افزایش تنوع فضای سبز و نشاط شهری با استفاده از گیاهان دارویی 

یک کارشناس شهرسازی گفت: استفاده از گیاهان دارویی در فضای سبز شهر موجب افزایش تنوع، حفظ گیاهان دارویی، جبران بخشی از هزینه‌ها، تامین اهداف آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری می‌شود و تاثیر بر سلامت جسمی و روانی شهروندان را به مرور زمان نشان می‌دهد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه فضاهای سبز ریه‌های تنفسی شهر است، اظهار کرد: این فضاها در شهرها علاوه بر عملکردهای زیبایی در تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، لطافت هوا، کاهش آلودگی صوتی، افزایش نفوذپذیری خاک در شهر و جذب گرد و غبار تأثیر مطلوب دارد.

وی افزود: منظور از فضای سبز شهر نوعی از سطوح کاربری زمین شهری با پوشش‌های گیاهی انسان‌ساخت است که واجد بازدهی اجتماعی و بازدهی اکولوژیک باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: کاشت گیاهان دارویی در فضای سبز امکان آشنایی و افزایش آگاهی‌های اجتماعی نسبت به این گیاهان را فراهم می‌کند، اختصاص فضای سبز محیط‌های آموزشی به کشت گیاهان دارویی زمینه را برای تحقیق درباره گیاهان مختلف دارویی فراهم می‌کند. اقاقیا، بیدمشک، زوفا، سنجد تلخ، ختمی، گل ساعتی، گل سرخ، گل‌گاوزبان و همیشه‌بهار از جمله گیاهان دارویی بوده که در احداث باغ‌های عمومی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

مؤمنی تصریح کرد: استفاده از گیاهان دارویی در فضای سبز شهر موجب افزایش تنوع، حفظ گیاهان دارویی، جبران بخشی از هزینه‌ها، تأمین اهداف آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری می‌شود و تأثیر بر سلامت جسمی و روانی شهروندان را به مرور زمان نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: کشور ایران با اقلیم‌های متفاوت دارای تنوع گیاهان دارویی است و وجود آنها در فضای سبز نشانه‌ای از توانایی اقلیمی و احوال فرهنگی منطقه است، اگرچه اهمیت گیاهان دارویی در بخش پزشکی و داروسازی بر همه آشکار است، اما استفاده از آن به عنوان فضای سبز در شهرها به‌تازگی مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است.

این کارشناس شهرسازی گفت: وارد کردن گیاهان دارویی در فهرست گیاهان مناسب برای فضای سبز سبب می‌شود این گیاهان گسترش قابل توجهی پیدا کنند. اختصاص فضاهای سبز محیط‌های آموزشی به کاشت گیاهان دارویی زمینه را برای تحقیق درباره جنبه‌های مختلف گیاهان دارویی ممکن و با کاشت این گیاهان در فضای سبز امکان افزایش آگاهی اجتماعی و آموزشی دانشجویان و حتی افراد عادی به صورت عمومی و رایگان فراهم می‌کند.

مؤمنی افزود: استفاده از راهبردهای توسعه پایدار شهر و رسیدن به این مقصد در عصر جدید، با رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهرها بسیار مهم است؛ آگاه نبودن نسبت به ظرفیت‌ها و استفاده نامناسب از امکانات، سبب بروز مشکلات زیست‌محیطی زیادی مانند تخریب محیط زیست پیرامونی شهرها، منابع طبیعی و بخش وسیعی از مرغوب‌ترین و مناسب‌ترین اراضی می‌شود.

کد خبر 643056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.