دستور ویژه رئیسی درباره اینترنت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، چهارم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار قرمز ایران به آمریکا» نوشت: سفر امیرعبداللهیان به عراق و دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور فرصتی شد تا آخرین مواضع اصولی جمهوری اسلامی پیرامون مذاکرات وین تشریح شود و زنگ هشدار درباره تحرکات جدید کشورهای طرف مذاکره با بهره‌گیری از ابزار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صدا درآید.

وزیر امور خارجه از آمادگی تهران برای به اجرا درآوردن پلان ۲ در صورت شکست مذاکرات رفع تحریم‌ها خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان این مهم را روز گذشته در جریان نشست خبری مشترک با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در بغداد اعلام کرد.

سفر امیرعبداللهیان به عراق و دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور فرصتی شد تا آخرین مواضع اصولی جمهوری اسلامی پیرامون مذاکرات وین تشریح شود و زنگ هشدار درباره تحرکات جدید کشورهای طرف مذاکره با بهره‌گیری از ابزار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صدا درآید.

وزیر امور خارجه در سخنان روز گذشته خود به ارسال پیام‌های متناقض از طرف امریکایی اشاره کرد و یادآور شد: «در مسیر دیپلماتیک، پیام‌های آمریکا به ایران مثبت و تأکید بر اهمیت جمع‌بندی توافق است اما در عرصه رسانه برخی مقامات این کشور سخنان متناقضی را بیان می‌کنند.»

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی خود با فؤاد حسین تأکید کرده است که «ایران اکنون آماده جمع‌بندی در چهارچوب گفته شده در مذاکرات قبلی و با رعایت خطوط قرمز خود است.» امیرعبداللهیان در نهایت هشدار داد: «چنانچه طرف امریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، ما نیز آماده عملیاتی کردن پلان ۲ و مسیر دیگری هستیم و همه گزینه‌ها برای ما در دسترس و روی میز قرار دارد.»

او همچنین از سفر هیأت آژانس به تهران در روزهای آینده خبر داد و افزود: «در چهارچوب جمع‌بندی مذاکرات مقامات آژانس در روزهای آینده به تهران سفر خواهند کرد.» او در عین حال ابراز امیدواری کرد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «با دیدگاه فنی و به دور از هیجانات سیاسی نسبت به حل و فصل این موضوع با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به جمع‌بندی و توافق برسند.»

مقام‌های ایران در حالی از آلترناتیوهای خود در صورت شکست مذاکرات رفع تحریم‌ها سخن به میان آورده‌اند که این امر واکنشی به رویکرد طرف‌های مقابل به شمار می‌آید که بعد از برگزاری چندین ماه مذاکره نه تنها کمترین گامی در این چهارچوب برنداشته‌اند که با طرح موضوعات ادعایی تازه می‌کوشند مسیر گفت‌وگوها را از روند پیشین منحرف کنند و توپ را به زمین ایران بیندازند.

اشاره وزیر امور خارجه به رفتارهای متناقض آمریکا به ابراز تمایل این کشور به مذاکره در مواضع اعلامی و در پیش گرفتن اقدامات تخریب‌گرانه در مسیر دیپلماسی بازمی‌گردد.

اوایل بهمن ماه گذشته بود که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر با پیامی از سوی ایالات متحده و کشورهای طرف برجام به تهران سفر کرد.

پیامی که این معنا را متبادر می‌کرد این کشورها به ضرورت تعیین‌تکلیف مذاکرات وقوف یافته‌اند در حالی که تهران از سفر فرستاده دوحه استقبال و آمادگی خود را برای ازسرگیری مذاکرات ذیل تحقق خواسته‌های اصولی خود اعلام کرد اما بار دیگر این غرب به رهبری ایالات متحده بود که در صحنه عملی رویکردی خلاف آنچه ادعا می‌کرد، در پیش گرفت.

دستور ویژه رئیسی درباره اینترنت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««استارت» دنیای پر از سلاح هسته‌ای» نوشت: جنگ اوکراین در حالی وارد دومین سال خود می‌شود که نه تنها روزنه امیدی برای پایان دادن به درگیری‌ها دیده نمی‌شود بلکه تنش‌ها بین غرب و روسیه بیش از هر زمان دیگری تشدید شده است که خطر وقوع درگیری‌ها را بالا برده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سه شنبه شب اعلام کرد که مسکو مشارکت خود را در پیمان کاهش تسلیحات راهبردی جدید موسوم به «استارت‌نو» تعلیق می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه در این باره گفت: «امروز مجبورم که اعلام کنم روسیه مشارکت در معاهده استارت‌نو را به حالت تعلیق درمی‌آورد. تکرار می‌کنم، از معاهده خارج نمی‌شویم بلکه تعلیق می‌کنیم.»

پوتین تأکید کرد: «پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوایل فوریه در بیانیه‌ای از روسیه خواست به «اجرای مفاد معاهده سلاح‌های تهاجمی راهبردی» بازگردد که از جمله آن می‌توان به پذیرش بازرسی از تأسیسات هسته‌ای و دفاعی ما اشاره کرد. حتی نمی‌دانستم اسم این درخواست را چه بگذارم؛ یک تئاتر پوچ و بی‌معنی.» رئیس‌جمهور روسیه همچنین یادآور شد که قبل از بازگشت به بحث استارت، این کشور باید درک کند که زرادخانه‌های هسته‌ای فرانسه و انگلیس را چگونه باید در نظر بگیرد.

پوتین پیش‌نویس قانون مربوط به تعلیق مشارکت در پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی را به دوماً فرستاد تا پس از بررسی و تأیید، آن را برای اجرایی شدن فوری به شورای فدراسیون روسیه بفرستد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که به عنوان مسئول تعلیق این پرونده منصوب شده است در سخنانی با بیان اینکه وضعیت توافقنامه کاهش تسلیحات تهاجمی استراتژیک کاملاً به طرف امریکایی بستگی دارد، خروج واشنگتن از این پیمان را بعید ندانست.

معاهده استارت‌نو که ادامه معاهدات کاهش تسلیحات راهبردی (استارت ۱ و استارت ۲) است در سال ۲۰۱۰ میان روسیه و آمریکا امضا شد.

این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی روسیه و آمریکا را به حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک و تعداد پرتابگرها و بمب‌افکن‌های سنگین اتمی را به ۸۰۰ عدد محدود می‌کند. این قرارداد ۱۰ ساله لازم‌الاجرا و در فوریه ۲۰۲۱ منقضی شد و طی توافقات انجام شده بین دو کشور، قرار شد تا پنج سال آینده هم این پیمان نظامی ادامه داشته باشد.

تعلیق استارت‌نو از سوی روسیه، در واکنش به جنگ‌افروزی‌های آمریکا در خاک اوکراین انجام شد. با وجود اینکه روس‌ها نسبت به کمک‌های تسلیحاتی غرب هشدار داده‌اند، اما آمریکا و اروپایی‌ها روز به روز دامنه کمک‌های خود را تشدید می‌کنند.

دستور ویژه رئیسی درباره اینترنت

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دستور ویژه رئیسی درباره اینترنت» نوشت: ساعت ۱۰:۰۱ صبح پنج‌شنبه ۲۷ بهمن ماه، نامه‌ای با امضای رئیس دفتر رئیس جمهور، خطاب به وزیر ارتباطات امضا و ارسال شده که حالا بعد از هفت روز رسانه‌ای شده است؛ نامه‌ای که هرچند طبقه‌بندی آن «عادی» است، اما می‌تواند برای وضعیت «غیرعادی» اقتصاد دیجیتال و هزاران فعال بخش خصوصی آسیب‌دیده از اختلالات اینترنت، بسیار حیاتی باشد.

نوزدهم دی‌ماه بود که پس از حدود ۱۱۰ روز از شروع اختلالات اینترنتی و فیلتر شدن دو شبکه اجتماعی پرمخاطب اینستاگرام و واتس‌اپ، «مجتبی توانگر» رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در نامه‌ای مفصل به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی، به خسارات سنگین اختلالات اینترنتی حاکم در کشور اشاره کرد و دو پیشنهاد مهم و کلیدی داد: «تشکیل صندوق جبران خسارت فیلترینگ در کشور» و «بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد.»

توانگر اقدام فوری و ضروری در این خصوص را از رئیس‌جمهور خواستار شده بود و حالا آن‌طور که خود او خبر داده، آن نامه توسط دفتر ریاست جمهوری پیگیری شده و آیت‌الله رئیسی هم نسبت به آن اعلام موضع کرده است.

طبق تصویر منتشرشده از نامه، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به وزیر ارتباطات نوشته است: «احتراما نامه نماینده محترم مردم تهران و گزارش این دفتر در خصوص «لزوم بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد» به استحضار رسید؛ حسب نظر رئیس جمهور محترم، مقتضی است موضوع توسط کارگروه اقتصاد دیجیتال بررسی، پیگیری و اعلام نتیجه شود».

همان طور که در نامه تفصیلی توانگر هم اشاره شده، اختلالات اینترنتی ماه‌های اخیر، صرفاً محدود به فیلتر شدن دو شبکه اجتماعی نبوده است و ابعاد گسترده‌تری دارد: - اختلال در تمام پروتکل‌های ارتباطی امن - اختلال در ابزارهای مدیریت فناوری اطلاعات - اختلال در نرم افزارهای مدیریت اپلیکیشن البته رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ هم برای رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مهم بوده و به همین دلیل تاکید کرده است: «با تداوم فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی و عدم حمایت مناسب از مهاجرت عمومی به سکوهای بومی، اکنون عملکرد بسیاری از کسب و کارها مختل شده، فرایندهای تبلیغات و بازاریابی شرکت‌ها با مشکل مواجه شده و بازوی اطلاع‌رسانی و ارتباطات شهروندان و کسب و کارهای کوچک (در فقدان نمونه مشابه داخلی مورد اقبال عمومی) فلج شده است و مجموع این‌ها خسارات زیادی را به کل زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال تحمیل کرده است.»

وضعیت چند ماه اخیر اینترنت در کشور، خسارات واضح و روشنی هم داشته است که به هیچ‌وجه قابل انکار نیست، مگر آن‌که تصمیم وزارت ارتباطات و کارگروه اقتصاد دیجیتال، چشم بستن روی گزارش‌های رسمی باشد که توسط نمایندگان رسمی بخش خصوصی همچون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اتاق بازرگانی همچنین رسانه‌های معتبر ارائه شده است: * ایجاد اختلال در فعالیت ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کسب‌وکار آنلاین (گزارش نظام صنفی رایانه‌ای) * بسته شدن مسیر کسب درآمد حدود ۹ میلیون هموطن با فیلتر شدن اینستاگرام (تجارت نیوز) * زیان ماهانه حدود ۹.۸ هزار میلیارد تومانی و در مجموع ۳۹.۲ هزار میلیارد تومانی طی مهر تا دی ۱۴۰۱ (دنیای اقتصاد) * ضرر و زیان ۵۰ درصدی برای ۷۰ درصد کسب‌وکارها (دنیای اقتصاد به استناد گزارش ایران تلنت) * به خطر افتادن امنیت شغلی ۵۰ درصد فعالان کسب‌وکارهای گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ و سئو (دیجیاتو – جامعه آمار ۸ هزار نفری)

دستور ویژه رئیسی درباره اینترنت

کد خبر 643072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.