شهرهایی با بیشترین احتمال ناپدید شدن تا سال ۲۰۳۰

ارتفاع کم، نزدیکی به سواحل دریایی و آسیب‌پذیری در برابر سیل از مهم‌ترین عللی است که می‌تواند به ناپدید شدن بعضی از شهرهای دنیا نظیر میامی، بانکوک، آمستردام، بصره و کلکته تا سال ۲۰۳۰ منجر شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییرات اقلیمی که هر روز شدت می‌یابد به وقوع رویدادهای به‌ظاهر طبیعی نظیر سیل و خشکسالی در بسیاری از شهرهای دنیا منجر شده است، با این حال به نظر می‌رسد که سیل بیش از سایر وقایع ناشی از این بحران زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است. در واقع، بالا رفتن سطح دمای زمین آب شدن کوه‌های یخی و تغییر الگوهای آب‌وهوایی را به دنبال دارد و همین امر مشکلات بسیاری را پیش روی انسان‌ها قرار داده است.

با وجود این‌که مدیران در سراسر دنیا، به‌ویژه در شهرهایی با بیشترین آسیب‌پذیری در مقابل تغییرات اقلیمی، تاکنون رویکردهای بسیاری را برای مبارزه با این بحران پیاده کرده‌اند، اما هر روزه بر لطمه‌های ناشی از گرم شدن زمین بر زندگی انسان‌ها و محیط زیست بیش از پیش احساس می‌شود تا حدی که حتی بعضی از شهرهای جهان در معرض ناپدید شدن در آب قرار گرفته است. در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان با بیشترین احتمال ناپدید شدن تا سال ۲۰۳۰ پرداخته می‌شود که موقعیت جغرافیایی آن‌ها مهم‌ترین نقش را در احتمال وقوع این رویداد ایفا خواهد کرد.

میامی، ایالات متحده آمریکا

سطح بالای آب دریا در میامی آن را به یکی از آسیب‌پذیرترین نقاط دنیا از این حیث تبدیل کرده است و همواره وقوع سیل و کمبود دسترسی به آب آشامیدنی را برای مردم رقم زده است، ضمن این‌که لطمه‌های جبران‌ناپذیری را به زیرساخت‌های شهری وارد کرده است. مدیران میامی نه‌تنها باید اقدامات کارآمدی برای کاهش اثرات جزایر گرمایی و وقوع سیل در شهر انجام دهند، بلکه افزایش استحکام زیرساخت‌های شهری، به‌ویژه در بخش‌هایی که روی سطح آب قرار دارد، نیز باید در اولویت امور آن‌ها قرار بگیرد.

شهرهایی با بیشترین احتمال ناپدید شدن تا سال ۲۰۳۰

بسیاری از متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که شهر پرشور و زیبای میامی به‌واسطه نزدیکی به سواحل دریا و بالا رفتن سطح آب دریاها به‌زودی مشکلاتی به‌مراتب بیشتر از گذشته را تجربه خواهد کرد و حتی ممکن است به طور کامل زیر آب ناپدید شود.

بانکوک، تایلند

پایین بودن ارتفاع بانکوک، به عنوان یکی از زیباترین و توریست‌پذیرترین شهرهای دنیا، آن‌ها را در معرض غرق شدن در زیر آب دریا قرار داده است. در واقع، بسیاری از متخصصان استدلال کرده‌اند که سرعت غرق شدن بانکوک در آب بسیار بالاتر از سایر شهرهای دنیا با همین میزان آسیب‌پذیری است، چراکه اکنون نیز سالانه بین دو تا سه سانتیمتر از آن به زیر آب نشست می‌کند. نتیجه بسیاری از تحقیقات نیز حاکی از آن است که پایتخت تایلند آسیب‌پذیرترین شهر دنیا در مقابل اثرات جزایر گرمایی به‌شمار می‌رود که به واسطه همین ویژگی، امکان غرق شدن آن در دریا بسیار بیشتر از سایر شهرهای دنیا است.

احداث بانکوک بر فراز خاک رس بیشترین نقش را در آسیب‌پذیری آن در مقابل تغییرات اقلیمی، به‌ویژه وقوع سیل، ایفا کرده است و احتمال تحقق پیش‌بینی غرق شدن شهر را در دریا افزایش داده است.

شهرهایی با بیشترین احتمال ناپدید شدن تا سال ۲۰۳۰

آمستردام، پایتخت هلند

بخش اعظم سراسر هلند زیر سطح آب دریا ساخته شده است و به همین دلیل منطقی است که این کشور سطح بالایی از آسیب‌پذیری را در مقابل وقوع سیل تجربه کند. با این حال، به لطف طراحی منحصربه‌فرد بسیاری از شهرها و ایجاد سدهای بی‌شمار در آن‌ها، امکان وقوع سیل در آن‌ها کاهش یافته است.

اگرچه وجود سدها کاهش وقوع سیل را در آمستردام به دنبال داشته است، با این وجود وقوع سیل‌های بسیاری در تاریخ این شهر به ثبت رسیده است که مرگ ده‌ها هزار تن از شهروندان و حیوانات را رقم زده است.

مدیران پایتخت هلند با وجود اقدامات بی‌شمار خود برای کاهش اثرات جزایر گرمایی همچنان بیم آن را دارند که شهر بر اثر پایین بودن ارتفاع خود از سطح آب دریا، تا یک دهه آینده زیر آب‌های اطراف غرق شود و این رویداد آوارگی و حتی مرگ بسیاری از ساکنان را به دنبال داشته باشد.

شهرهایی با بیشترین احتمال ناپدید شدن تا سال ۲۰۳۰

بصره، عراق

شهر عربی بصره یک بندر در عراق به‌حساب می‌آید که در امتداد اروندرود واقع شده است و همین موقعیت جغرافیایی، آسیب‌پذیری آن را در مقابل وقوع سیل به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده است. اروندرود در امتداد شبکه‌ای پیچیده از کانال‌ها و جریان‌های آب از طریق بصره به خلیج فارس سرازیر می‌شود و همین امر شهر را در معرض آسیب‌پذیری قرار داده است.

علاوه بر این، وجود باتلاق‌های بسیار در بصره، وزن آن را افزایش داده است و همین امر نیز خود نقش مهمی در آسیب‌پذیری در مقابل دریا و احتمال غرق شدن آن زیر آب را ایفا کرده است. از سوی دیگر، نیروهای طبیعی به پایین رفتن بیشتر شهر به سمت دریا کمک زیادی کرده است و احتمال غرق شدن آن را در زیر آب دریا افزایش داده است.

شهرهایی با بیشترین احتمال ناپدید شدن تا سال ۲۰۳۰

کلکته، هند

کلکته یکی از شهرهای زیبای هند و جهان محسوب می‌شود که از رونق گردشگری بسیار بالایی برخوردار است و با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود لحظاتی به‌یاد ماندنی را، به‌ویژه هنگام برگزاری جشنواره‌های مختلف، برای مسافران خود به ارمغان می‌آورد.

شهر بسیار بزرگ و پرجمعیت کلکته با سرعتی بسیار بالا در حال نشست زیر آب دریا است و همین امر این شهر را به یکی از مناطق دنیا با احتمال بالای ناپدید شدن تا سال ۲۰۳۰ تبدیل کرده است. حتی بسیاری از محققان بر این باور هستند که به دنبال توسعه سریع شهری برای افزایش سازگاری مناطق کلکته با بالا رفتن چشمگیر جمعیت، به احتمال غرق شدن این شهر زیر آب دریاها طی تنها چند سال آینده و پیش از سال ۲۰۳۰ منجر خواهد شد.

شهرهایی با بیشترین احتمال ناپدید شدن تا سال ۲۰۳۰

کد خبر 642960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.