحث ۱۹ مورد توجه نیست یکی از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

اجرای مبحث ۱۹ در ایران در بخش اجرایی با موانع جدی روبه‌رو بوده و شهرهای کشور از روند رو به توسعه بخش ساختمان‌سازی در دنیا عقب مانده است.

به دلیل الزام به خرید مصالح ساختمانی استاندارد، هزینه اولیه به کارفرمایان تحمیل می‌شود که عده‌ای به دلیل آگاه نبودن نسبت به فواید بلندمدت این مقررات در طول بهره‌برداری از سازه، از رعایت الزامات این قانون سرپیچی می‌کنند، از جمله مصالحی که به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان و بهینه‌سازی مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلوک سبک است.

براساس برآوردها تفاوت هزینه تمام‌شده پروژه‌های ساختمانی طبق الزامات مبحث ۱۹، نسبت به ساخت ساختمان با مصالح مغایر این الزامات، تنها پنج درصد است، در حالی که تبعیت از قوانین شهرسازی موجب کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی هزینه‌های ثانویه مصرف انرژی در طول بهره‌برداری از پروژه می‌شود و زمینه را برای حفظ منابع و توسعه پایدار شهر فراهم می‌کند.

آرمین بهرامیان، دکترای معماری منظر در این خصوص گفت: با تاکید بر پیاده‌سازی دستورالعمل‌ها، قدرت نهادهای ناظر مانند شهرداری و نظام مهندسی به دلیل حاکمیت سرمایه هر روز کمتر می‌شود، این نوع از حاکمیت سرمایه در کشورهایی با نظام سرمایه‌داری نیز دیده نمی‌شود. در کشور ما قدرت شهرداری و نظام مهندسی تضعیف شده است و سرمایه‌گذار یا کارفرما کار ساخت‌وساز را با کمترین هزینه و بیشترین سود پیش می‌برد.

وی افزود: می‌توان گفت که نحوه اجرایی شدن مبحث ۱۹ به‌طور عمده به شهرداری و نظام مهندسی مربوط می‌شود، آئین‌نامه ۲۸۰۰ نیز که در طراحی ساختمان‌ها مربوط به زلزله بوده و بسیار حیاتی است نیز به درستی رعایت نمی‌شود؛ نمونه آن متروپل آبادان است که تلفات جانی به دنبال داشت؛ لذا توجه به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان که در حد آینده‌نگری و کلیت مصرف انرژی با توجه به تغییرات اقلیمی است، مورد توجه نیست.

میز نوآوری شهری در اصفهان راه‌اندازی شده است

محسن معصومی، رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان گفت: میز نوآوری شهری در فاز نخست برای منطقه سه، معاونت خدمات شهری و شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: با توجه به مشغله‌های زیاد اجرایی مدیریت شهری و روند تکراری بعضی از برنامه‌های این حوزه، لزوم نوآوری و خلاقیت در برنامه‌های شهری احساس می‌شد؛ در این راستا اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان فعالیت خود را سال ۱۳۹۴ با هدف تحقق این مهم آغاز کرد.

رانندگان دریافت معاینه فنی خودرو را به روزهای پایانی سال موکول نکنند

سیدعلی عبداللهی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان گفت: به شهروندان توصیه می‌شود برای جلوگیری از اتلاف وقت در صفوف معاینه فنی، دریافت این خدمات را به روزهای پایانی سال موکول نکنند.

وی با اشاره به آغاز ماه اسفند و روزهای پایانی سال و افزایش سفرهای برون‌شهری شهروندان اظهار کرد: رانندگان همه‌ساله با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و سفرهای نوروزی، بیش از پیش نسبت به دریافت معاینه فنی خود اهتمام می‌ورزند.

تأمین فضای پارکینگ در هسته مرکزی شهر قم

علی رمضانی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری قم از اجرای پروژه تأمین پارکینگ خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح، ۳۷۱ واحد پارکینگ به ظرفیت پارکینگ‌های شهر به‌خصوص در هسته مرکزی اضافه شده است.

تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری اصفهان و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: تفاهم‌نامه‌ای به منظور رفع نیازهای حوزه شهری و توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان بین شهرداری اصفهان و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان منعقد شد.

حفاظ ایمنی بزرگراه‌های شهر اصفهان استاندارد است

حمید آقایی، مدیرکل امور اجرایی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: حفاظ ایمنی بزرگراه‌های شهر اصفهان (گاردریل‌ها) از نوع دوموجی استاندارد است که حین برخورد وسیله نقلیه کمترین صدمه را به خودروی حادثه‌دیده وارد می‌کند.

افزایش ۱۸۲ درصدی بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری

حامد اخگر، شهردار ورزنه گفت: بودجه شهرداری با افزایش ۱۸۲ درصدی، ۳۱ میلیارد تومان پیش‌بینی و برای بررسی و تصویب نهایی تحویل شورای اسلامی شهر شده است.

شکل‌گیری شهر پایدار وابسته به اجرای قوانین و مقررات شهرسازی است

ام‌البنین علی‌اصغری، یک کارشناس شهرسازی گفت: ضوابط و مقررات شهرسازی آن بخش از تصمیمات ساکنان شهر را که بازتاب فضایی و کالبدی دارد، کنترل و هدایت می‌کند و به طور قطع «توسعه پایدار» که هدف آن تحقق عدالت است، آرمان نهایی این نوع ضوابط و مقررات است.

متولیان اجرایی در طرح اصلاحیه ماده ۱۰۰ حمایت شوند / ضرورت توجه به معضل تراکم‌فروشی

کمیسیون ماده ۱۰۰ با وجود اینکه یک بازدارنده قانونی به منظور جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی در شهرها است، نواقصی دارد که دستیابی به این هدف را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ لذا فرآیندهای این کمیسیون نیازمند بازنگری و اصلاح است.

محمد نادری، عضو کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری لردگان در این خصوص گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ با هدف سامان دادن به وضعیت ساخت‌وسازهای غیرمجاز شکل گرفت تا اصول و قواعد شهرسازی رعایت شود؛ یکی از مشکلات شهر لردگان این است که مالکان فضای مربوط به پارکینگ‌ها در ساختمان‌ها را حذف و سپس نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کنند در حالی که لازم است فضای پارکینگ در بنا پیش‌بینی و ساخته شود، نه اینکه پس از ساخت بنا ملک بدون تغییر و تخریب باقی بماند و تنها جریمه دریافت شود که در بعضی موارد جریمه‌ها نیز وصول نمی‌شود.

وی افزود: اجرای اصلاحیه کمیسیون ماده ۱۰۰ به نفع شهر و شهروندان است، البته در اصلاحیه به تراکم‌فروشی اشاره نشده است و حذف آن باید در اصلاحیه آورده شود، زیرا تنها برای همین مورد جریمه‌های کلان اخذ می‌شود در حالی که اگر یک ساختمان بیشتر از پنج طبقه ساخته نشود نیازی به پرداخت جریمه تراکم‌فروشی نیست، به علاوه چنین بنایی در زمان وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله کمتر خسارت می‌بیند و احتمال فروریختن آن کم است.

کد خبر 643301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.