میز نوآوری شهری در اصفهان راه‌اندازی شده است

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان گفت: میز نوآوری شهری در فاز نخست برای منطقه سه، معاونت خدمات شهری و شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایمنا، محسن معصومی اظهار کرد: با توجه به مشغله‌های زیاد اجرایی مدیریت شهری و روند تکراری بعضی از برنامه‌های این حوزه، لزوم نوآوری و خلاقیت در برنامه‌های شهری احساس می‌شد؛ در این راستا اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان فعالیت خود را سال ۱۳۹۴ با هدف تحقق این مهم آغاز کرد.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی راه اندازی این اداره، مشاوره در حوزه خلاقیت و نوآوری است، افزود: در این راستا دو مأموریت «ارتقای خلاقیت و ایجاد نوآوری در مدیریت شهری و کارکنان» و «ایجاد و ارتقای خلاقیت در شهروندان» برای این حوزه تعریف شده است؛ این مأموریت‌ها در برنامه‌ها و راهبردهای سالانه با استفاده از مدل‌های نوآوری در جهان تحقق خواهد یافت.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه شهر خلاق صنایع دستی در این اداره گفت: اصفهان از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق صنایع دستی کشور معرفی شده است و جزو ۶۰ شهر خلاق جهان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دبیرخانه دو شهر خلاق اصفهان و بندرعباس ذیل کمیسیون صنایع دستی و هنرهای مردمی یونسکو قرار دارد، تصریح کرد: دبیرخانه شهر خلاق صنایع دستی در اداره خلاقیت درصدد برآمد تا اکوسیستم شهر خلاق صنایع دستی را تشکیل دهد و آن را و کارگردانی کند، در این راستا با بازیگران این حوزه از جمله اداره میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی و اتحادیه صنایع دستی جلسات مختلفی برگزار شده است.

معصومی خاطرنشان کرد: به دنبال برگزاری این جلسات راهبردها و برنامه‌هایی در اکوسیستم صنایع دستی تعریف شده و به مرحله اجرا رسیده است که در این راستا می‌توان به برگزاری هفته صنایع دستی اشاره کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس امسال در یک حرکت بی‌نظیر ۲۰ سازمان با محوریت دبیرخانه شهر خلاق صنایع دستی گرد هم آمدند و ۱۷ رویداد را در یک هفته برگزار کردند؛ هفته صنایع دستی توسط حلقه‌های میانی و جبهه‌های مردمی برگزار شد، به‌طوری که در روز ۳۰۰ هنرمند در سطح شهر، کار هنری انجام می‌دادند.

توجه به برندینگ «اصفهان شهر خلاق صنایع دستی» با رویکرد ملی و جهانی

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان گفت: برنامه دیگر این حوزه کار کردن روی «برندینگ اصفهان شهر خلاق صنایع دستی» با رویکرد ملی و جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه در دبیرخانه شهر خلاق به شهروندان و هنرمندان صنایع دستی خدمت می‌کنیم، افزود: در ارتباط با هنرمندان نیز با معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی جلساتی برگزار و دغدغه‌های آنها نیز مطرح شد.

معصومی با بیان اینکه اداره خلاقیت در جهت رسالت خود با استفاده از مدل‌های استاندارد جهانی، سه مدل ایده مسابقات، مدل نوآوری شبکه‌ای و مدل مفهومی قیف توسعه را در دستور کار قرار داده است، خاطرنشان کرد: سامانه «نظام پیشنهادات» نیز فعال است که در این راستا شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت idea.isfahan.ir پیشنهادهای خود را در زمینه شهری مطرح کنند، به طور حتم پیشنهادهای آن‌ها بررسی و در کمیته تخصصی داوری می‌شود و در نهایت هر کدام قابل اجرا باشد، به مسئولان مربوطه ارجاع خواهد شد.

وی با اشاره به سه برابر شدن تعداد پیشنهادها نسبت به سال گذشته اظهار کرد: کارمندان شهرداری نیز می‌توانند در سامانه «نظام پیشنهادات» به آدرس knowledge.isfahan.ir ایده‌های خود را ثبت کنند.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان اظهار کرد: با استفاده از سه مدل ایده‌کاپ، مسابقات و ایده بذر مسائل و چالش‌های شهری را جمع‌آوری و با شهروندان مطرح می‌کنیم، سپس ایده‌های شهروندان وارد کمیته‌های تخصصی شده و پس از بررسی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه روح اصلی اداره خلاقیت به عنوان مشاور و بازوی فکری مدیریت شهری حل مسئله است، گفت: سازمان‌های شهرداری و معاونت‌ها مسائل و چالش‌های خود را مطرح می‌کنند و ما با استفاده از مدل‌های استاندارد نوآوری و ابزارهای ایده‌کاپ و مسابقات با جامعه نخبگان و شهروندان و کارمندان تخصصی مطرح و با تکنیک‌هایی اقدام به حل مسئله می‌کند.

برگزاری ایده بذر در اصفهان

معصومی با بیان اینکه دبیرخانه مسابقات بین‌المللی شهرسازی و معماری در اداره خلاقیت مستقر است، گفت: مسابقه طراحی ورودی باغ گل‌ها سال گذشته توسط این اداره برگزار و امسال نیز برگزیدگان آن طی یک اختتامیه اعلام شدند. همچنین مسابقه طراحی المان ورودی پارک صفه نیز در حال برگزاری است و فراخوان مسابقه شهرسازی و معماری دیگر با عنوان طراحی پل عابر پیاده آبشار نیز اعلام شده که شهروندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت rct.idfahan.ir مراجعه و در این مسابقات شرکت کنند.

وی با اشاره به برگزاری چهار ایده‌کاپ در سال جاری افزود: ایده‌کاپ طراحی المان‌های شهری با استفاده از صنایع دستی ترکیبی امسال برگزار و داوری شد و در مرحله برگزاری اختتامیه و اعلام نتایج است؛ فراخوان دو ایده‌کاپ منطقه سبز اصفهان و توسعه گردشگری (برای عموم شهروندان و دانش‌آموزان) نیز اعلام شده است که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت rct.isfahan.ir مراجعه کنند، البته ایده‌کاپ ساماندهی خیابان طالقانی نیز برنامه‌ریزی شده است و به‌زودی فراخوان آن اعلام می‌شود.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری ایده‌کاپ چهارباغ زندگی و اعلام نتایج آن تصریح کرد: در ایده‌کاپ چهارباغ زندگی نیز ۳۰۰ ایده مطرح و برای بررسی وارد کمیته تخصصی شد، سپس ایده‌های برتر برای مدیریت و اجرا به میز فرهنگ شهرداری اصفهان ارجاع شد.

وی با اشاره به برگزاری ایده بذر گفت: این رویداد با هدف حل مسائل سازمانی در هر معاونت، منطقه و سازمان به صورت جداگانه برگزار می‌شود و تاکنون ایده بذر منطقه یک شهرداری برگزار شده و ایده بذرهای سازمان‌های مترو، آتش‌نشانی و عمران نیز در حال برگزاری است.

معصومی با تاکید بر شناسایی مسائل شهری و حل خلاقانه آن با بهره‌مندی از نظر و اندیشه گروه‌های خلاق، مشارکت حداکثری جامعه نخبگان و متخصصان شهری گفت: اداره خلاقیت شهرداری اصفهان با راه‌اندازی میز نوآوری زمینه و فرصت را برای ابتکار و قدرت ریسک‌پذیری در اجرای پروژه‌های شهری با بهره‌مندی از ایده‌های عموم شهروندان فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: میز نوآوری شهری، میزی است که در آن افراد در فضای کارخانه کسب‌وکار اونیکس مستقر می‌شوند و پس از آموزش‌های لازم و منتورینگ و مشاوره، اطلاعات و داده‌های هر کدام از زیرمجموعه‌های شهرداری اصفهان را به صورت اسنادی، کتابخانه‌ای و میدانی جمع‌آوری می‌کنند و پس از آن با تحلیل و گردآوری مسائل شهری، جهت تبدیل مسئله به ایده، چند رویداد مسئله‌محور یا ایده‌کاپ را حول مسائل استخراج شده برگزار می‌کنند و با اعتبارسنجی و داوری، ایده‌ها توسط متخصص پرورش می‌یابد و خروجی میز نوآوری شهری در هر دوره تشکیل تیم حل مسئله به صورت استارتاپ یا در قالب کسب‌وکار ایده‌های مسئله‌محور ارائه می‌شود.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان تصریح کرد: میز نوآوری شهری در فاز نخست برای منطقه سه، معاونت خدمات شهری و شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان راه‌اندازی شده است.

کد خبر 643011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.